Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Minikiwi Oskar gör mig tokig..., Min Oskar bara dör!
          Torun
          Inlägg 13-04-2009, 17:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem nr: 837

Hej!
          I flera år har jag odlat minikiwi. Har nu fem, sex starka, pigga Anna och Paula, som ger frukt varje sommar och två halvdöda Oskar. De står alla i samma humusrika jord med ca 50-100 cm mellan plantorna och Oskar tryggt i mitten. Men varje vår är det samma sak. Oskarplantan (plantorna nu...) får knappt fart, den är sen i blomningen och har ingen växtkraft som honorna. Så jag kör runt mellan plantskolorna tills jag hittar en blommande Oskar, köper den, planterar där hemma och klarar på så sätt att få frukt varje sommar. Men ska man verkligen behöva köpa en ny Oskar varje år? Jag minns att jag frågade om detta här för några år sedan och fick svaret av någon att Oskar brukar vara svag och dö.

Så mina frågor är följande:
          Någon som känner igen det här och har ett knep för att hålla Oskar vid liv?
          Kan man göra något för att skynda på blomningen på Oskar (men inte de andra)?
          Kan jag byta ut Oskar mot en annan herre som är lite starkare, men som ändå fungerar tillsammans med Anna och Paula?

Tacksam för goda råd!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 09:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon