Hej,
Fick en stickling för väldigt många år sedan. Idag söker jag den på nytt. Har varit inne i nästan alla blomsteraffärer i Malmö där jag bor och även spenderat timtal framför google...
Växten jag söker har jag ingen bild på... Om mina kråkfötter hjälper kan jag säkert rita något och lägga upp i forumet.
VÄXTEN:
Gröna blad som kan bli ganska stora, växandes i par och sen kommer nya blad med en 90 graders förskjutning. Inga "blommor" (färgglada) vad jag vet av. Bladen var ganska tjocka om jag inte minns fel.
Det unika, längs med bladens kanter produceras "sticklingar" som växer och växter tills de blir för tunga och trillar ner på marken. På direkten produceras en nya där den gamla satt.
Sticklingarna (om man nu får kalla dem för det) består av 2 blad och små rötter.
Det var en väldigt lättskött blomma... Väldigt svår att ta dö på...
Uppskattar alla gissningar och något jag kan använda för att söka vidare. Är ej någon blomsterexpert men har lite göra fingrar. Därav vet jag inte vad saker heter...
Får att påpeka än en gång så var det väldigt många år sedan så viss information i texten ovan kan vara lite missvisande då den kanske ej är 100% korrekt.
Tack för all hjälp!
- Oscar
Ps Gick lite snabbt när jag skrev rubriken så ni får leva med felstavningarna då jag ej kan hitta var man kan ändra i rubriker/underrubriker Ds
Redigerat av Gumaelius: 13-04-2009, 20:11
|