Hjälp, hur ska jag göra!
Förra året provade jag utan resultat att odla Stevia. En planta kom upp men torkade ihop. För tre veckor sedan försökte jag igen men det är fortfarande tomt och ödsligt i mina krukor där jag planterat Stevian. På hemsidan Nyfiken Vital står. Jag citerar:
"Stevia kan utan större svårighet odlas i kruka och är flerårig. Även om den är flerårig försämras den år för och år och i Sverige som är kyligare är den att betrakta som ettårig. Friland kan vara svårare eftersom den är mycket frostkänslig. Fröer finns att köpa men mycket enklare är att ta skott".
Jag har en liten planta som min svägerska köpte på trädgårdsmässan i år. Den är ca 10 cm hög och ganska ranglig. Kanske inte något att plocka skott av ännu. Se bilder.
Ser att MariaS odlat Stevia länge och får plantorna att övervintra. Har du eller någon annan där uta några goda råd till en glad amatör angående:
1. Vad använder man för jord? (Jag har använt såjord till fröna. Plantan står i ganska hård jord vilket gör mig tveksam då det står på hemsidan NV att det ska vara sandjord.
2. Hur tar man skott och sätter?
3. Sår man alla frön i samma kruka och delar sedan?
Hoppfulla hälsningar
Monica