Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

11 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Annika Östberg kommer antagligen hem
          Berith
          Inlägg 07-04-2009, 13:15
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Nej, jag tog inte åt mej, det var därför jag undrade.

Jag inbillar mej att jag valt att inte bli bankrånare eller mördare. Vad är det som gjort att du inte blivit det? Genom val eller missade tillfällen?

Om vi återgår till AÖ så var tydligen hennes uppväxt inte nåt att hurra för, men hon hade säkert möjligheter att välja som vuxen. Och hon valde väl att vara med vid det mordet, även om några tydligen säger att hon inte alls var det.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          anne-li i olofst...
          Inlägg 07-04-2009, 13:20
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 1 610
          Medlem nr: 1 876

-fear-.gif En sån människosyn du har !!!!
          no.gif g.gif Unga människor som hamnar snett, vad har dom för val? Även om du har haft tur och valt "rätt" så kanske dina val inneburit att du har en människosyn som jag hoppas inte många har. akta glorian för sjuttsingen...........

Citera
          Meriona
          Inlägg 07-04-2009, 13:24
          Länk hit: #103

Gäster

Ja man kan bli mörkrädd för mindre... wacko.gif

Citera
          Berith
          Inlägg 07-04-2009, 13:32
          Länk hit: #104

Medlem

CITAT (anne-li i olofstorp @ 07-04-2009, 14:20) *
          -fear-.gif En sån människosyn du har !!!!
          no.gif g.gif Unga människor som hamnar snett, vad har dom för val? Även om du har haft tur och valt "rätt" så kanske dina val inneburit att du har en människosyn som jag hoppas inte många har. akta glorian för sjuttsingen...........

Hur gammal var hon då? Jag trodde faktiskt att hon var vuxen? 55 minus 25 (eller var det 27?) blir väl ganska vuxet?

Hänger inte med riktigt i att du tycker jag har konstig människosyn? Jag har valt att hålla mej borta från kriminalitet, och du verkar tycka det är nåt konstigt...?

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 07-04-2009, 13:37
          Länk hit: #105

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Berith @ 07-04-2009, 14:32) *
          Hur gammal var hon då? Jag trodde faktiskt att hon var vuxen? 55 minus 25 (eller var det 27?) blir väl ganska vuxet?

Hänger inte med riktigt i att du tycker jag har konstig människosyn? Jag har valt att hålla mej borta från kriminalitet, och du verkar tycka det är nåt konstigt...?

Så lätt för dig att säga - du har inte haft exvis Annika Östbergs bakgrund.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Berith
          Inlägg 07-04-2009, 13:43
          Länk hit: #106

Medlem

CITAT (MimmiH @ 07-04-2009, 14:37) *
          Så lätt för dig att säga - du har inte haft exvis Annika Östbergs bakgrund.

Men det är just det där som jag inte fattar. Om man som barn gör nåt kriminellt, kan man alltså inte lägga av med det som vuxen? Visst, hon hade tydligen en barndom som man inte önskar sin värsta fiende, men det hon gjorde som vuxen var hennes egna val.

--------------------

Citera
          Wilmer
          Inlägg 07-04-2009, 13:44
          Länk hit: #107

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Har man hamnat fel som barn är 25 ingen ålder, även om många 25 åringar kan tycka annorlunda rolleyes.gif . Som Annika sagt själv - hade hon inte hamnat i fängelse hade hon förmodligen varit död nu.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 07-04-2009, 13:50
          Länk hit: #108

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Berith @ 07-04-2009, 13:45) *
          Menar du mej?

När jag pratar om att göra val i sitt liv menar jag såklart inte att välja att mista sitt barn. Däremot pratade jag om att välja att bli kriminell eller inte, eller att börja med droger eller inte.

Berith vuxna människor gör val men du kan väl inte mena att man gör livsavgörande val redan som barn?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 07-04-2009, 13:50
          Länk hit: #109

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Den här tråden klargör rätt tydligt vilka som har en humanistisk och empatisk människosyn. Några här skulle jag aldrig be om hjälp, i någon situation i livet...

F´låt att jag uttrycker mig så drastiskt, men jag är faktiskt lite chockad...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Meriona
          Inlägg 07-04-2009, 13:55
          Länk hit: #110

Gäster

Jag håller med, jag hoppas att de inte har egna barn bara...

Citera
          anne-li i olofst...
          Inlägg 07-04-2009, 14:00
          Länk hit: #111

Medlem
          Antal inlägg: 1 610
          Medlem nr: 1 876

CITAT (Aqvakul @ 07-04-2009, 14:50) *
          Den här tråden klargör rätt tydligt vilka som har en humanistisk och empatisk människosyn. Några här skulle jag aldrig be om hjälp, i någon situation i livet...

F´låt att jag uttrycker mig så drastiskt, men jag är faktiskt lite chockad...

Precis det jag menar,,,,
          har man haft tur kan man ju putsa glorian medan man fördömer dom som inte haft samma tur i livet......

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 07-04-2009, 14:05
          Länk hit: #112

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Berith @ 07-04-2009, 14:43) *
          Men det är just det där som jag inte fattar. Om man som barn gör nåt kriminellt, kan man alltså inte lägga av med det som vuxen? Visst, hon hade tydligen en barndom som man inte önskar sin värsta fiende, men det hon gjorde som vuxen var hennes egna val.

Man behöver hjälp från omgivningen, åtminstone någon i omgivningen, även som vuxen om man haft en tillräckligt dålig bakgrund som skadat en tillräckligt svårt - det är för mig självklart - men svårt att förklara för någon som inte fattar. Jag lägger ner det här med förklarandet.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 07-04-2009, 14:08
          Länk hit: #113

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Berith jag skulle önska att du driver med oss men tyvärr befarar jag att det inte är så.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          pejori
          Inlägg 07-04-2009, 14:16
          Länk hit: #114

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Berith @ 07-04-2009, 14:43) *

Förlåt Berith, men hur tänker du?
          Visst som vuxen gör du val, men betänk att även dom valen, som just då, verkade bra kan i längden visa sig bli katastrofala.
          Som vuxna väljer vi (ganska många ialla fall) att gå in i en relation och skaffa oss några barn.
          Att det med tiden visar sig vara fel och det kanske, jag säger kanske...Visar sig vara en som slås, super, är pedofil kriminell, är inget man alltid märker föränn det är försent.
          dom som sitter i kläm, är alltid barnen.
          Vid en skilsmässa och eventuelt nya styvföräldrar är det inte alltid som dom vuxna ser till barnens bästa, utan till sin egen trivsel.
          Växer du upp i ett "taskigt" hem, har du inte alltid så många val, om det inte finns andra vuxna som kan hjälpa dej.
          Ungar och ungdomar väljer att få uppmärksamhet och att bli synliga för någon.
          Är du inte det hemma, väljer du grupper där du blir synliggjord.
          Om det sedan är en religös sekt, eller en missbrukargrupp är skit samma, du syns och älskas för den du är.

Jag hade önskat att du hade tänkt," tack och lov för att det gått bra för mej och mina barn" istället för att tycka att dom som misslyckats får "skylla sig själv.
          Jag tror inte att Alexandra Fosmo valde en sekt för att hon ville bli skjuten i huvudet av sin mans älskarinna, eller att Sara valde att bli hjärntvättad av Helge fosmo.
          Jag tror att det var livet som valde för dom, inte tvärt om.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 07-04-2009, 14:31
          Länk hit: #115

Medlem

I Malmö så blev en tonåring knivskuren till döds i början på nittiotalet. I massmedia talades det om den s.k. "Nydalaligan". Socialen jobbade intensivt med området. Det gjordes en film om gänget.

För några år sen följde filmaren upp hur det gått för medlemmarna. Slutsatsen var tydlig. För två tredjedelar hade det gått från ganska till mycket bra. Men ca 1/3 hade hamnat i brottslighet och drgmissbruk. Vad skilde då dessa från de andra, jo: De hade ingen vusen som de kunde känna sig trygga hos, som älskade dem för deras egen skull och stod upp för dem - ingen förälder, släkting eller vuxen vän - INGEN som tog en föräldrarroll.

Hur skulle de själva kunna klara att göra vettiga val?

--------------------

zon 1

Citera
          KURT
          Inlägg 07-04-2009, 15:17
          Länk hit: #116

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Förutom boken o mAnnika Östberg, så kan jag rekommendera Rickard Flingas bok "Iskallt och stenhårt".

Citera
          Berith
          Inlägg 07-04-2009, 16:04
          Länk hit: #117

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 07-04-2009, 14:50) *
          Berith vuxna människor gör val men du kan väl inte mena att man gör livsavgörande val redan som barn?

Nej jag menar inte att hon som barn valde att vara med på det här mordet. Det gjorde hon väl som vuxen?

Jag förstår att ni andra pratar om mej, men jag förstår inte varför ni säger så....? Det är nåt här som jag inte hänger med i...

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 07-04-2009, 16:10
          Länk hit: #118

Medlem

CITAT (KURT @ 07-04-2009, 16:17) *
          Förutom boken o mAnnika Östberg, så kan jag rekommendera Rickard Flingas bok "Iskallt och stenhårt".

träffade Flinga på bokmässan för några år sen - mkt intressant...

--------------------

zon 1

Citera
          stennie
          Inlägg 07-04-2009, 16:48
          Länk hit: #119

Medlem
          Antal inlägg: 2 325
          Medlem nr: 1 786

Jag satt på vägen hem i bilen och blev mer och mer uprörd...Att en mäniska har en avvikande mening är tydligen väldigt upprörade ( den människan förtjänar inte ens att ha barn) medan en som faktiskt har begått brott ska man bara tycka synd om.....Fattar ingenting?????

--------------------
          Mvh, Stennie!

Pågår!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 07-04-2009, 17:06
          Länk hit: #120

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Berith @ 07-04-2009, 17:04) *
          Nej jag menar inte att hon som barn valde att vara med på det här mordet. Det gjorde hon väl som vuxen?

Hon var 27 när hon begick mordet, alltså fysiskt vuxen. Men då hade hon redan knarkat i 13 år, och varit på misslyckad drogrehabilitering flera gånger. Viljan att ta tag i sitt liv var uppenbarligen inte stor nog. Men tydligen hade hon borderline, vilket förklarar en del. Hon borde ha tvångsinskrivits på psyket, antingen i samband med något av drogrehabiliteringarna eller också när hon dömdes för dråpet som artonåring.

Citera

11 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-01-2026, 14:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon