Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Provocerande fråga om stil..., Törs man säga detta?!
          deborah
          Inlägg 26-04-2009, 17:42
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 66
          Medlem nr: 11 795

CITAT (uno @ 08-04-2009, 00:48) *
          Det finns naturligtvis stilrena strama trädgårdar där detta kan passa, men oj vilka tråkiga trädgårdar.
          Betong och rostiga armeringsjärn är för mig en styggelse. Trä, sten, torvblock och växter i en lagomt
          skött trädgård är för mig mjukt, vilsamt och en aning spännande.

Betong och rostiga armeringsjärn är ju hur fint som helst. Speciellt de rostiga armeringsjärnen. Jag sitter faktiskt just och tar igen mig efter att ha burit 25kg betong (mer än halva min kroppsvikt) i en kilometer, det var nästan outhärdligt tungt. Nu ska jag gjuta betongkrukor, och göra spaljeer av armeringsjärn. Så det så =)
          Men det kommer nog inte alls att bli sådär tråkigt i alla fall, jag gillar att kombinera betong, arberingsjärn och växter för den postapokalyptiska känslan, inte den underhållsfria tråkiga =)

Citera
          pleximaster
          Inlägg 27-04-2009, 14:30
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 408
          Medlem nr: 9 317

Jag tror att man ska se på det så här, för det första:alla material kan kännas fel om det utnyttjas fel eller användspå fel plats (enligt betraktaren...).

Nummer två: jag tror att jakten på det ultimata underhållsfria är något vi ofta kan reagerar på, speciellt i en trädgård, den ska ju leva och liv är förändring. Vem vill ha en konstant stillbild av en trädgård som aldrig förändras? Väldigt få, iallafall på ett trädgårdsforum. Därför blir det lätt att vissa saker uppfattas fula eller fel.

För det tredje kan man bli trätt på saker som användsför flitigt. Idag = konstruktioner av tryckimpregnerat virke, tumlade "bya" stenar, på 70-talet sjöstensplattor och slipers. (Jag kommer själv ihåg att jag tyckte de tumlade betongstenarna ofta kallade "byasten" var jättefina när de kom på 90-talet. Men nu används de överallt tex parkeringplatser på LIDL och då blir det för mycket. Jag tyckte förr illa om sjöstensplattor för de fanns över allt, nu börjar de bli lite mer ovanliga lite pittoreska och jag har själv återanvänt gamla sjöstensplattor bakom ett av våra uthus. jättefint... )

Visst är vi konstiga, vi vill vara lagom unika men inte lika... smile.gif

mvh plexi

Citera
          Österläge
          Inlägg 27-04-2009, 15:14
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem nr: 8 205

CITAT (pleximaster @ 27-04-2009, 15:30) *
          Visst är vi konstiga, vi vill vara lagom unika men inte lika... smile.gif

mvh plexi

Bra sagt plexi, så tror jag det är! Och jag håller med om att både betong och armeringsjärn kan vara jättefint (rostiga armeringsjärn som stöd för t ex klätterrosor passar ju perfekt i en romantisk trädgård, det är inte minimalistiskt!) i rätt sammanhang, men inte för mycket... Tror många som inte är intresserade av trädgård ändå har fallit lite för trädgårdstrenden, men så vill de ha nåt lättskött o då faller de för sten... trist men alla är ju inte intresserade av att pyssla o gräva i jorden, konstigt nog... wink.gif

--------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com

Citera
          Lavin
          Inlägg 04-05-2009, 11:07
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 320
          Medlem nr: 13 034

Visst är de märkliga de där som inte tycker om att gräva. Mycket osäkerhet tror jag dock ligger bakom. Som tur är så går ju även en statisk trädgård att förändra, det är bara att släpa bort stenen igen och så var det bra med det =)

Jag tycker att sten har sin plats vid entréer men det finns ju så mycket mer än trumlad betong! Jag tror att allt som görs med kärlek blir fint, även en japansk trädgård i en torpträdgård. Det tråkiga är det personlighetslösa, och det är väl just det som inredningstidningar och trender gör, raderar personligheter och förvandlar det unika till massproducerat. Det är inte materialens fel.

Vad som är rätt och fel i trädgård har diskuterats i ett par hundra år nu, och hoppas att det aldrig tar slut! Vi har så roligt med vår lilla bit låtsas-natur.

Citera
          noora
          Inlägg 04-05-2009, 12:20
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

En trädgård "helt" belagd med sten skulle jag inte vilja ha, men däremot vill jag ha en stenlagd uteplats. Kåken är från 50-talet och betong var poppis på den tiden (t.ex. har vi vackra grindstolpar i betong), så vi tänkte köra på betongsten när vi ska lägga om gången och bygga uteplats. Det blir väl c:a 20 kvm av våra totalt 1500 kvm trädgård, och i den mängden kan det väl ändå vara trevligt med lite betongsten? smile.gif Speciellt till en 50-talskåk med putsad fasad och detaljer i betong wink.gif

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-11-2025, 07:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon