spicegirl
Är det någon som testat att odla broccoli och/eller blomkål i pallkrage? Hur djup jord behövs?
Åsa, mälardalen zon 2
Det går bra och jorddjupet bör räcka om det är runt 20-30cm. Avståndet mellan plantorna bör vara runt 30cm, kålväxter blir rejäla växter som inte tycker om att stå trångt + de är hungriga grödor = de behöver regelbunden gödning under säsongen + man måste inspektera ofta och plocka bort ägg + larver.
spicegirl
Tack! Då funkar det som jag hade tänkt mig!
pibe02
Hej
Jag planterade broccoli förra året, blev fina plantor, men tyvärr var de aldeles fulla av mask sad.gif så jag fick slänga alla.
Hoppas att du lyckas bättre!
Flighter
Nån som vet hur pass man ska vattna blomkål och broccoli i pallkrage?
Jag odlar det just nu för första gången på balkongen, har kommit lite tecken på liv men är osäker på vattningen.
Nåt annat man ska tänka på?
mannypanny
Hur undviker man att få hela broccoliplanteringen full med mask?? Det vill man ju inte få. =(
Åsa, mälardalen zon 2
Mask får inte plantorna men däremot får de lätt larver ex. kålfjärilslarver.

Det finns några saker man kan göra

1. Täcka hela odlingen noga med finmaskigt nät så fjärilarna inte kan komma åt och lägga ägg.

2. Ifall man inte har nät eller det har gått hål i nätet så inspekterar man plantorna flera gånger i veckan, både över och undersida och krossar alla äggsamlingar man hittar. Om man har missat någon äggsamling mosar man de larver man hittar.

mannypanny
Tusen tack för det Åsa! biggrin.gif
noora
Jag täcker alla mina grönsaker med ett lager fiberduk. Håller borta både fjärilar, harar, rådjur, för mycken sol och nattfrost smile.gif Det blir inte världens vackraste grönsaksland, men det blir i alla fall grönsaker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon