Full version: Stevia
mosa
Hjälp, hur ska jag göra!

Förra året provade jag utan resultat att odla Stevia. En planta kom upp men torkade ihop. För tre veckor sedan försökte jag igen men det är fortfarande tomt och ödsligt i mina krukor där jag planterat Stevian. På hemsidan Nyfiken Vital står. Jag citerar:

"Stevia kan utan större svårighet odlas i kruka och är flerårig. Även om den är flerårig försämras den år för och år och i Sverige som är kyligare är den att betrakta som ettårig. Friland kan vara svårare eftersom den är mycket frostkänslig. Fröer finns att köpa men mycket enklare är att ta skott".

Jag har en liten planta som min svägerska köpte på trädgårdsmässan i år. Den är ca 10 cm hög och ganska ranglig. Kanske inte något att plocka skott av ännu. Se bilder.

Ser att MariaS odlat Stevia länge och får plantorna att övervintra. Har du eller någon annan där uta några goda råd till en glad amatör angående:

1. Vad använder man för jord? (Jag har använt såjord till fröna. Plantan står i ganska hård jord vilket gör mig tveksam då det står på hemsidan NV att det ska vara sandjord.
2. Hur tar man skott och sätter?
3. Sår man alla frön i samma kruka och delar sedan?

Hoppfulla hälsningar
Monica

Thynell
"1. Vad använder man för jord? (Jag har använt såjord till fröna. Plantan står i ganska hård jord vilket gör mig tveksam då det står på hemsidan NV att det ska vara sandjord.
2. Hur tar man skott och sätter?
3. Sår man alla frön i samma kruka och delar sedan?"

Hej!!!

Jag håller på att odla stevia nu som test.

Som svar på dina frågor:
1. Jag anväder såjord och funkar jätte bra för mig.
Mina plantor är upp mot 2 dm och har väldigt tjocka stammar och många stora blad.
2. Jag tog bara toppen och ett par blad till som jag plockade bort och sticker ner i såjord upp till
de bortplockade bladens plats. Har bara tagit en än så länge, men den har redan blivit lika stor som moderplantan.
3. Jag testade att så de 2 och 2 i torvbriketter och pluggbox, men de plantorna från pluggboxen är inte så stora som de jag startade i torven. De som stod i torven planterade jag med hela briketten i såjord när de var ca 5 cm stora. Jag tog bort den mindre plantan av de två(om det kom upp två) innan jag planterade om.
Rotsystemen blir väldigt stora efter ett tag.

Kan rekommendera att odla från frö i torvbriketter som man sedan planterar ner i såjord.
Är nog lättare att hålla fuktigt med torven. Sen är det lätt att se när de ska planteras om då man direkt ser
när rötterna börjar växa ur torven.

Hoppas detta kan var till lite nytta.

/Mvh Thynell
Åsa, mälardalen zon 2
Och jag sår stevia i Hasselfors såjord (den med älgen) i en bytta jag gjort dräneringshål i, och skolar sedan ut dem en och en i krukor. Stevia har ljusgroende fröer = ej täcka med jord. Färska fröer gror bäst, (har dock fått upp plantor från förra årets fröpåse iår). Jag har en planta som övervintrat också och jag har bara låtit den stå i ett vanligt fönster och vattnat när jorden var torr. Mycket vissnade ner under vintern men det kommer en massa nya skott nere vid basen.
lemonie
Jag sådde mina steviafrön i fuktigt papper som jag lade i plastpåse på varmt ställe. På några dagar grodde alla frön och så fort de hade antydan till "svans" placerade jag dem försiktigt i torvplugg. Då rötterna växte ut ur torvpluggens sidor planterade jag pluggarna med plantorna i grönväxtmylla som är lättare gödslad och luftigare än blomjord. Och bra har det gått hittills! 6 plantor av 6 frön! Trodde det skulle vara mycket svårare än det var, då det kom så många varningar från alla håll..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon