CITAT (SannaLasso @ 01-04-2009, 00:12)

Du får gärna trampa på alla mina tår - jag är tjockhudad och inte så särskilt tå-öm.
Eftersom ni som sett den engelska filmen tycks tro att vi har samma förhållanden i Sverige som i England tyckte jag allt att det kunde vara ett bra tillfälle att försöka upplysa om vad som gäller här. Många som redan har skrivit har ju dragit in svenska förhållanden och bl.a. undrat om det som visades häromdagen också gäller och förekommer i Sverige. Den som vill besvära sig med att närmare kolla upp vad SKK gör för att förbättra hälsan hos svenska hundar kan lämpligen läsa följande pressmeddelande:
http://www.skk.se/pdf/press/p2009/p090326.pdfJag har inte sett filmen men har sedan lång tid tillbaka tyckt att hundaveln är åt helvete. Jag har varit emot renrasig hundavel sedan jag fick reda på att inom vissa raser kan tikarna inte föda naturligt - de måste förlösas genom kejsarsnitt, hundarna inom vissa hundraser har svårt för att andas pga för korta och trubbiga nosar, inom de flesta hundraser finns det vanligt förekommande genetiska sjukdomar. Linjeavel - inavel - är vanligt förekommande - för få hanar används - därför ökar inaveln.
En hund måste vara funktionellt uppbyggd, den ska ha lätt att röra sig och andas, den ska vara proportionerlig och naturligt byggd.
Redigerat av MimmiH: 19-04-2009, 15:33