Sidor: 1, 2
Aqvakul
500 ton kycklingprodukter från Kronfågel kommer att destrueras, då glas har hittats i ett antal förpackningar.

Polisen misstänker sabotage. Vem eller vilka är sabotörerna?
Om man trodde att det var en galen anställd så hade väl inte SÄPO kallats in? Kan motiven vara politiska, djuretiska eller möjligen ekonomiska?

Hela historien känns mycket obehaglig!

edit: stavfel
Ralf
ja SÄPO spanar ju på militanta veganer sedan länge, så det är kanske Vegan-spåret som ska kollas.
Huggorm
Det går väll aldrig att bevisa någonting, men annars vore det skönt att få läsa i tidningen om militanta veganer som åker dit på riktigt och får ett kännbart straff.
Red Top
Enligt de nyheter jag hört, har SÄPO inte kopplats in. Att dra slutsatsen att det är veganer, militanta eller inte, som ligger bakom, tycker nog jag är att gå för långt. Det brukar oftast vara ngn paranoid själsligt störd individ, som ligger bakom den här typen av brott.

Edit: stavfel
Gossen Ruda
Man kanske inte skall spekulera för mycket men nog tycker jag det låter som en veganattack. Det måste ha skett på fabriken verkar det som eftersom bitarna hittats inne i fryst mat. Det kan dock vara en ensam urspårad person och inte nån vegan, fast vad är det för skillnad? rolleyes.gif tongue.gif crazy.gif devil.gif
KURT
Det är extremt få fall (8 st??), jag tror på tekniskt misstag någonstans.
Berith
Ja nog borde det väl vara nån anställd där som gjort det? Går ju knappast att peta in glasbitar i den frysta kycklingen inuti ganska starka plastpåsar? En kvinna från Kronfågel förklarade ju på TV häromdan att det inte finns något glas där som kunde ha gått sönder. Och med så få fall som Kurt säger, så borde det ju istället vara massor om det varit glas från styckningen eller paketeringen. Neej, jag gissar på nån anställd som vill säga oss andra någonting.

Vem det än är som gjort detta så är h*n iaf helknäpp!
Meriona
Det är inte bara i Kronf**els produkter glas hittats utan även i lokalt producerade kycklingar på en ICAaffär i skåne. Så sabotage helt klart! När de hittat den/dem så hoppas jag att de får svälja ett par hekto glas själva! ranting.gif ranting.gif
Berith
Eftersom detta på Kronfågel får så stor uppmärksamhet så vill väl andra virrhjärnor ta efter. nono.gif
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 27-03-2009, 10:32) *
Eftersom detta på Kronfågel får så stor uppmärksamhet så vill väl andra virrhjärnor ta efter. nono.gif

Antingen det eller en samordnad aktion från fanatiker.
Betty
Ja det är ju helt sjukt att preparera kyckling med glasbitar, det drabbar ju urskiljningslöst både vuxna och barn. Jag tycker det närmast kan jämföras med terrorism! ranting.gif
Om det nu skulle vara så att det är t.ex. militanta veganer som ligger bakom så lär de inte få fler anhängare på detta sätt. Det här "tilltaget" ger dem i så fall bara ännu sämre rykte. slap.gif
Wilmer
De har ju glasförbud i fabriken, eller delar av dem, så därför förstog jag det som att det lätt kunde konstateras som sabotage och processfel uteslutas. Sabotage är om jag förstått det rätt ett allvarligt brott, därför slås det på stora trumman. Tänk om det istället var gift, som har förekommit i andra fall!
Huggorm
Men hur skulle en vegan ha tagit sig in på fabriken? Tycker det låter långsökt att en vegan skulle ha tagit anställning på ett slakteri bara för att kunna utföra detta dåd
*Stintan*
Helt sjukt och vansinnigt! sick.gif Dumt att spekulera men svårt att låta bli för nog stinker det sabbotage. Kanske någon idiotisk fanatiker som vill påvisa hur farligt och dumt det är att äta kött g.gif Att man hittat glas i 8 förpackningar betyder ju inte att det endast finns i dessa 8.

CITAT (Huggorm @ 27-03-2009, 11:08) *
Men hur skulle en vegan ha tagit sig in på fabriken? Tycker det låter långsökt att en vegan skulle ha tagit anställning på ett slakteri bara för att kunna utföra detta dåd

När det gäller militanta veganer kan dom nog ta sig för vad som helst. Inget förvånar mig längre när det gäller dom. ranting.gif
Azur
Hm... Raderades mitt inlägg?

I alla fall, svenska djurrättsaktivister/veganer/straight edge'are har traditionellt inte ägnat sig åt terrorism som utsätter människor för fara, utan mest åt hot och vandalisering (krossade rutor, klotter, förstörda bilar etc) mot pälsfarmare och forskare vid industri & universitet. Vid nåt enstaka tillfälle har forskare blivit misshandlade.

Om inte våra aktivister blivit mer aggressiva är det nog troligare att det är antingen en missnöjd anställd eller ett utpressningsförsök. Det har tidigare gjorts utpressningsförsök mot bl.a. barnmatstillverkare där brottslingar krävt pengar för att inte lägga glasbitar i maten.
KURT
Djurrättsaktivister borde rimligen ha varnat först, för att få så stor uppmärksamhet som möjligt. Och det vore också otroligt mycket enklare för djurrättsaktivister att göra det i butikerna.
Gossen Ruda
CITAT (KURT @ 27-03-2009, 11:18) *
Djurrättsaktivister borde rimligen ha varnat först, för att få så stor uppmärksamhet som möjligt. Och det vore också otroligt mycket enklare för djurrättsaktivister att göra det i butikerna.

Nja, fler och fler butiker har numera övervakningskameror och sen är det svårt att få in glasbitar i fruset kött.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 27-03-2009, 11:24) *
Nja, fler och fler butiker har numera övervakningskameror och sen är det svårt att få in glasbitar i fruset kött.

Allt går att lösa. Jag läste på ett annat forum för länge sedan om hur man preparerade glasspaket. Dom köpte helt enkelt en tvåliters glassbytta, som dom tog hem och lät tina. Sedan tömde dom ur glassen, la en död råtta i botten och fyllde sedan på med glas igen. Sedan frös dom ner paketet och smugglade tillbaka ner i frysdisken i butiken laugh.gif
Myosotis
Konstigt om det skulle vara veganer, för följden blir ju att hönsen dödats i onödan eftersom man slänger dem och att det nu ska dödas ännu fler för att ätas upp, knappast vad veganer är ute efter. Men å andra sidan är ju inte militanta veganer särskilt logiska när de släpper ut minkar heller, de har orsakat många fåglars död där också. Kan det vara någon som vill skada veganernas rykte ytterligare?
Azur
CITAT (Myosotis @ 27-03-2009, 14:06) *
Kan det vara någon som vill skada veganernas rykte ytterligare?
Knappast, det gör ju veganerna så bra själva.
Tosan
CITAT (Myosotis @ 27-03-2009, 14:06) *
Konstigt om det skulle vara veganer, för följden blir ju att hönsen dödats i onödan eftersom man slänger dem och att det nu ska dödas ännu fler för att ätas upp, knappast vad veganer är ute efter. Men å andra sidan är ju inte militanta veganer särskilt logiska när de släpper ut minkar heller, de har orsakat många fåglars död där också. Kan det vara någon som vill skada veganernas rykte ytterligare?

Veganerna skiter ju högaktningsfullt i om hundratals djur dör en plågsam död, bara de får rädda en enda. Att minkar har ihjäl tamkaniner och skadar hundar gör absolut ingenting enligt dem.
Nauti
Det är synd om människorna. Och dyrt.
Anma
Ja, inte är det jag i varje fall, så säpo kan lämna mig i fred!

*Stintan*
CITAT (Nauti @ 27-03-2009, 21:15) *
Det är synd om människorna. Och dyrt.

Men du sitter väl och applåderar.
Farbror Blå
Sant är i alla falla att det finns få brott som ses så allvarliga i ett land, som en attack mot infrastrukturen.
I krigstid, till exempel, finns det inget strängare straff än för dom som förgiftar vatten eller liknande.

Det finns en massa bra sätt att försöka övertyga oss köttätare att tänka om.

* argumentera
*demonstrera
* appellera
* motionera ( alltså skicka förslag via riksdagsmän)
* FÖREGÅ MED GOTT EXEMPEL!!!!!!

INGEN har NÅGONstans kommit NÅNvart genom att attackera, skrämmas och förstöra. Det leder bara till skada för andra. INGEN kommer att tänka om för att nåt RIKPUCKO fifflar in glasbitar i födan..

Griper man någon, kommer fängelsestraffet att bli mycket högt.. tänk vad det ska kosta kronfågel..
Huggorm
CITAT (Farbror Blå @ 27-03-2009, 23:07) *
Griper man någon, kommer fängelsestraffet att bli mycket högt.. [/b]

Det är just vad inte tro det kommer bli. Men risken att dom skall ta någon för det är försvinnande låg
Azur
CITAT (Huggorm @ 27-03-2009, 23:10) *
Det är just vad inte tro det kommer bli.
Inte jag heller. Det skulle förvåna mig mycket om de inte får lägre än två år villkorligt. Tidigare domar mot vänster/djurrättsaktivister har varit väldigt milda (delvis pga att de ofta är under 20 och därmed automatiskt får låga straff, dels pga att det verkar finnas nån slags praxis att vara förlåtande mot aktivister).

Jag tror däremot att det är bra chans att de grips.
Pia L
Men i just det här fallet så handlar det ju om allmänfarlig brottslighet, inte "bara" att dom släppt ut djur som lider mer i frihet eller skadar annat djurliv.
KURT
Nu också glas i falukorv

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2684683.svd
Aqvakul
Nu börjar det här få en oroväckande omfattning.
Vad tror ni ligger bakom?

Azur
CITAT (Aqvakul @ 02-04-2009, 11:14) *
Vad tror ni ligger bakom?
Jag gissar imitatörer. Det finns gott om galningar och "skämtare", och nu har de fått tips om något som ger uppmärksamhet.
Aqvakul
CITAT (Azur @ 02-04-2009, 11:19) *
Jag tippar imitatörer. Det finns gott om galningar och "skämtare", och nu har de fått tips om något som ger uppmärksamhet.

Jo jag är nog inne på den linjen också, när det gäller de senaste fallen. Men de ursprungliga fallen då?
Azur
CITAT (Aqvakul @ 02-04-2009, 11:21) *
Jo jag är nog inne på den linjen också, när det gäller de senaste fallen. Men de ursprungliga fallen då?
Min åsikt är samma som förut: Om inte våra vänster/vegan/anarkist-aktivister blivit mer aggressiva är det nog troligare att det är antingen en missnöjd anställd eller ett utpressningsförsök.
Aqvakul
CITAT (Azur @ 02-04-2009, 11:26) *
Min åsikt är samma som förut: Om inte våra vänster/vegan/anarkist-aktivister blivit mer aggressiva är det nog troligare att det är antingen en missnöjd anställd eller ett utpressningsförsök.

Jag säger inte emot... flirting.gif
lilla321
Å nu har dom petat ner glas i korv oxå... thumbdown.gif
andersen
CITAT (lilla321 @ 02-04-2009, 16:19) *
Å nu har dom petat ner glas i korv oxå... thumbdown.gif

Vilka dom? Jag tror inte allt främmande föremål som hittas i livsmedel,är "ner petat"många gånger är det skräp som kommer in i beredningslokaler via eupallar embalage mm,och då finns alltid risken att det hamnar främmande föremål i livsmedel.
Motti
Läste på internet att de hittat glas även i Falukorv !antingen är det en galning eller så är det väl inte omöjligt att det kan vara militanta veganer !Lite konstigt att samma person skulle ha tillgång till både kyklingfabriker och korvfabriker,verkar vara samordnat tycker jag.Ska bli intressanr att se hur det ligger till.Hoppas de får tag i den eller de som gjort det här rtfm.gif Stora förluster för ett företag i dessa ekonomiskt bistra tider.
KURT
CITAT (andersen @ 02-04-2009, 16:47) *
Vilka dom? Jag tror inte allt främmande föremål som hittas i livsmedel,är "ner petat"många gånger är det skräp som kommer in i beredningslokaler via eupallar embalage mm,och då finns alltid risken att det hamnar främmande föremål i livsmedel.

Det är som sagan om de ryska ubåtarna (fisande sillar), den höll ju i alla fall militären sysselsatta i 15 år . Och nu är det SÄPO och Rikskrim som skall leta militanta veganer i en massa år.
Red Top
CITAT (Motti @ 02-04-2009, 17:40) *
Stora förluster för ett företag i dessa ekonomiskt bistra tider.

För att inte tala om alla anställda som måste gå ut i en osäker arbetslöshet. ranting.gif

Jag tvivlar dock fortfarande på att det skulle vara militanta veganer. De arbetar nog inte med köttproduktion.

Nej en galning med skrammel i huvudet utlöste det, och sedan hängde nog andra på. no.gif
Ralf
Ingen som tror att det är folk som påstått att dom hittat nåt, för att få lite "skadestånd"?

I USA var det en kvinna som påstod att hon hittat nåt i maten o trädde fram i pressen. Matföretaget stämde kvinnan o fick rätt mot henne. Det var inte lite pengar hon skulle ut med sen.
kasam
Läste följande klipp i dagens Sydsvenskan, hämtat ursprungligen från twitter.com:

"Min teori om glasbitarna i kycklingarna: Examensdags på Konstfacks glasblåsarlinje?"

rotfl.gif
Anki V
CITAT (Ralf @ 02-04-2009, 21:09) *
Ingen som tror att det är folk som påstått att dom hittat nåt, för att få lite "skadestånd"?

I min gröna ungdom kände jag en kille som samlade på potatischips som var bruna och fula. När han fått ihop tillräckligt många tog han kontakt med tillverkaren och lade fram ”bevisen” för dåliga chips. Han fick en hel del kompensation för att chipstillverkaren skulle slippa dålig publicitet.

/Anki

Nauti
CITAT (Motti @ 02-04-2009, 17:40) *
Stora förluster för ett företag i dessa ekonomiskt bistra tider.
Oj, vad synd det är om företagen sad.gif
Farbror Blå
Det ÄR synd om företagen.
Inte för att dessa enorma företag inte har pengar nog att klara sej, men en sån här smäll kan leda till friställningar på matföretagen och om det är nånting vi inte vill just nu, så är det att fler blir arbetslösa.
Vem som kunnat göra nåt sånt här? Militanta veganer, eller -varför inte- en konkurrerande koncern..

Detta skall sabotörerna tänka på:

Att ge sej på ett distribuerande matföretag på detta viset medför en uppenbar fara för allmänheten, vem som helst, utan urskiljning.
Detta sammanfattas i lagen TERRORISM. Straffet för terrorism och sabotage i denna skalan är mycket kraftiga.

Jag tycker de ska få betala varje krona som drabbar arbetare i fabrikerna, om någon måste friställas på grund av detta

Om man av nån anledning tycker att kycklinguppfödandet/slakten/seden att äta andra djur är osmakligt/omänsligt, bla bla, bör man tänka på att om vi inte köper svensk kyckling, så köper vi från andra länder, mycket mindre kontrollerade, mycket mer sannolika att vara pumpade med hormoner, penicillin, fågelinfluensa, salmonella. Sannolikt är fåglarna dessutom sämre skötta under uppfödningen.

KURT
CITAT (Ralf @ 02-04-2009, 20:09) *

I USA var det en kvinna som påstod att hon hittat nåt i maten o trädde fram i pressen. Matföretaget stämde kvinnan o fick rätt mot henne. Det var inte lite pengar hon skulle ut med sen.

I Sverige får man knappast skadestånd ens om man skulle skadas på något sätt. Det kan säkert finnas personer som vill ha uppmärksamhet, men den blir väl inte heller så stor.
Aqvakul
CITAT (Nauti @ 02-04-2009, 21:57) *
Oj, vad synd det är om företagen sad.gif

Nauti!
Istf att odla din ironi så kanske du kan svara på följande fråga:

Är det i något läge OK att sabotera kött med glasbitar?
Nauti
CITAT (Aqvakul @ 03-04-2009, 07:15) *
Nauti!
Istf att odla din ironi så kanske du kan svara på följande fråga:

Är det i något läge OK att sabotera kött med glasbitar?
Om folk förvarnas så att ingen kommer till skada ser jag inget problem med det. Det enda som det leder till är att produkterna undviks. Så som det redan har skett, folk låter bli att köpa kyckling och skolor, resturanger m.fl. slutar att servera kyckling. Kycklingar är som bekant de som behandlas värst av alla djur i Sverige. Därför är det ju bra om man äter annat som är bättre, även om det är långt från bra. För kycklingarnas del är det ju väldigt bra om efterfrågan minskar.
Aqvakul
CITAT (Nauti @ 03-04-2009, 07:29) *
Om folk förvarnas så att ingen kommer till skada ser jag inget problem med det. Det enda som det leder till är att produkterna undviks. Så som det redan har skett, folk låter bli att köpa kyckling och skolor, resturanger m.fl. slutar att servera kyckling. Kycklingar är som bekant de som behandlas värst av alla djur i Sverige. Därför är det ju bra om man äter annat som är bättre, även om det är långt från bra.

Jag hoppas att du är medveten om att du ger ditt bifall till ett mycket allvarligt brott, som kan ge upp till tio års fängelse.
Berith
CITAT (Nauti @ 03-04-2009, 07:29) *
Om folk förvarnas så att ingen kommer till skada ser jag inget problem med det. ---

blink.gif

Hur skulle det gå till? En annons i tidningen? "Under vecka 11-23 kommer jag att stoppa glasbitar i kycklingdelar, fryst och färsk. Hälsningar ---"
Gossen Ruda
Nu skall man väl inte föregripa en brottsutredning men OM det är sinnessjuka djurrättsaktivister som varit i farten och om dom åker fast borde ett lämpligt straff vara att i fängelset matas med glaskryddade grönsaker eller enbart animalisk föda. Vägrar dom äta det och väljer att svälta ihjäl är det deras problem. Och världen blir av med ett.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon