Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Häck och grannsämja, byta häck mot grannes vilja?
          Monica J
          Inlägg 16-04-2009, 12:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 50
          Medlem nr: 1 665

Hej!

Jag är nyinflyttad i radhus och i förlängning till plank som avskiljer husen är det planterat en häck som jag anser är helt förvuxen och dåligt underhållen.

Jag har då pratat med grannen om att jag, på egen bekostnad, skulle ta bort de stora, förvuxna buskarna (friväxande med "vaktmästarklippning" på flera höjder) och ersätta med nya häckplantor på samma ställe men av annan sort (liguster föreslagen). Jag fick uppfattningen att han sa okay till det.

När jag så gick ut för att gräva i förrgår kommer granne sättandes och säger att jag inte alls får gräva upp plantorna och att häcken ska vara i befintligt skick. Häcken får inte röras för det måste man vara överens om och han säger nej.

Jag är nybliven trädgårdsägareså jag underade hur han har tänkt sig att häcken ska skötas, den är ju förvuxen, helt kal nedtill och går in nästan två meter på min lilla tomt. Han anser att häcken är fin som den är från hans sida.

Det han anför är att det ska vara insynsskydd men jag erjuder mig att plantera nytt men det anser han tar för lång tid innan det växer upp.

Jag säger att den måste föryngringsbeskäras ända nerifrån , så här kan jag inte ha det. Och en helt nertagen häck tar ju också tid å sig att växa upp på samma sätt som nya plantor.

Kan någon hjälpa mig med vad som gäller? Har jag rätt att beskära häcken och i så fall har jag rätt att beskära hela häcken eller bara halva?

Vad kan hända om jag gräver upp och planterar ny häck mot grannens vilja? Jag anser att friväxande häck modell stor och yvig är olämpligt i så små trädgårdar, det är bättre med en klippt häck eller åtminstonde mer upprättstående (typ syren)

När jag sedan tittar i plankets förlängning sitter häckplantorna helt klart på "min" sida om tomtgränsen även om det är helt nära tomtgränsen. Har jag då rätt att gräva bort de buskar som sitter på min sida även om grannen är emot?

Grannen hävdar att jag inte får göra någonting vid tomtgränsen utan hans godkännande, inte ens klippa häcken. Hur långt in på "min" sida om gränsen måste jag i så fall ha grannens godkännande för att få plantera eller ta bort växter?

Mvh
          Monica

Citera

Inlägg i den här tråden
          Monica J   Häck och grannsämja, byta häck mot grannes vilja?   16-04-2009, 12:23
          *Ulrica*   Har ni ingen områdesförening eller liknande där ma...   16-04-2009, 12:33
          KURT   Du bör nog örst vara väldigt säker på att "pl...   16-04-2009, 12:46
          pebblelake   Jag skulle ta dit lantmätaren och låta han sätta u...   16-04-2009, 15:45
          KURT   Jag skulle ta dit lantmätaren och låta han sätta u...   16-04-2009, 16:18
          Jan af Lisö   Jag brukar läsa ofta juridiska diskussioner på byg...   16-04-2009, 16:24
          LaPaloma   När vi byggde huset för 7 år sedan gick en sådan h...   16-04-2009, 16:29
          Fågelvägen   Monica J, vilken tråkig början! Förr eller se...   16-04-2009, 18:09
          Gossen Ruda   Är inte gränsen utmärkt och du tar dit lantmäterie...   16-04-2009, 18:14
          Aqvakul   Försök i första hand att hitta en lösning som du o...   16-04-2009, 18:32
          Alba   Försök i första hand att hitta en lösning som du o...   16-04-2009, 19:29
          Aqvakul   "Grannsämja " just nu på TV3! det ...   16-04-2009, 20:24
          Thomas Wahlqvist   Frånsett vems häcken är så vill jag bara föreslå ...   16-04-2009, 21:02
          Alba   Frånsett vems häcken är så vill jag bara föreslå ...   19-04-2009, 10:19
          FixaIgenväxtTrädgård   Finns rör i tomthörnen och vinklarna till fastighe...   17-04-2009, 18:31
          Anders zon 1   Nej, en ny häck tar betydligt längre tid på sig ...   18-04-2009, 20:10
          Sophie1   Jag tycker så här----ful häck okej, kanske du har ...   18-04-2009, 20:28

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 12:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon