| |
|
  |
Vem har stoppat glas i kycklingen?, varför har SÄPO kopplats in? |
|
|
|
|
03-04-2009, 23:35
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Måste va en smart idiot som åker riket runt för att stoppa glas i kött och bröd !Allt glas som hittats har ju tydligen lagts dit redan i fabriken,knappast en dåres verk enligt min menig !
|
|
|
|
|
|
|
|
04-04-2009, 06:57
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
CITAT (Motti @ 03-04-2009, 23:35)  Måste va en smart idiot som åker riket runt för att stoppa glas i kött och bröd !Allt glas som hittats har ju tydligen lagts dit redan i fabriken,knappast en dåres verk enligt min menig ! Jovisst är livsmedelsindustrin idiotisk, som inte ens kan hålla främmande föremål borta från sina produktionslinjer. De som verkligen sett hur det går till inom livsmedelsindustrin, äter nog inte gärna den maten sedan.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-04-2009, 08:11
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
CITAT (KURT @ 04-04-2009, 07:57)  Jovisst är livsmedelsindustrin idiotisk, som inte ens kan hålla främmande föremål borta från sina produktionslinjer. De som verkligen sett hur det går till inom livsmedelsindustrin, äter nog inte gärna den maten sedan. Ja så är det ju, jag vill påstå att det var bättre förut innan egen kontrolltiden,när vi hadde en hälsovårdsnämd som var ute aktivt och kontrollerade livsmedelsindustrin, en annan viktig orsak till att det är sämre idag är att det inte behövs samma utbildningar som förut,idag är mycket att proceserna i livsmedelsinustrin maskinella och då blir det fokusering på maskiner istället för hyggien/livsmedels säkerhet.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-04-2009, 09:35
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (KURT @ 04-04-2009, 07:57)  Jovisst är livsmedelsindustrin idiotisk, som inte ens kan hålla främmande föremål borta från sina produktionslinjer. De som verkligen sett hur det går till inom livsmedelsindustrin, äter nog inte gärna den maten sedan. Det är nog "inte så bara" att hålla främmande föremål borta från produktionslinjen. Enligt Kronfågel så finns det inga maskindelar gjorda av glas inom produktionen just av för att minimera riskerna. Jag tror att det är omöjligt att kontrollera alla som jobbar i fabrikerna att de inte har med sig glasbitar in på jobbet, en sådan säkerhetsapparat skulle i slutänden bli väldigt kostsam för konsumenterna. Flertalet av medborgarna har inte haft den förmånen att ha sett "hur det går till inom livsmedelsindustrin" och även om så alla hade så kommer inte svenska folket att sluta äta livsmedel framställda inom industrin. Vi måste ju alla äta och alla har inte möjlighet att odla sin föda själv och föda upp slaktdjur hemma. Om du KURT personligen har sett "hur det går till" så antar jag att du inte äter industritillverkad mat. Det skulle det vara intressant att få veta vad du äter.
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
04-04-2009, 09:37
|
Gäster

|
Det stod i tidningen idag att det hittats glas även i frukt! Och det kan ju inte vara samma person som gjort det som med kycklingen?  Usch!
|
|
|
|
|
|
|
|
04-04-2009, 09:40
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
Nej det är förmodligen en s.k. copycat.
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
|
04-04-2009, 11:27
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (Berith @ 03-04-2009, 07:48)   Hur skulle det gå till? En annons i tidningen? "Under vecka 11-23 kommer jag att stoppa glasbitar i kycklingdelar, fryst och färsk. Hälsningar ---" Det tar ju ett tag från förpackning till allting är distribuerat. Att hinna varna folk innan genom media vore väl inget problem. CITAT Det får bara till följd att mer kyckling kommer att importeras istället från länder vi inte har en aning om hur djurhanteringen är I sådana fall vore det ju väldigt dåligt. Men inte köper ni väl kyckling från andra länder där ni vet att de behandlas illa. Ni som förespråkar när"producerat" så mycket. Ni som månar så mycket om djurens bästa och vill ha en så bra djurhållning som möjligt måste väl åtminstone läsa på förpackningen var kycklingarna kommer ifrån? CITAT Förvisso inte men dom gör inget för att förneka sin inblandning i dåden heller. Skall alla som inte gjort det bekräfta att de inte gjort det? Varför skall du anta att veganer gör någonting sådant här? Kanske kan vi misstänka att det är moderaterna, bingo-Berra eller Sveriges ornitologiska förening. Ingen av dem har ju uppgett några uppgifter om att de inte varit medverkande i dåden. CITAT Vet inte vad du menar med företagen., Men det är faktiskt så att företag består av en massa människor som jobbar för att åstadkomma något, för att försörja sig själva samt bidra till den allmänna välfärden.Ett företag är ingenting utan människorna bakom. gita Jag menar de företag som bidrar till onödigt lidande av något slag. Oavsett om det är människor eller djur. Jag kan inte känna någon större sympati för dem tyvärr. CITAT Nej det är förmodligen en s.k. copycat. Eller någon som ogillar och misstänker veganer och tycker att det är ett bra sätt att "hämnas"
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-04-2009, 12:13
|

Medlem

|
CITAT (Betty @ 04-04-2009, 10:35)  Det är nog "inte så bara" att hålla främmande föremål borta från produktionslinjen. Enligt Kronfågel så finns det inga maskindelar gjorda av glas inom produktionen just av för att minimera riskerna. Jag tror att det är omöjligt att kontrollera alla som jobbar i fabrikerna att de inte har med sig glasbitar in på jobbet, en sådan säkerhetsapparat skulle i slutänden bli väldigt kostsam för konsumenterna. Flertalet av medborgarna har inte haft den förmånen att ha sett "hur det går till inom livsmedelsindustrin" och även om så alla hade så kommer inte svenska folket att sluta äta livsmedel framställda inom industrin. Vi måste ju alla äta och alla har inte möjlighet att odla sin föda själv och föda upp slaktdjur hemma. Om du KURT personligen har sett "hur det går till" så antar jag att du inte äter industritillverkad mat. Det skulle det vara intressant att få veta vad du äter.  Nu är jag inte Kurt, men jag kan svara dej endå, och jag har stor insyn i livsmedelsindustrin, det går till så här,en tom pall kan stå ute på ett industriomr,för att sedan användas till att ha blomjord eller motordelar på eller vad som helst, för att sedan ställa embalage till livsmedelsindustrin, som ställs intill beredningslinjen när pallen är tom så körs den undan,och det är stor risk att det kommer allt ifrån träflisor sten eller vad som helst i från pallen.Man borde ej ha embalage i tillverkningslokalen men så är sällan fallet.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-04-2009, 17:59
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Enligt föreståndaren här på vår affär ( i torsdags) har han fått info om att man inte säkert kunna fastställa att det funnits glas i maten redan i butiken, det är alltså den infon som gått ut till butikerna. Alla som hittat har gjort det hemma vid tillagning. Därav min teori, att det sen hittas bland frukt, bröd m.m. tror jag också är en copycat.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-04-2009, 21:56
|

Medlem
Antal inlägg: 2 662
Medlem nr: 7 292

|
Nauti : När jag köper kyckling så är det när den är billig och ska jag vara ärlig så har jag inte en aning om varifrån den kommer, men den smakar kyckling ialla fall och det är huvudsaken för mig.
--------------------
Frihet är att ha modet att följa sina känslor.
|
|
|
|
|
|
|
|
05-04-2009, 06:40
|

Medlem

|
CITAT (Pia L @ 04-04-2009, 22:56)  Nauti : När jag köper kyckling så är det när den är billig och ska jag vara ärlig så har jag inte en aning om varifrån den kommer, men den smakar kyckling ialla fall och det är huvudsaken för mig. Men kyckling är ju alltid billigt!!! billigare mat är ju svårt att hitta...möjligtvist höna i så fall.
Redigerat av andersen: 05-04-2009, 06:42
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-04-2009, 09:33
|

Medlem

|
Andersen : Jo visst är kyckling billigt, men allt är ju relativt också, jag brukar pasa på att köpa när det kostar 39:- för 900g eller billigare, och då är inte ursprungsland det jag har i tanken att kontrollera. Och tänker jag efter riktigt noga så har jag köpt många olika förpackningar och aldrig en enda gång tänkt på var den kommer ifrån.....dåligt av mig?? Visst, det får väl dom som vill tycka, jag köper maten för att äta den.....inte läsa den
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-04-2009, 11:13
|

Medlem

|
CITAT (Pia L @ 04-04-2009, 22:56)  Nauti : När jag köper kyckling så är det när den är billig och ska jag vara ärlig så har jag inte en aning om varifrån den kommer, men den smakar kyckling ialla fall och det är huvudsaken för mig. Så djurhållningen och djurens liv innan de dödades för att tillfredställa dina smaklökar spelar ingen som helst roll, bara de smakar gott? Så egoistiska och cyniska människor trodde jag och hoppades jag på att de var sällsynta  Om du köper kläder producerade av barnarbetare som jobbar för en minimal lön under hemska förhållanden kan du säkert få tag på billiga kläder. Huvudsaken är ju att de är fina? Levandeplockat dun borde ju också vara billigare eftersom man kan få ut mer dun per gås på det viset, det är väl bra för dig? Då kan du sova bekvämt också
Redigerat av Nauti: 05-04-2009, 11:14
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
05-04-2009, 11:16
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Nauti @ 05-04-2009, 12:13)  Så djurhållningen och djurens liv innan de dödades för att tillfredställa dina smaklökar spelar ingen som helst roll, bara de smakar gott? Så egoistiska och cyniska människor trodde jag och hoppades jag på att de var sällsynta  Om du köper kläder producerade av barnarbetare som jobbar för en minimal lön under hemska förhållanden kan du säkert få tag på billiga kläder. Huvudsaken är ju att de är fina? Levandeplockat dun borde ju också vara billigare eftersom man kan få ut mer dun per gås på det viset, det är väl bra för dig? Då kan du sova bekvämt också  OT - nu gällde det vem som stoppar glas i kycklingen och varför!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
05-04-2009, 11:28
|

Medlem

|
Nauti : Nu är jag inte direkt känd för att vara varken rövslickare eller den som vänder kappan efter vinden. Var någonstans ser du att jag skiter i hur djuren har det innan dom kommer på bordet?? Jag skrev att jag inte har en aning om varifrån dom kommer och att det inte är just det som poppar upp i huvudet då jag handlar min mat hur den är producerad eller inte. Naturligtvis vore det väl önskvärt om alla djuren fick ha ett drägligt liv innan slakt.
Vad det gäller gåsdun så skulle jag inte alls sova gott....men det beror på att jag inte tål dun, oavsett om det är levandeplockat eller taget från döda fåglar.
Vad det gäller barnarbete.....jag har nog en annan syn på det efter att ha hört direkt från människor som är uppvuxna från sådana länder. Dom här barnarbetarna lever oftast under vidriga förhållanden, dom får slita många fler timmar per dygn än en svensk arbetare, men dom har mat för dagen och en lön som hjälper familjen att kunna överleva. alternativet om dom inte hade haft denna vidriga arbetsplats skulle oftast vara prostitution, och det är ingen ovanlighet att föräldrar "säljer" sina barn till prostution för att klara sin försörjning. Jag är inte FÖR barnarbete, men jag anser att det är ett klart bättre alternativ än prostitution till pedofiler.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-04-2009, 11:32
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Pia L @ 05-04-2009, 12:28)  Nauti : Nu är jag inte direkt känd för att vara varken rövslickare eller den som vänder kappan efter vinden. Var någonstans ser du att jag skiter i hur djuren har det innan dom kommer på bordet?? Jag skrev att jag inte har en aning om varifrån dom kommer och att det inte är just det som poppar upp i huvudet då jag handlar min mat hur den är producerad eller inte. Naturligtvis vore det väl önskvärt om alla djuren fick ha ett drägligt liv innan slakt.
Vad det gäller gåsdun så skulle jag inte alls sova gott....men det beror på att jag inte tål dun, oavsett om det är levandeplockat eller taget från döda fåglar.
Vad det gäller barnarbete.....jag har nog en annan syn på det efter att ha hört direkt från människor som är uppvuxna från sådana länder. Dom här barnarbetarna lever oftast under vidriga förhållanden, dom får slita många fler timmar per dygn än en svensk arbetare, men dom har mat för dagen och en lön som hjälper familjen att kunna överleva. alternativet om dom inte hade haft denna vidriga arbetsplats skulle oftast vara prostitution, och det är ingen ovanlighet att föräldrar "säljer" sina barn till prostution för att klara sin försörjning. Jag är inte FÖR barnarbete, men jag anser att det är ett klart bättre alternativ än prostitution till pedofiler. lika dj*vla OT - starta egna trådar...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
05-04-2009, 12:30
|

Medlem
Antal inlägg: 10 013
Medlem nr: 11 250

|
CITAT (Nauti @ 03-04-2009, 07:29)  Om folk förvarnas så att ingen kommer till skada ser jag inget problem med det. Det enda som det leder till är att produkterna undviks. Så som det redan har skett, folk låter bli att köpa kyckling och skolor, resturanger m.fl. slutar att servera kyckling. Kycklingar är som bekant de som behandlas värst av alla djur i Sverige. Därför är det ju bra om man äter annat som är bättre, även om det är långt från bra. För kycklingarnas del är det ju väldigt bra om efterfrågan minskar.
--------------------
Camilla zon 2-3
Ett gott skratt förlänger munnen.
|
|
|
|
|
|
|
|
05-04-2009, 13:05
|

Medlem

|
CITAT (Pia L @ 05-04-2009, 12:28)  Var någonstans ser du att jag skiter i hur djuren har det innan dom kommer på bordet??
Dom här barnarbetarna lever oftast under vidriga förhållanden, dom får slita många fler timmar per dygn än en svensk arbetare, men dom har mat för dagen och en lön som hjälper familjen att kunna överleva. CITAT ska jag vara ärlig så har jag inte en aning om varifrån den kommer, men den smakar kyckling ialla fall och det är huvudsaken för mig. =Jag bryr mig inte om hur djuren hanterats och om de haft ett drägligt liv så länge de smakar gott. Det är i mina ögon att inte bry sig. Djuren lever ofta under vidriga förhållanden och får spendera hela sina liv åt att vara till gagn för oss människor helt utan någon form av belöning.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-04-2009, 13:21
|

Medlem

|
Nauti : Läs det som står och lägg inte in dina egna tankar och ord i det jag skrivit. Jag skrev att jag inte bryr mig om varifrån kycklingen kommer, huvudsaken är att det smakar kyckling....hur kan du få det till att jag inte bryr mig om hur dom hanteras?? Jag bryr mig inte om varifrån dom kommer....inget annat. jag skrev också att det vore önskvärt att alla kött och pälsproducerande djur hade det drägligt under sin livstid. Ärligt talat så tror jag att du bryr dig mer om djuren än om människor som far illa, eftersom du inte komenterade barnarbete / barnprostitutionen i fattiga länder.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-04-2009, 14:30
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Militanta veganer= Bruna khmerer
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|