Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kirskål, hur nyttig?
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 02-05-2009, 22:01
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

+Steker man innan man stoppar i frysen blir det inte så lång hållbarhet på produkten, man steker ju oftast i fett och fett härsknar även i frysen.

Själv experimenterade jag idag, så idag har jag ätit kyckling och kirskålslasagne.

Jag stekte ett par kycklingfileer i tärningar, ca 1,5liter grovhackad kirskål tillsatte jag sedan + några skurna salladslökar, ett par stjälkar selleri + några sockerärtor åkte ner de med (kylskåpsrensning). Jag saltade och pepprade och rev över muskot. Sedan gjorde jag bechamelsås med krossade tomater + tomatpure i + lite cayenne. Sedan varvade jag kirskålsblandningen + såsen + söndersmulad fetaost + lasagneplattor. Avslutade med fetaost + vanlig ost på toppen och gräddade på 200grader i ca 30min.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          pianja
          Inlägg 03-05-2009, 09:23
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 62
          Medlem nr: 22 816

Mmm, det låter gott. smile.gif

Citera
          pianja
          Inlägg 03-05-2009, 09:29
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 62
          Medlem nr: 22 816

CITAT (Nauti @ 01-05-2009, 11:15) *
          Klart att du inte gjort. Men många tror att det är helt omöjligt att få i sig protein som vegan/vegetarian.

Jag berättade för en lärare att jag var vegan när de diskuterat det ett tag, då de sade att det måste vara svårt att inte få i sig protein. Jag berättade att jag var vegan och inte åt någon form av tillskott, det trodde han inte på. Inte trodde han heller på att det fanns elitidrottare som var veganer. Så det finns ju faktiskt folk som tror på fullt allvar att man inte kan leva som vegan/vegetarian utan att ta tillskott.

Skönt att höra. smile.gif

Okunskap om mat är nog inte så ovanligt, dessvärre. Åt båda hållen. Folk som tror att det inte går att leva vegetarian/vegan och de som tror att det bara är att skippa animaliska produkter och leva på potatis, gurka och tomater... eller vad som nu blir kvar när köttbullarna är borta. Men detta har väl inte i denna tråden att göra så jag släpper det nu.

Citera
          noora
          Inlägg 07-05-2009, 20:54
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Vi gjorde potatismos med kirskål idag. Det blev jättegott! Jag plockade en näve kirskål (dvs så mycket jag kunde hålla med en hand), hackade, kokade med 1 dl vatten och hällde i detta (kirskål + vattnet) när vi gjorde potatismoset. Vi gjorde pulvermos, men det funkar säkert lika bra i vanligt mos.

Moset blev väldigt gott till fisk smile.gif Vi ugnsstekte en gös i folie med lite tomat och citron, och hade creme fraiche med gräslök som sås. Gräslöken är väldigt mild och aromatisk just nu.

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          ljusarve
          Inlägg 23-05-2009, 09:12
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 18 337

Älskar kirskål i grytan, är inte lika förtjust över att ha den i rabatterna.
          Stuvning. Jag brukar plocka två-tre liter blad, finhacka, bryn i en klick smör, bara så lite att det krymper ihop och allt är mjukt. Pytsa i grädde tills det börjar vattna sig, äter man mjöl kan man reda lite, annars i med ett par äggulor. Supergod vårprimör!

Kirskålsstjälkarna kan man koka som sparrisliknande grönsak, blir inte alls lika stark i smaken som bladen. Men man behöver många för dom är ganska tunna!

Citera
          AnneMysan
          Inlägg 23-05-2009, 11:19
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 103
          Medlem nr: 22 915

Tack för alla tips om Kirskål. Har massor (ogräs) här och försöker hela tiden rensa bort.
          Men nu ska jag ta vara på de nyaste, späda, bladen ist och förvälla dom.
          Billigare än spenat och säkert lika nyttigt, verkar det som.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 04-06-2009, 12:27
          Länk hit: #27

Medlem

Här kommer ytterligare tips på vad man kan ha kirskål i.

Jag gjorde hemgjord pasta igår och kom på att man ju kan göra grön pasta genom att slänga ner spenat, jag hade ingen spenat så jag tog förvälld kirskål och det funkade bra det med.

--------------------
          Mvh Åsa

Citera
          myskmadra
          Inlägg 04-06-2009, 20:04
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 647
          Medlem nr: 2 895

Rolig tråd!
          I våras plockade jag små blad av kirskål och maskros, förvällde dem kort. Fräste dem sedan en stund i smör och hällde sedan på en omelettsmet! Mycket gott! Passar till mycket som tillbehör eller som huvudrätt.
          Man kan också göra :
          Ogrässhots:
          plocka grönt ogräs som är ätbart; kirskål, maskros, våtarv (t ex) Mixa med liten mängd vatten och sila av. Den gröna vätskan smaksätts med pressad citron och lite honung. Funkar bra som aperétif.
          Sätter fart på livsandarna (klorofyllrikt).
          Gröna blad lär vara bra för de flesta oavsett matvanor; bör väl innehålla en del järn (bra för vegetarianer) och spårämnen.
          Det finns olika sätt att förhålla sig till vegetarisk diet. I höstas träffade jag på en kille som sade sig vara vegetarian utan att äta grönsaker. whistling.gif De ni! Han åt mest bröd, färdigmat från frysen ( gissar typ falafel) och antagligen mjölkprodukter. Ungefär som köttätare av den gamla stammen som ratar alla "kaninmat". smile.gif

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera
          zissi
          Inlägg 21-06-2009, 22:09
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 3 077
          Medlem nr: 5 640

thanks.gif för alla tips om ogräsanvändning!!

--------------------
          Balkong- och frilandsodling i zon 3

Citera
          zissi
          Inlägg 23-04-2010, 12:18
          Länk hit: #30

Medlem

Årets första kirskål är plockad och uppäten yahoo.gif och ligger nu och skvalpar i magen. Men oj så bra jag mår!
          Lyckoruset över att hitta kirskål crazy.gif (håller ni med?) gjorde att jag glömde koka ägghalvor och ha i soppan. Det brukar jag ju alltid ha, så det kan bli tongue.gif

Bifogad fil  Hembakat_kn_ckebr_d__Martins__868___rets_f_rsta_kirsk_l_20100423.JPG ( 160.37k ) Antal nedladdningar: 23
          Bifogad fil  Hembakat_kn_ckebr_d__Martins__874___rets_f_rsta_kirsk_lssoppa_20100423.JPG ( 109.99k ) Antal nedladdningar: 32

--------------------

Citera
          Peztis
          Inlägg 23-04-2010, 12:56
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Men zissi, vilken fest du dukat upp!!!

Jag undrar, vad händer med näringsvärdena när man torkar kirskål och nässlor? Är det fortfarande bra? Det är liksom fullt i frysen och jag har mycket mer kirskål än jag kan smussla ned i maten (aldrig att de andra två här hemma skulle ens prova!).
          Svärmor har jag redan plcokat nässlor till och hon skulle säkert bli glad för kirskålen.

men som sagt, kan man torka den tro? Och sedan strö över den lite då och då som man gör med basilika eller andra torkade kryddor...

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Christoffer
          Inlägg 13-05-2010, 17:11
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 2 616
          Medlem nr: 439

CITAT (Myosotis @ 28-04-2009, 13:39) *
          22,49 då antar jag?

Nej, inte enligt boken. Brännässla ligger t ex på 229,5 g protein/kg torrvikt.

Redigerat av Christoffer: 13-05-2010, 17:12

Citera
          zissi
          Inlägg 13-05-2010, 17:16
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (Peztis @ 23-04-2010, 13:56) *
          Men zissi, vilken fest du dukat upp!!!

Jag undrar, vad händer med näringsvärdena när man torkar kirskål och nässlor? Är det fortfarande bra? Det är liksom fullt i frysen och jag har mycket mer kirskål än jag kan smussla ned i maten (aldrig att de andra två här hemma skulle ens prova!).
          Svärmor har jag redan plcokat nässlor till och hon skulle säkert bli glad för kirskålen.

men som sagt, kan man torka den tro? Och sedan strö över den lite då och då som man gör med basilika eller andra torkade kryddor...

Jag har missat ditt inlägg Peztis här, men tyvärr har jag inga svar på dina frågor. Ställer samma själv confused.gif

--------------------

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 13-05-2010, 17:17
          Länk hit: #34

Medlem

En annan slags kirskålslasagne gjorde jag för någon vecka sedan, jag gjorde en vit sås ganska kraftigt kryddad med fiskbuljong, cayenne och dill.

Sedan varvade jag lasagneplattor denna vita sås, rå lax i bitar + förvälld hackad kirskål + jag klickade dit klickar av en färdig tomatsås som jag hade i frysen + lite fetaost mellan varven och sist strösslade jag på riven prästost och gräddade riktigt gott blev det.

--------------------
          Mvh Åsa

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 08:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon