Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
anne-li i olofstorp
Snart -förhoppningsvis kommer hon hem efter 28 år i fängelse....
Tänker på hennes mamma som har längtat så....
Aqvakul
Inte en dag för tidigt - men för syns skull så blir det väl en tid i svenskt fängelse...
ängsvädd
Det har jag missat - är det bestämt att hon ska få komma till Sverige?
ingrid fuxwall
Hoppas verkligen att hon kommer hem - var har du läst detta?

ingrid
Huggorm
CITAT (ingrid fuxwall @ 06-04-2009, 21:27) *
Hoppas verkligen att hon kommer hem - var har du läst detta?

ingrid

http://www.dn.se/nyheter/sverige/annika-os...verige-1.839482

Vad jag inte fattar är vad hon skall till Sverige för? Hon flyttade till USA som barn, och hade bott där längre tid än i sverige när hon hjälpte sin pojkvän mörda två människor. Hon kan väll lika gärna stanna i USA, det är ju hennes hemland?
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 06-04-2009, 21:30) *
http://www.dn.se/nyheter/sverige/annika-os...verige-1.839482

Vad jag inte fattar är vad hon skall till Sverige för? Hon flyttade till USA som barn, och hade bott där längre tid än i sverige när hon hjälpte sin pojkvän mörda två människor. Hon kan väll lika gärna stanna i USA, det är ju hennes hemland?

Hon är svensk medborgare!
anne-li i olofstorp
Såg det på aktuellt ikväll....
Ja det är klart, det man gör i ungdomen följer en alltid.......
Men jag tänker på hennes mamma, att få henne i samma land som man själv bor i....
Red Top
Säger som Aqua, inte en dag för tidigt!

Varmt välkommen till Sverige Annika! blomma.gif
Huggorm
För övrigt var det inte första morden hon var delaktig i. Hon är även dömd för knivdråp 1972. Men det är inte många som vet det, media vill helst måla upp henne som ett offer
ingrid fuxwall
Du vet tydligen mer än vi andra - berätta gärna för oss ovetande confused.gif
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 06-04-2009, 21:42) *
För övrigt var det inte första morden hon var delaktig i. Hon är även dömd för knivdråp 1972. Men det är inte många som vet det, media vill helst måla upp henne som ett offer

Nej, hon har gjort sig förtjänt av ett långt fängelsestraff. Men i Sverige brukar vi släppa ut även de mest förhärdade brottslingar efter 20 år om de inte anses farliga.
Wilmer
Ja, hon har väl som en av få svenska medborgare fått ett ordentligt straff efter mord. Visserligen inte här då.. Men jag är glad för hennes mammas skull och tykcer nog att straffet är sonat.
Huggorm
Det hela kan jämföras med malexandermorden här hemma i sverige. Alla tre blev dömda för mord trots att endast en av dom kan ha avlossat de dödande skotten. Då liksom i Annika Östbergs fall var det poliser som mördades kallblodigt. Gärningsmännen hade liksom Annika Östberg mycket skit i bagaget från förut, men till skillnad från henne inga dråp. Dessa tre fick livstids fängelse, men dom är det ingen som tycker synd om, och jag tror inte det kommer vara någon som tycker det när dom har suttit inne i 28 år heller. Skillnaden är att dom inte har media på sin sida.
ingrid fuxwall
CITAT (Huggorm @ 06-04-2009, 22:03) *
Det hela kan jämföras med malexandermorden här hemma i sverige. Alla tre blev dömda för mord trots att endast en av dom kan ha avlossat de dödande skotten. Då liksom i Annika Östbergs fall var det poliser som mördades kallblodigt. Gärningsmännen hade liksom Annika Östberg mycket skit i bagaget från förut, men till skillnad från henne inga dråp. Dessa tre fick livstids fängelse, men dom är det ingen som tycker synd om, och jag tror inte det kommer vara någon som tycker det när dom har suttit inne i 28 år heller. Skillnaden är att dom inte har media på sin sida.

Du tycker alltså att media har särbehandlat Annika Österberg? Berätta gärna hur - din åsikt
anne-li i olofstorp
Jag känner också att vi å gärna vill "skicka hem" brottslingar efter fängelset, Utvisning heter det då, men då måste väl också vi vara beredda att välkomna brottslingar som avtjänat sina straff i andra länder........
Gossen Ruda
Om jag kommer ihåg rätt så var det hennes pojkvän som begick morden så i Sverige hade hon möjligen blivit dömd för medhjälp. Han begick fö självmord i häktet så han lämpade över straffet och skulden på henne.

Tillägg: I Malexander var det väl från början inte klarlagt vid rättegången vem som skjutit, det tog Arklöv på sig långt senare.
Christina i Taxinge~

Nån blyg viol har hon aldrig varit, Annika Östberg......

Annika Östberg

anne-li i olofstorp
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 06-04-2009, 22:13) *

Annika Östberg

Nej varför skall man vara en blyg viol,,,,, man kan väl lika gärna vara en divig dahlia t ex.
ängsvädd
CITAT (Huggorm @ 06-04-2009, 22:03) *

28 år på papperet brukar ju bli 14 år i verkligheten.
Huggorm
CITAT (ingrid fuxwall @ 06-04-2009, 22:05) *
Du tycker alltså att media har särbehandlat Annika Österberg? Berätta gärna hur - din åsikt

Man utelämnar alla detaljer som är till hennes last, och framhäver det som är henne till gagn. Man skriver gråtmilda artiklar om hur synd det är om henne som måste sona sitt straff, men ingen skriver om att hon dödat förut och suttit i fängelse i flera omgångar. Jämför man med malexandermördarna är det tvärtom. Där har skrivits spaltkilometer om allt skit dom har pysslat med genom åren, men jag tror aldrig jag läst en enda positiv grej om dom. Fast det fanns kanske inget i och för sig...
Wilmer
Hon kanske var en blyg viol innan mamman gav bort henne confused.gif
aanderss
trevligt
Huggorm
CITAT (anne-li i olofstorp @ 06-04-2009, 22:08) *
Jag känner också att vi å gärna vill "skicka hem" brottslingar efter fängelset, Utvisning heter det då, men då måste väl också vi vara beredda att välkomna brottslingar som avtjänat sina straff i andra länder........

Men hon var elva år när hon lämnade Sverige, och 27 när hon hjälpte pojkvännen mörda...
Red Top

CITAT (Christina i Taxinge~ @ 06-04-2009, 22:13) *

Annika Östberg

När det gäller den här typen av information på Wikipedia, måste man alltid komma ihåg att den inte är opartisk eller objektiv. Som motvikt kan man ju t ex läsa detta.

Annika Östberg Deasy
ängsvädd
CITAT (Huggorm @ 06-04-2009, 22:20) *
Man utelämnar alla detaljer som är till hennes last, och framhäver det som är henne till gagn. Man skriver gråtmilda artiklar om hur synd det är om henne som måste sona sitt straff, men ingen skriver om att hon dödat förut och suttit i fängelse i flera omgångar. Jämför man med malexandermördarna är det tvärtom. Där har skrivits spaltkilometer om allt skit dom har pysslat med genom åren, men jag tror aldrig jag läst en enda positiv grej om dom. Fast det fanns kanske inget i och för sig...

När jag läste länken till wikipedia om annika östberg så stod det att hon INTE FÅTT NÅGOT TIDSBESTÄMT STRAFF!!!!! Det har ju de som var med vid malexandermorden fått och praxis brukar vara att fångar släpps efter halva strafftiden om de skött sig.

Det här att inte få något tidsbestämt straff måste vara det djävligaste straffet!!!!!! Det kan alltså bli livstid!!!!!!

Underbart att hon får komma till Sverige!
Huggorm
CITAT (Red Top @ 06-04-2009, 22:24) *
När det gäller den här typen av information på Wikipedia, måste man alltid komma ihåg att den inte är opartisk eller objektiv. Som motvikt kan man ju t ex läsa detta.

Annika Östberg Deasy

Det där är också förskönande. Det står att det var någon annan som utförde det där knivdråpet, det står inte ett ord om att det var Annika Östberg som dömdes för det, oavsett vem det var som utförde det

CITAT (MimmiH @ 06-04-2009, 22:26) *
När jag läste länken till wikipedia om annika östberg så stod det att hon INTE FÅTT NÅGOT TIDSBESTÄMT STRAFF!!!!! Det har ju de som var med vid malexandermorden fått och praxis brukar vara att fångar släpps efter halva strafftiden om de skött sig.

Det här att inte få något tidsbestämt straff måste vara det djävligaste straffet!!!!!! Det kan alltså bli livstid!!!!!!

Underbart att hon får komma till Sverige!

Så vitt jag vet har inte malexandermördarna fått sina straff tidsbestämda?
Red Top
Det går ett program på P1 just nu, som handlar om Annika. Ett bra program, som belyser de flesta sidor. Om ni missat det går det ju att lyssna på nätet.
Aqvakul
Jag anser inte att någon ska straffas med att sitta inlåst i 28 år. Ett fåtal människor måste låsas in så länge, av säkerhetsskäl. Annika Östberg tillhör knappst dem.
ängsvädd
CITAT (Huggorm @ 06-04-2009, 22:30) *
Det där är också förskönande. Det står att det var någon annan som utförde det där knivdråpet, det står inte ett ord om att det var Annika Östberg som dömdes för det, oavsett vem det var som utförde det
Så vitt jag vet har inte malexandermördarna fått sina straff tidsbestämda?

De har tydligen fått livstid.

Men Annika har väl aldrig varit den som utfört något mord? Och även om hon hade det så skulle hon ha varit fri nu om hon avtjänat sitt straff i sverige. Jag tycker inte heller att man kan gå efter var man bott längst för att betsämma var straffet ska avtjänas. Medborgarskap är väl det som borde gälla. Dessutom så var hennes mamma orsaken till att hon fick flytta till USA.
ingrid fuxwall
CITAT (Aqvakul @ 06-04-2009, 22:55) *
Jag anser inte att någon ska straffas med att sitta inlåst i 28 år. Ett fåtal människor måste låsas in så länge, av säkerhetsskäl. Annika Östberg tillhör knappst dem.

Tycker inte om att skriva hålla med inlägg men här gör jag ett undantag.

ingrid fuxwall
Huggorm
CITAT (MimmiH @ 06-04-2009, 22:57) *
De har tydligen fått livstid.

Men Annika har väl aldrig varit den som utfört något mord? Och även om hon hade det så skulle hon ha varit fri nu om hon avtjänat sitt straff i sverige. Jag tycker inte heller att man kan gå efter var man bott längst för att betsämma var straffet ska avtjänas. Medborgarskap är väl det som borde gälla. Dessutom så var hennes mamma orsaken till att hon fick flytta till USA.

Det är vart brottet är begånget som skall bestämma var straffet skall sittas av. Hon visste nog mycket väl att det var förbjudet att döda folk i USA, särskilt som hon dömts för det tidigare. Det hon gjorde vid de två sista morden var att hon distraherade offret så pojkvännen kunde döda lättare. Hon var helt på det klara med vad hon gjorde, om inte första gången så åtminstone andra. If you can't do the time, don't do the crime, så enkelt är det
ingrid fuxwall
CITAT (Huggorm @ 06-04-2009, 23:02) *
Det är vart brottet är begånget som skall bestämma var straffet skall sittas av. Hon visste nog mycket väl att det var förbjudet att döda folk i USA, särskilt som hon dömts för det tidigare. Det hon gjorde vid de två sista morden var att hon distraherade offret så pojkvännen kunde döda lättare. Hon var helt på det klara med vad hon gjorde, om inte första gången så åtminstone andra. If you can't do the time, don't do the crime, så enkelt är det

Blir illa berörd av ditt inlägg - stämmer det du skriver, att hon är en förhärdad mördare?
pejori
CITAT (Aqvakul @ 06-04-2009, 22:55) *

Håller med där... tummenupp.gif
Sedan är väl ingen sämmre, än att dom kan ändra sig... unsure.gif
säger också: välkommen hem. tummenupp.gif
Huggorm
CITAT (ingrid fuxwall @ 06-04-2009, 23:09) *
Blir illa berörd av ditt inlägg - stämmer det du skriver, att hon är en förhärdad mördare?

Hon är ju egentligen ingen mördare. Första gången var det dråp och inte mord, eftersom det inte var planerat. Och de två gångerna hon hjälpte pojkvännen så var det inte hon själv som mördare. Och oavsett vilket så har hon säkert ändrats under de år som har gått
pejori
CITAT (Huggorm @ 06-04-2009, 23:02) *

Får nästan en känsla av dina inlägg, att du stod brevid och tittade på.
Var du med? Eller har du bara valt att ta till dig den information som du tycker passar bäst? unsure.gif
Tyvärr är all information vi får av olika medier vinklad, så att ta ställning för eller emot känns lite fel.
OAVSETT vad hon gjort så är hon Svensk medborgareoch och ska hem... tummenupp.gif
Huggorm
CITAT (pejori @ 06-04-2009, 23:15) *
Får nästan en känsla av dina inlägg, att du stod brevid och tittade på.
Var du med? Eller har du bara valt att ta till dig den information som du tycker passar bäst? unsure.gif
Tyvärr är all information vi får av olika medier vinklad, så att ta ställning för eller emot känns lite fel.
OAVSETT vad hon gjort så är hon Svensk medborgareoch och ska hem... tummenupp.gif

Det finns mycket info att hitta på nätet för den som kan leta. Och det faktum att våra vanliga dagstidningar tiger som muren om detaljer tyder på att dom inte är till Annikas fördel. Exempelvis finns det någon numera avliden journalist vid namn Kurt Östberg som grävde lite i saken, och beställde hem domen från USA. Han sammanfattar i sin blogg vad som hände, och de detaljer som kom fram under rättegången. Här kommer några citat:

CITAT
1981 var Annika tillsammans med en man som hette Collins. Under april månad detta år köpte de stora mängder kött på falska checkar. Detta kött sålde de till en man vid namn Joe Torre vars broder använde det i sin restaurang. Klockan 7 på kvällen den 30 april 1981 sammanträffade Annika och Collins med Torre i Stockton; deras avsikt var att råna Torre.

Annika öppnade bakluckan på deras bil som om hon låtsades ta fram köttet. Collins drog fram sin pistol och krävde Torre på pengar sedan denne klivit ur sin bil i tron att en ny köttaffär var på gång.

Collins sköt nu Torre två gånger. Han förblödde och dog. Torres rånades på plånboken. Collins och Annika for iväg för att köpa heroin för pengarna.
CITAT
När hon var färdig i busken gick hon tillbaka till bilen och där fick hon se Collins i gräl med Deputy Sheriff Richard Helbush.

Collins bad Annika att visa Helbush sitt körkort. Hon började gräva i sin plånbok efter körkortet, men detta sökande var bara på låtsas eftersom hon inte hade körkort, det visste också Collins.

Collins sköt polismannen med flera skott, bakifrån och i huvudet.

http://kurtlundgren.webblogg.se/2007/june/...e-tre-mord.html
pejori
CITAT (Huggorm @ 06-04-2009, 23:22) *
Det finns mycket info att hitta på nätet för den som kan leta. Och det faktum att våra vanliga dagstidningar tiger som muren om detaljer tyder på att dom inte är till Annikas fördel. Exempelvis finns det någon numera avliden journalist vid namn Kurt Östberg som grävde lite i saken, och beställde hem domen från USA. Han sammanfattar i sin blogg vad som hände, och de detaljer som kom fram under rättegången. Här kommer några citat:

För min del, får hon skjuta hela senaten om hon vill...
Hon är Svensk och ska hem till Sverige, på samma sätt som vi utvisar för att avtjäna sitt straff i hemlandet.
Huggorm
CITAT (pejori @ 06-04-2009, 23:32) *
För min del, får hon skjuta hela senaten om hon vill...
Hon är Svensk och ska hem till Sverige, på samma sätt som vi utvisar för att avtjäna sitt straff i hemlandet.

Och hur ofta inträffar det? Sveriges fängelser är proppfulla av folk med andra länders medborgarskap
pejori
CITAT (Huggorm @ 06-04-2009, 23:34) *
Och hur ofta inträffar det? Sveriges fängelser är proppfulla av folk med andra länders medborgarskap

Offtare än du får veta genom dagspressen. naughty.gif
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 06-04-2009, 23:34) *

Vill de avtjäna straffet i hemlandet och hemlandet vill ta emot dem så är det inga problem.

Förstår inte riktigt varför du är så rabiat motståndare till att Annika Östberg ska flyttas över till svenskt fängelse efter 28 år.
Är du sint på henne på något vis eller har du en allmän syn på brottslingar att de helst ska stängas in så länge som möjligt?
Huggorm
CITAT (pejori @ 06-04-2009, 23:36) *
Offtare än du får veta genom dagspressen. naughty.gif

Ja där har du garanterat rätt i alla fall
ängsvädd
CITAT (Huggorm @ 06-04-2009, 23:22) *

Det Kurt Lundgren skriver visar ju att Annika inte har mördat någon vid de tillfällena.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 06-04-2009, 23:38) *
Vill de avtjäna straffet i hemlandet och hemlandet vill ta emot dem så är det inga problem.

Förstår inte riktigt varför du är så rabiat motståndare till att Annika Östberg ska flyttas över till svenskt fängelse efter 28 år.
Är du sint på henne på något vis eller har du en allmän syn på brottslingar att de helst ska stängas in så länge som möjligt?

Återfallsförbrytare och hopplösa fall bör stängas in för gott ja, och gärna i andra länder så vi slipper betala räkningen

CITAT (MimmiH @ 06-04-2009, 23:39) *
Det Kurt Lundgren skriver visar ju att Annika inte har mördat någon vid de tillfällena.

Javisst, hon är dömd för medhjälp samt vid det första tillfället dråp, jag har aldrig sagt annat
pejori
CITAT (Huggorm @ 06-04-2009, 23:38) *
Ja där har du garanterat rätt i alla fall

Dessutom är inte alltid informationen på flashback.info helt korekt heller. flirting.gif
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 06-04-2009, 23:40) *
Återfallsförbrytare och hopplösa fall bör stängas in för gott ja, och gärna i andra länder så vi slipper betala räkningen
Javisst, hon är dömd för medhjälp samt vid det första tillfället dråp, jag har aldrig sagt annat

En sjuhelvetesjävla människosyn, enligt min ringa mening. Jag hoppas att du med stigande ålder och visdom blir lite mer empatisk...

Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 06-04-2009, 23:42) *
En sjuhelvetesjävla människosyn, enligt min ringa mening. Jag hoppas att du med stigande ålder och visdom blir lite mer empatisk...

Kan jag inte få känna empati för mordoffren i stället?
Wilmer
Unga korkade europeiska (kvinnor) som smugglar narkotika en gång ska straffas enligt det landets lag och få dödsstraff utan att hemlandet ska lägga sig i också eller? (Som har hänt i historiens gång). Jag anser att narkotika dödar.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 06-04-2009, 23:44) *

det ena utesluter väl inte det andra - var inte så ensidig i ditt tänkande...
Wilmer

Tror du de blir gladare om hon sitter i svensk fängelse? De kanske rent av levde efter förlåtelsens budkskap, vem vet.
pejori

Visst får man, och ska känna empati för offren, men i mina ögon, är Annika också ett offer. unsure.gif
Ett offer för droger och olämpligt umgänge, som man inte alltid upptäcker föränn det är försent unsure.gif
Tycker väl att hon har avtjänat sitt straff med råge. dunno.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon