Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

11 sidor V  « < 8 9 10 11 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Annika Östberg kommer antagligen hem
          Ralf
          Inlägg 08-04-2009, 16:25
          Länk hit: #181

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Gossen Ruda @ 08-04-2009, 15:17) *
          Spinner vidare lite. Nån skrev att hon erkänt en massa saker. Tag inte det med en nypa salt, hellre med en saltsäck. Jag har tidigare påpekat att man får ett lägre straff om man erkänner, det är samma när man skall släppas. När man som Annika fått ett icke tidsbestämt straff blir man inte utsläppt förrän man erkänt sina fel och lovat bot och bättring. Om myndigheterna då påstår att man exempelvis planerat ett brott, oavsett om man gjort det eller inte, så kommer man inte ut förrän man erkänt detta. "Rättsvårdande" myndigheter blir då lyckliga, man har haffat rätt skurk. Om det är sant eller inte har ingen betydelse.

Som ni märker har jag inte så mycket över för amerikansk "rättvisa", den borde göras om från grunden. Tillsammans med konstitutionen som borde skrotats för länge sen.

Samma system finns delvis i Sverige. Har du blivit straffad för ett visst brott åker du in i finkan. Där kan sedan vårdmyndigheten bestämma att du ska delta i vård för ditt brott, inte bara sitta/arbeta av tiden. Deltar du ej i vården av vilket skäl som helst, får du ej förmåner som dina kamrater får som deltar.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 08-04-2009, 16:45
          Länk hit: #182

Gäster

CITAT (Ralf @ 08-04-2009, 17:25) *
          Samma system finns delvis i Sverige. Har du blivit straffad för ett visst brott åker du in i finkan. Där kan sedan vårdmyndigheten bestämma att du ska delta i vård för ditt brott, inte bara sitta/arbeta av tiden. Deltar du ej i vården av vilket skäl som helst, får du ej förmåner som dina kamrater får som deltar.

Där håller jag inte alls med dig Ralf- den vanligaste kritiken mot vår kriminalvård är just den att människor sitter av tiden och inget nytt "händer under hatten" - faktum är att det görs väldigt mycket inom kriminalvården som aldrig uppmärksammas.

Jag tycker faktiskt att den som sitter av ett straff för rattonykterhet faktiskt är skyldig att delta i det rehabiliteringsprogram som finns att erbjuda - jag tycker också att den som misshandlat sin hustru skall delta i erbjuden vårdform.

Sedan kan man alltid diskutera huruvida påtvingade rehabiliteringsinsatser är verkningsfulla men att ställa krav på deltagande tycker jag är helt korrekt....tillfället är ju dessutom alldeles ypperligt - människorna finns ju där.

Citera
          Ralf
          Inlägg 08-04-2009, 20:22
          Länk hit: #183

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Gunilla T @ 08-04-2009, 17:45) *
          Där håller jag inte alls med dig Ralf- den vanligaste kritiken mot vår kriminalvård är just den att människor sitter av tiden och inget nytt "händer under hatten" - faktum är att det görs väldigt mycket inom kriminalvården som aldrig uppmärksammas.

Jag tycker faktiskt att den som sitter av ett straff för rattonykterhet faktiskt är skyldig att delta i det rehabiliteringsprogram som finns att erbjuda - jag tycker också att den som misshandlat sin hustru skall delta i erbjuden vårdform.

Sedan kan man alltid diskutera huruvida påtvingade rehabiliteringsinsatser är verkningsfulla men att ställa krav på deltagande tycker jag är helt korrekt....tillfället är ju dessutom alldeles ypperligt - människorna finns ju där.

Så du tycker att det är bra att tex fäder hindras från att ringa sina barn om dom ej deltar i det dom tvingas till?

För övrigt såg jag reportage från USA om en anstalt där fångarna fick yrkesutbildning och inga av de frigivna blev återfallsförbrytare. Men USA är ett stort land, finns hela spektrumet där.

Redigerat av Ralf: 08-04-2009, 20:25

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          herkules
          Inlägg 09-04-2009, 06:57
          Länk hit: #184

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (MimmiH @ 08-04-2009, 09:27) *
          Varför sätter du sveskar inom citat-tecken - är de inte svenska medborgare - annika östberg är det åtminstone så vad gäller henne kan du ta bort citattecknen. Hur många av de svenskarna har suttit 27 år i fängelse utomlands? Det finns en svensk journalist som sitter fängslad utomlands - honom har det talats om.
          Än en gång - välkommen hem Annika biggrin.gif

efter 45 år utomlands (och dessutom i ett land som än så länge (tack och lov) skiljer sig ganska mycket från sverige) så tror jag att man inte ens känner sig svensk, skitsamma sen vad som står på pappret.
          jag tycker hela historien är väldigt olustig , förmodligen är det bara jag och leif gw persson som tycker det men ändå. för mig spelar det ingen roll om man suttit 27 år eller 7 år i fängelse utomlands, ska en hem för att den är svensk "medborgare" så ska väl alla, nån jäkla rättvisa får det väl ändå lov att vara, svenska regeringen ska väl ändå jobba lika för alla sin "medborgare"?

och sen en sak - tala aldrig om för mig vad jag ska göra i mina inlägg, jag väljer själv vilka tecken jag vill sätta om de ord jag skriver.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 09-04-2009, 07:21
          Länk hit: #185

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Glad påsk, herkules! flirting.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gita
          Inlägg 09-04-2009, 08:27
          Länk hit: #186

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Aqvakul @ 06-04-2009, 23:42) *
          En sjuhelvetesjävla människosyn, enligt min ringa mening. Jag hoppas att du med stigande ålder och visdom blir lite mer empatisk...

Känner Du samma empati för de tre killarna från Malexander?
          För min del tycker jag att Annika Östberg förtjänat det straff hon fått, men att hon nu avtjänats sitt straff och bör få en chans att börja om på den plats och i det land hon själv önskar.
          Jag har precis samma åsikt när det gäller Malexanderfallet. Alla tre är lika skyldiga precis som Annika är lika skyldig som pojkvännen, och även Malexanderkillarna bör få en chans när de suttit av 25 år.
          Gita

CITAT (MimmiH @ 07-04-2009, 23:37) *
          Vad vet du om att hon visste om att ett mord skulle begås och valde att vara med på det? Det var ju inte hon som mördade. I Sverige skulle det inte dömas som medhjälp iaf.

Men hur dömdes det i Malexanderfallet?
          Gita

CITAT (MimmiH @ 08-04-2009, 09:27) *
          Varför sätter du sveskar inom citat-tecken - är de inte svenska medborgare - annika östberg är det åtminstone så vad gäller henne kan du ta bort citattecknen. Hur många av de svenskarna har suttit 27 år i fängelse utomlands? Det finns en svensk journalist som sitter fängslad utomlands - honom har det talats om.

Än en gång - välkommen hem Annika biggrin.gif

Men Du kan väl inte på allvar jämföra Östberg med David Isaak, han är ju ingen brottsling.
          Gita

Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-04-2009, 09:11
          Länk hit: #187

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (herkules @ 09-04-2009, 07:57) *
          efter 45 år utomlands (och dessutom i ett land som än så länge (tack och lov) skiljer sig ganska mycket från sverige) så tror jag att man inte ens känner sig svensk, skitsamma sen vad som står på pappret.

Fast jag tror man känner sig mer svensk efter 45 år i utländskt fängelse än samma tid som fri...

Har vi inte några svenska medborgare som sitter i fängelse i asien på grund av pedofilbrott? Jag skulle vilja se media ta upp kampen för att dessa gubbar skall få komma hem, men det är väll inte riktigt lika publikfriande som när det gäller en blond kvinna...

Citera
          Pia L
          Inlägg 09-04-2009, 09:46
          Länk hit: #188

Medlem
          Antal inlägg: 2 662
          Medlem nr: 7 292

Huggorm : Om man nu bara fokuserar på just det som Annika suttit alla åren för så var det medhjälp till mord, att straffet blev så långt berodde ju på att hennes pojkvän valde att begå självmord.

Pedofilerna bör sitta där dom gör tycker jag, dom kan ju knappast påstå att dom bara varit medhjälpare till övergreppen på barn.
          Andra "svenskar" som sitter runt om i världen är jag inte så insatt i, men vet att några av dom är "nysvenskar" som flytt till Sverige av en eller annan anledning, när dom sen har sitt svenska medborgarskap klart så reser dom tillbaka till sitt hemland och fortsätter kampen som gjorde att dom var tvungna att fly sitt land.
          Har man tagit fan i båten så får man ro han iland också anser jag.
          Varför kommer så många till Sverige på flykt från ett land där dom påstår att dom riskerar att torteras i och sen återvänder dit så fort dom fått Svenskt medborgarskap??
          Tar dom för givet att Sverige ska kämpa för att få dom fria när dom fängslats för något som anses som brottsligt i deras hemländer?

Det finns säkert några som helt oskyldigt sitter fängslade också, men återvänder man till det land man var tvingad att fly ifrån så är dom medvetna om att dom KAN fängslas och torteras för dom brott deras regering anser att dom begick innan dom flydde till Sverige.

--------------------
          Frihet är att ha modet att följa sina känslor.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-04-2009, 09:50
          Länk hit: #189

Moderator

CITAT (Pia L @ 09-04-2009, 10:46) *
          Andra "svenskar" som sitter runt om i världen är jag inte så insatt i, men vet att några av dom är "nysvenskar" som flytt till Sverige av en eller annan anledning, när dom sen har sitt svenska medborgarskap klart så reser dom tillbaka till sitt hemland och fortsätter kampen som gjorde att dom var tvungna att fly sitt land.
          Har man tagit fan i båten så får man ro han iland också anser jag.
          Varför kommer så många till Sverige på flykt från ett land där dom påstår att dom riskerar att torteras i och sen återvänder dit så fort dom fått Svenskt medborgarskap??
          Tar dom för givet att Sverige ska kämpa för att få dom fria när dom fängslats för något som anses som brottsligt i deras hemländer?

Det finns säkert några som helt oskyldigt sitter fängslade också, men återvänder man till det land man var tvingad att fly ifrån så är dom medvetna om att dom KAN fängslas och torteras för dom brott deras regering anser att dom begick innan dom flydde till Sverige.

Dawit Isaak är väll ett mycket bra exempel, finns förstås många fler men inga som har samma yrke som de som skriver i media...

Citera
          Pia L
          Inlägg 09-04-2009, 09:57
          Länk hit: #190

Medlem

Huggorm : Bra exempel på vad?? Oskyldigt fängslad eller en som återvänder till landet han flydde ifrån för att han riskerade just att fängslas och torteras??

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-04-2009, 09:58
          Länk hit: #191

Moderator

CITAT (Pia L @ 09-04-2009, 10:57) *
          Huggorm : Bra exempel på vad?? Oskyldigt fängslad eller en som återvänder till landet han flydde ifrån för att han riskerade just att fängslas och torteras??

En som återvänt till ett land där han visste att han kunde råka illa ut förstås

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 09-04-2009, 11:01
          Länk hit: #192

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (herkules @ 09-04-2009, 07:57) *
          .......
          och sen en sak - tala aldrig om för mig vad jag ska göra i mina inlägg, jag väljer själv vilka tecken jag vill sätta om de ord jag skriver.

?

Eftersom du citerade mig så antar jag att det var riktat till mig. Jag har inte talat om för dig vad du ska göra - jag bara ställde en fråga om varför du satte citattecken omkring svenskar.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Solstorm
          Inlägg 09-04-2009, 11:59
          Länk hit: #193

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

CITAT (Pia L @ 09-04-2009, 10:46) *

Lite OT kanske när det gäller Annika Östberg, men jag har ofta undrat över samma sak. Jag vet flera familjer som kommit hit som flyktingar men som åker tillbaka till sina hemländer, inte så ovanligt att det tillbringar vintermånaderna där. Jag tror inte ens de varit här så länge att de har fått svenskt medborgarskap utan bara uppehållstillstånd. Detta har jag ofta undrat över men aldrig vågat ställa frågan för då riskerar jag väl att stämplas som rasist.

Citera
          Pia L
          Inlägg 09-04-2009, 12:14
          Länk hit: #194

Medlem

Solstorm : Du är absolut inte ensam om att ha dom funderingarna, alla jag känner har samma funderingar, och ingen av dom är rasist....eller...nja, en av dom är det.
          Jag tycker att det är konstigt att människor inte törs stå för sin åsikt, vi har faktiskt den friheten i sverige, och den utnyttjar jag.
          Sen får jag väl stämplas av dom som känner sig präktigare....kallas kanske också, empatiskare

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 09-04-2009, 16:11
          Länk hit: #195

Gäster

CITAT (Pia L @ 09-04-2009, 13:14) *
          Solstorm : Du är absolut inte ensam om att ha dom funderingarna, alla jag känner har samma funderingar, och ingen av dom är rasist....eller...nja, en av dom är det.
          Jag tycker att det är konstigt att människor inte törs stå för sin åsikt, vi har faktiskt den friheten i sverige, och den utnyttjar jag.
          Sen får jag väl stämplas av dom som känner sig präktigare....kallas kanske också, empatiskare

Om du nu står för din åsikt så fråga dem det gäller så får du det bästa svaret...de lär nog inte finnas här på Odla i alla fall. Alltid bättre att prata med än om...

Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-04-2009, 17:57
          Länk hit: #196

Moderator

CITAT (Pia L @ 09-04-2009, 13:14) *

Där håller jag med. Jag står alltid för min åsikt, även om den inte alltid är politiskt korrekt. Det har jag fått ta mycket skit för, det har även märkts i denna tråd. Media grundsätter en åsikt i folk med massiv propaganda, och när någon sedan har en avvikande åsikt blir det ett jäkla liv. Än så länge har vi åsiktsfrihet i Sverige, men den är långsamt på väg bort.

Citera
          Gita
          Inlägg 09-04-2009, 19:22
          Länk hit: #197

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Huggorm @ 09-04-2009, 18:57) *
          Där håller jag med. Jag står alltid för min åsikt, även om den inte alltid är politiskt korrekt. Det har jag fått ta mycket skit för, det har även märkts i denna tråd. Media grundsätter en åsikt i folk med massiv propaganda, och när någon sedan har en avvikande åsikt blir det ett jäkla liv. Än så länge har vi åsiktsfrihet i Sverige, men den är långsamt på väg bort.

Här på Odla är det helt enkelt så at det gäller att rätta in sig i ledet och betala sin TV-licens, annars blir man inte särskilt väl omtyckt. Här gäller det att hålla sig till den för tidpunkten rådande korrekta åsikten, det finns ett antal superpräktiga personer som blir alldeles väldigt upprörda annars. Synd, eftersom intelligent uppkäftighet och eget tänkande är det som leder framåt. För att citera någon, har glömt vem, "i en grupp där det tänks lika tänks det väldigt litet"
          Hoppas Du fortsätter att stå för din åsikt och också fortsätter att tala om vad du tycker! (Obs! innebär inte att jag alltid tycker lika som du)
          Gita

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 09-04-2009, 19:52
          Länk hit: #198

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Vilket infekterat ämne detta var - blir lite rädd för flera av Er

Citera
          Pia L
          Inlägg 09-04-2009, 20:15
          Länk hit: #199

Medlem

Jag tycker inte att det känns infekterat, alla måste väl få ha sina åsikter och tankar, och skulle en infektion uppstå så har jag koncentrerad jod giggle.gif om någon känner att det skulle behövas

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 09-04-2009, 20:17
          Länk hit: #200

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Pia L @ 09-04-2009, 21:15) *
          Jag tycker inte att det känns infekterat, alla måste väl få ha sina åsikter och tankar, och skulle en infektion uppstå så har jag koncentrerad jod giggle.gif om någon känner att det skulle behövas

Tycker inte heller det varit så infekterat.
          Alla har ju rätt att tycka och känna som man vill och personangreppen har varit rätt små, tack och lov. kompiskram.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera

11 sidor V  « < 8 9 10 11 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 09:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon