Hej!
I flera år har jag odlat minikiwi. Har nu fem, sex starka, pigga Anna och Paula, som ger frukt varje sommar och två halvdöda Oskar. De står alla i samma humusrika jord med ca 50-100 cm mellan plantorna och Oskar tryggt i mitten. Men varje vår är det samma sak. Oskarplantan (plantorna nu...) får knappt fart, den är sen i blomningen och har ingen växtkraft som honorna. Så jag kör runt mellan plantskolorna tills jag hittar en blommande Oskar, köper den, planterar där hemma och klarar på så sätt att få frukt varje sommar. Men ska man verkligen behöva köpa en ny Oskar varje år? Jag minns att jag frågade om detta här för några år sedan och fick svaret av någon att Oskar brukar vara svag och dö.
Så mina frågor är följande:
Någon som känner igen det här och har ett knep för att hålla Oskar vid liv?
Kan man göra något för att skynda på blomningen på Oskar (men inte de andra)?
Kan jag byta ut Oskar mot en annan herre som är lite starkare, men som ändå fungerar tillsammans med Anna och Paula?
Tacksam för goda råd!
Åsa, mälardalen zon 2
13-04-2009, 18:37
Du bor i växtzon 1, Oscar ska väl vara härdig till zon 5 väldigt mystiskt?? Kan det vara något med växtplatsen?? Annars är nog mitt svar köp en kameleontbuske den funkar som pollinatör till honplantor av minikiwi (kameleontbuske är ju faktiskt hanplantor av minikiwi).
Jordtrötthet! "Tjejrna" klarar sig för att de har etablerat sig, men också tagit hand om utrymmet mellan sig!
Oskar och kameleontbuske är samma sak! Försök med att plantera någon på antingen ena eller andra sidan om tjejerna och en bit ifrån dem, så du inte drabbas av jordtrötthet igen. 4,5 meter mellan plantorna, är inget problem. Bin och insekter som pollinerar, flyger längre än så.
Jordtrötthet tror jag inte riktigt på i det här fallet. Jag har ju haft det här bekymret i fyra-fem år nu och under den tiden är olika alternativ testade. Första åren stod kiwiplantorna i varsin "pallkrage-jättekruka". Tjejerna klängde snabbt upp för hela väggen från sina jättekrukor (medan pojken klarade första säsongen och sen sloknade). De två senaste åren har varje planta sin egen "utgrävda" stora djupa jordgrop i en stenläggning. Jorden är densamma för alla plantorna.
Jag har hört flera andra berätta samma historia. Deras Oskar dör eller är mycket vek. Jag tror Oskar har en "inbyggd" svaghet, men det borde gå att motverka den om jag bara kom på vad det är som han inte mår bra av.
Fast jag ska definitivt prova en kameleontbuske. Hoppas bara den blommar samtidigt som Paula och Anna.
Stort tack för råd/tankar!
Det låter ju konstigt nog som samma problem som många har haft med Havtornsklonen Romeo (också hanplanta), OBS! de är ju på inget sätt släkt. I det fallet verkar problemet vara att den "vaknar" lite för tidigt på säsongen (speciellt i södra Sverige) och så fryser knoppar och blomanlag, och så för den en tynande tillvaro.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.