Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ett mysterium, Vem är skyldig?
          KURT
          Inlägg 25-03-2009, 14:24
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Lars-Olof Arvids @ 25-03-2009, 14:21) *
          När jag funderar vidare tycks det vara ganska mycket som talar för mård. Man kan nog säga att den är det största av våra däggdjur som ofta klättrar i träd. Den är till stor del nattaktiv och relativt vanlig, även om man sällan ser den. Även om den är en skicklig jägare, snyltar den ibland på de större rovdjurens byten. (Ugglor jagar bara levande byte och går på rörelser.) Mården lägger även upp förråd av bl a fågelägg, så varför inte även av andra runda saker? Men säker kan man förstås inte vara för det. Lodjur t ex klättrar ju också bra. Har du snö så att du kan se några spår? Det skulle underlätta en hel del.

Olle

Mården är dessutom i allra högsta grad en allätare, som äter det mesta, naturfotograferna använder honung för att locka fram den.

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/37375#
          mms://straumod.nrk.no/disk02/Ut_i_naturen/2004-04-27/Ut_i_Naturen_27_04_04_900_WM_20040427_193002.wmv

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 25-03-2009, 14:36
          Länk hit: #22

Gäster

Hmmm...mård, kanske inte alls så fel...kom att tänka på att i vinter har vi inte haft en enda ekorre här, den har inte en chans om det finns mård i närheten. Skall man passa på den måste man väl sitta inomhus pga av vittringen eller..?

Våra rörelsedetektorer är sådana som bara lyser när någon kommer nära, det kanske skrämmer bort de flesta djur innan man hinner uppfatta något?

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 25-03-2009, 15:05
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Djuren brukar sällan reagera på ljus, inte ens när man lyser direkt på dom.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 26-03-2009, 17:02
          Länk hit: #24

Gäster

Kan meddela att bollarna fanns kvar i morse - lydde Rudas råd och flyttade upp dem. Om det är en tillfällighet återstår att se..

I går morse ca kl.5 sågs två lodjur alldeles här i närheten men tror knappast att de är skyldiga...

Citera
          Wilmer
          Inlägg 26-03-2009, 22:49
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 10 735
          Medlem nr: 2 529

Spännande... Kanske var en räv?

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Meriona
          Inlägg 27-03-2009, 08:56
          Länk hit: #26

Gäster

Mittinaturen har haft en tittarfilm om ett mårddjur som snodde talgbollar och även talgstycken som var fästade med spik. Men jag är inte säker på om det var just mård eller nåt annat mårddjur, det var ett par år sen och minnet sviker. Så era gissningar är nog ganska så bra! bravo.gif

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 27-03-2009, 09:28
          Länk hit: #27

Gäster

- Surt sa räven om ..hmmmm...talgbollar... de hänger ff kvar.

Vågar man börja tro att det är Mickel som tjuvar fågelmaten? I så fall måste han ta dem i munnen och traska iväg med dem eftersom inga rester finns kvar.

Samlar räven förråd?

Citera
          EKLO
          Inlägg 27-03-2009, 09:33
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Jag frågade lite om rävar här på forumet för ett par veckor sedan, och fick då klart för mig att de kan ha ungar så här års, även om det är lite ovanligt tidigt. Kanske samlar den till dem? (har ingen aning - ren spekulation)

Citera
          Myosotis
          Inlägg 27-03-2009, 13:13
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Gunilla T @ 27-03-2009, 09:28) *
          Samlar räven förråd?

Ja, de gräver ner överskott.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 31-03-2009, 11:10
          Länk hit: #30

Gäster

Jaha..nu har den mystiske tjuven varit framme i natt igen..bara tråden kvar i trädet..räven är utesluten nu.

Den kan aldrig ha hoppat över 2m upp i trädet.

Kanske är det mården ändå.

Citera
          Monarda
          Inlägg 31-03-2009, 12:35
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Jag har heller inte trott att rävar kan klättra men en händelse igår kväll har fått mig att omvärdera.

Det började med att jag noterade att katten spanade genom kattluckan på något i trädgården. När jag försiktigt öppnade persiennen fick jag se en räv som snokade omrking på platsen där jag matar fåglar, ca 5 meter från huset. Jag drog upp hela persiennen och lyfte upp katten och tänkte att nu sticker han väl. Gjorde han inte utan tittade bara på oss och fortsatte att nosa runt. Från första parkett fick vi då se hur han närmar sig vår stora syren som består av ett antal kraftiga stammar och där jag hängt upp flera stora bitar av talg. Han klämmer sig in bland stammarna och klättrar mot den nedersta talgbiten som satt fastsurrad med ett snöre och sliter loss den. Väl nerer på marken tar han den med sig och försvinner utom synhåll. Efter en stund är han tillbaka igen men har tydligen gett upp tanken på att klättra och hittar ett annat ställe där talgen sitter lägre. Han reser sig på bakbenen och drar loss bitar av talgen men nöjer sig efter en stund och går nu förbi fönstret bara ett par meter från oss där vi står och gapar både katten och jag. Ger oss en sista blick och drar iväg.

Nu är ju syrenen ganska klättervänlig, stammarna växer ganska tätt och inte rakt upp utan lutar en del. Men i alla fall!

Citera
          Monarda
          Inlägg 31-03-2009, 17:13
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Här kommer en bild på ovannämnda syren. Vid det röda strecket satt talgstycket och det är över huvudet på mig som är 162 cm. Så visst kan rävar klättra.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 06-04-2009, 15:40
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 10 735
          Medlem nr: 2 529

Listig som en räv tummenupp.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 06-04-2009, 16:59
          Länk hit: #34

Gäster

CITAT (Monarda @ 31-03-2009, 18:13) *
          Här kommer en bild på ovannämnda syren. Vid det röda strecket satt talgstycket och det är över huvudet på mig som är 162 cm. Så visst kan rävar klättra.

Ojdå..detdär ser nästan ut som hemma hos mig..kan det vara Mickel då? Hur som helst - nu är det finito med fettbollarna för i år..lär väl aldrig få veta vem den skyldige är confused.gif

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 20:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon