Gumaelius
13-04-2009, 20:08
Hej,
Fick en stickling för väldigt många år sedan. Idag söker jag den på nytt. Har varit inne i nästan alla blomsteraffärer i Malmö där jag bor och även spenderat timtal framför google...
Växten jag söker har jag ingen bild på... Om mina kråkfötter hjälper kan jag säkert rita något och lägga upp i forumet.
VÄXTEN:
Gröna blad som kan bli ganska stora, växandes i par och sen kommer nya blad med en 90 graders förskjutning. Inga "blommor" (färgglada) vad jag vet av. Bladen var ganska tjocka om jag inte minns fel.
Det unika, längs med bladens kanter produceras "sticklingar" som växer och växter tills de blir för tunga och trillar ner på marken. På direkten produceras en nya där den gamla satt.
Sticklingarna (om man nu får kalla dem för det) består av 2 blad och små rötter.
Det var en väldigt lättskött blomma... Väldigt svår att ta dö på...
Uppskattar alla gissningar och något jag kan använda för att söka vidare. Är ej någon blomsterexpert men har lite göra fingrar. Därav vet jag inte vad saker heter...
Får att påpeka än en gång så var det väldigt många år sedan så viss information i texten ovan kan vara lite missvisande då den kanske ej är 100% korrekt.
Tack för all hjälp!
- Oscar
Ps Gick lite snabbt när jag skrev rubriken så ni får leva med felstavningarna då jag ej kan hitta var man kan ändra i rubriker/underrubriker Ds
Kan det vara tusenmoder du menar Kalanchoe daigremontiana du menar?
Bryophyllum daigremontianum kanske?
Åsa, mälardalen zon 2
13-04-2009, 20:20
Livsblad (Kalanchoe daigremontana) på engelska: mother of a thousands (därav det namnet man ofta kallar växten i sverige men som ej är det som botanikerna gett växen, tusenmoder)
Hittas ej i handeln är en typisk, få från vänner och släktingar-planta.
(Kan blomma ifall förutsättningarna är de rätta)
Aqvakul
13-04-2009, 20:24
"Tusenmoder" -
Kalanchoe daigremontiana
Gumaelius
13-04-2009, 20:31
Oj vad ni var snabba!
Ni har även prickat rätt.
Bryophyllum daigremontianum var den jag letade efter (visste ej att det fanns fler...)
Har lagt med en bild jag hittade på nätet. Det var såhär den såg ut!
Tack för alla svar
Gumaelius
13-04-2009, 20:44
Nu kommer vi till nästa steg.
Någon som är sugen på att dela med sig av sin Bryophyllum daigremontianum?
Kan man skicka det på posten utan att den dör?
Bor i Malmö...
- Oscar
Ps Kan även tänka mig någon av de andra i Bryophyllum släkten Ds
Åsa, mälardalen zon 2
13-04-2009, 20:45
Enligr SKUD är Bryophyllum daigremontianum det gamla namnet på Kalanchoe daigremontana, växter byter namn hela tiden.
Gumaelius
13-04-2009, 20:52
Tack, det förklarar en del...
- Oscar
Pia mitt i Skåne
13-04-2009, 22:04
CITAT (Gumaelius @ 13-04-2009, 21:31)

Oj vad ni var snabba!
Ni har även prickat rätt.
Bryophyllum daigremontianum var den jag letade efter (visste ej att det fanns fler...)
Har lagt med en bild jag hittade på nätet. Det var såhär den såg ut!
Tack för alla svar
Jag tror att din bild föreställer en Bryophyllum crenatodaigremontianum, den övre bilden är en Bryophyllum daigremontianum.
Ett utmärkt forum för släktet finns här:
BryophyllumJag har Bryophyllum beauverdii och små bebisar av Bryophyllum daigremontianum.
När Bryophyllumplantan har blommat så dör den men föryngrar sig genom att "tappa" bebisar som blir nya plantor, därför letar jag efter bl.a. delagoensis som har försvunnit för mig.
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 13-04-2009, 23:04)

Ett utmärkt forum för släktet finns här:
BryophyllumTack för den utmärkta länken! I flera år har jag funderat på vad det är för växt, nu fick jag äntligen reda på det! Jag har en Bryophyllum pinnatum. Så dylika blad kan jag bidra med om någon vill ha den. Det fanns bilder dess på blommor också! Hur får jag den att blomma?
Pia mitt i Skåne
15-04-2009, 23:50
Jodå, länken är mycket bra, jag besöker sidan ganska ofta.
Jag skulle kunna tänka mig någon pinnatum.
Din Bryophyllum kommer att börja blomma när den har växt sig tillräckligt stor, passa på att sätta nya småttingar när du ser knopparna i toppen, den dör när den har blommat. Hos mig har både daigremontianum och delagoensis fått blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.