CITAT (smiil @ 28-03-2009, 23:05)

Tack igen for svar! =)
Hacken kommer vara mestadels i helskugga, eftersom den sidan blir skuggad av huset... Viss del av hacken kommer sta i sol och halvskugga dock.
Buxbom tål skugga bra och tål även hettan och torkan som ev blir EFTER att den etablerat sig. så jag tro den blir ett bra val. Lagerhägg är en annan städsegrön buske som du kan ha där den blommar med vita blommor tidigt på våren. Tradet kommer sta pa en solig platt pa framsidan dar det ar sol stor del av dagen. =)
Funderar mer o mer pa korsbar dar och att ha palmen pa baksidan vid poolen sen...
vilken höjd ska trädet ha ? och vilken färg ? det finns ju många roliga träd du kan ha en Prunus (olika körsbär). annars finns det ju olika arter av prunus, exempel mandel vilket trivs bättre i sådant klimat än körsbär. ska du ha plam så kan du ju välja Dvärgpalm,Kanariedadelpalm eller äkta Dadelpalm får du tag på kretadadelplam så är det också en vacker art, dessa vill alla växa i full solVinranka skall vi ha pa baksidan och kiwi pa terrassen - om mojligt.
Hur mkt plats bor en kiwi ha? Jag vill plantera i kruka pa terrassen som ar 12-15 kvm... Vill ha en pergola dar namligen, men kanske ar ytan for liten?
Kiwi vill ha stor utrymme både om rötterna och om bladen, men den går klippa in hårt om man vill hålla den mindre, även om det inte blir lika snyggt. kiwi får vita/beige färgade blommor Fraga till om klattervaxter;
Jag har pa baksidan en yta (mur) som ar 9m lang och for tillfallet 3m hog. Full sol storre delen av dagen (sen skuggas platsen av muren sjalv). Vilka klattervaxter passar till att ha dar om man anda inte vill att det skall bli for tatt och "buskaktigt"?
Passiflora kan ju bli snyggt, finns flera olika blomfäger (dock får du ju välja dom arter som tål att det går udner 0c och ev fryser till). och den går att klippa och rensa om man vill få den luftigt. även om den växer kraftigt tål den att klippas. annars blir dom flesta buskiga. lika så Jasmin (finns gula och vita färger plus doftande) växer inte heller så kraftigt. resten av dom jag skrev upp blir buskiga och täta. Och, till framsidan dar jag vill ha den for muren har jag en betongplatta under, sa jag maste hoja upp planteringen lite - behover alla klattervaxter djup och bred plantering?
bredare och djupare desto bättre. det är ju viktigt att man vattnar mycket första åren så dom etablerar sig bra.Fargfraga for att kunna valja lite vaxter; (manga fragor, jag vet)
Jag gillar blaton men vi bor i tegelhus som ar lite "spracklig" mellan rod, brunt och toner dar emellan. Bor jag da halla mej till andra toner i blomvag istallet?
Tex orange, gul och vit?
jag tror gult,orange,rött,vitt kan bli snyggt.
Redigerat av flaxss: 29-03-2009, 10:06