Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31
Det går bra och jorddjupet bör räcka om det är runt 20-30cm. Avståndet mellan plantorna bör vara runt 30cm, kålväxter blir rejäla växter som inte tycker om att stå trångt + de är hungriga grödor = de behöver regelbunden gödning under säsongen + man måste inspektera ofta och plocka bort ägg + larver.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
Medlem
Antal inlägg: 181
Medlem nr: 15 900
Hej Jag planterade broccoli förra året, blev fina plantor, men tyvärr var de aldeles fulla av mask så jag fick slänga alla. Hoppas att du lyckas bättre!
Medlem
Antal inlägg: 6
Medlem nr: 21 917
Nån som vet hur pass man ska vattna blomkål och broccoli i pallkrage? Jag odlar det just nu för första gången på balkongen, har kommit lite tecken på liv men är osäker på vattningen. Nåt annat man ska tänka på?
Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31
Mask får inte plantorna men däremot får de lätt larver ex. kålfjärilslarver.
Det finns några saker man kan göra
1. Täcka hela odlingen noga med finmaskigt nät så fjärilarna inte kan komma åt och lägga ägg.
2. Ifall man inte har nät eller det har gått hål i nätet så inspekterar man plantorna flera gånger i veckan, både över och undersida och krossar alla äggsamlingar man hittar. Om man har missat någon äggsamling mosar man de larver man hittar.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
Medlem
Antal inlägg: 1 699
Medlem nr: 678
Jag täcker alla mina grönsaker med ett lager fiberduk. Håller borta både fjärilar, harar, rådjur, för mycken sol och nattfrost Det blir inte världens vackraste grönsaksland, men det blir i alla fall grönsaker.