|
Vad är det för fel på mina chilis?, Gulnande blad i år igen |
|
|
|
17-04-2009, 11:25
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
Precis som i fjol så gulnar blad på mina chiliplantor och faller av, oavsett hur jag bär mig åt. I fjol hade jag två sorter, båda tappade såväl blommor som blad. I år har jag samma problem med gulnande blad hos två chilis i jord som står i fönstret och tre nya i kokos som står inomhus. En i fönstret tappar dessutom blommor, precis som i fjol. Vilket i och för sig inte gör någonting, men jag tar det som ett tecken på att någonting är fel. I fjol antog jag att det handlade om för stora temperaturskillnader och oregelbunden bevattning. Det kan ju inte vara problemet nu i alla fall. De som står inomhus står i en ganska konstant temperatur, de i jord vattnas vid behov och de i kokos vattnas två gånger per dag. Kvävebrist tycker jag man i princip kan utesluta i och med att de i jord nyligen är omplanterade i ny jord och de i kokos får samma näring som majs och tomat, vilka trivs bra och har såvitt jag vet större näringsbehov än chili. Sedan beter det sig inte riktigt som kvävebrist brukar göra heller, det är inte bara gamla blad som drabbas utan det sker mer slumpmässigt, även om det är mestadels gamla blad som drabbas. Ett tag hade jag mycket trips, vilket jag fortfarande har en del av men de verkar inte ge sig på chilin så mycket. Om det vore trips skulle man ju se någon form av skador på bladen tycker jag, men det gör man inte. Dessutom har jag inte sett till några skadeinsekter på de som står i fönstret. Spinn(eller någonting liknande) har jag även haft en del, men de ger väl också synbara skador på bladen. Vilket jag som sagt inte ser några. Kan det vara så att det är någonting annat än spinn som angriper rotystemet eller någonting liknande? Jag kan bifoga en bild på hur skadeinsekterna ser ut. Är det någon som vet eller kan lista ut vad felet hos mina chiliplantor kan vara? Jag vore tacksam för tips på vad felet kan vara och hur man åtgärdar det  Gult blad på 'Hungarian yellow hot wax':   Gult blad på sorten 'Corbaci':  Gulnande blad på habaneron:  Habaneron som ser ganska frisk ut i övrigt tycker jag:  Skadeinsekterna:
Redigerat av Nauti: 17-04-2009, 11:25
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
17-04-2009, 13:56
|
Medlem
Antal inlägg: 277
Medlem nr: 18 459

|
Ger du gödning vid varje vattning? Det skulle kunna vara näringsbrist.
--------------------
Surfa in på WWW.HUSIHELVETE.SE och läs om vårt egenritade hus. Bygget, inredningen, trädgården och livet. Över 426.000 har redan gjort det.
Nu planeras hur trädgården ska anläggas
|
|
|
|
|
17-04-2009, 15:18
|

Medlem
Antal inlägg: 1 443
Medlem nr: 9 179

|
spontant svarar jag skadeinsekter. haft liknande symtom på mina plantor när jag hade bladlöss på dem. ta och kolla in the chilepepper Institute sjukdomssidor. dina plantors symtom liknar även nematodsjuka men i o med att du odlar i kokos kan nog det uteslutas. har du besprutat plantorna? lycka till i varje fall.
--------------------
|
|
|
|
|
17-04-2009, 15:47
|

Medlem

|
CITAT (Husihelvete @ 17-04-2009, 14:56)  Ger du gödning vid varje vattning? Det skulle kunna vara näringsbrist. Gödning vid varje vattning i kokos. Kör helt utan gödning nu ett tag framöver till de i jord i och med att de nyss är omplanterade. Näringsbrist tror jag som sagt inte att det är då både majs och tomat vattnas med samma näringslösning och visar inga som helst symptom på näringsbrist. Majsen och tomaterna kräver mer näring än vad en chili gör. CITAT spontant svarar jag skadeinsekter. haft liknande symtom på mina plantor när jag hade bladlöss på dem. ta och kolla in the chilepepper Institute sjukdomssidor. dina plantors symtom liknar även nematodsjuka men i o med att du odlar i kokos kan nog det uteslutas. har du besprutat plantorna? Bladlöss är det då inte, men det kan som sagt vara de där andra. Men jag har inte sett några skador på själva bladen som jag sett i samband med trips. Jag har sprayat preventivt sedan de var små med såpsprit(med chili i  ) för att jag var rädd för att tripsen skulle angripa dem. Jag har även bladmatat dem på undersidan av bladen vilket borde vara dåligt för skadeinsekter. Tack för hjälpen i alla fall. Jag skall kolla upp vilka sjukdomar som kan drabba chili och se om någonting stämmer.
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
17-04-2009, 15:53
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Jag tycker plantorna ser helt normala ut och att bladen som gulnar sitter ganska skuggigt ex. långt ner på plantan och då är det ju helt normalt att plantan gör sig av med dem. Blad som sitter skuggigt är ofta lite äldre så funktionen går lite sämre i dem, samt sitter de så skuggigt att fotosyntesen knappt är igång har inte plantan någon nytta av dessa och suger ut näringen ur dessa blad och satsar på att bilda nya blad som sitter ljusare.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
17-04-2009, 17:32
|

Medlem

|
Men i sådana fall skulle det ju bara drabba de blad som sitter längst ner. Nu är det ju främst de som gulnar och faller av men det på habaneron sitter ju ganska högt upp. Sedan får ju faktiskt hela plantan ljus, så jag vet inte riktigt.
--------------------
|
|
|
|
|
18-04-2009, 00:14
|
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723

|
Tack för frågan
De blir gula för att du ger dem massor av vatten.
H:Bassam
|
|
|
|
|
18-04-2009, 11:52
|

Medlem
Antal inlägg: 45
Medlem nr: 10 959

|
Förlåt,  men odla i kokos? Vad innebär det?
|
|
|
|
|
18-04-2009, 14:06
|

Medlem

|
CITAT (Bassam @ 18-04-2009, 01:14)  De blir gula för att du ger dem massor av vatten. Det gör jag inte  De som står i fönstret i jord vattnas vid behov. De som är planterade i kokos vattnas två gånger per dag, vilket inte är för mycket. Jag satte nyss ihop ett droppbevattningssystem så nu kommer de att vattnas vid regelbundna tider tre gånger per dag, vilket är lagom. CITAT Förlåt, men odla i kokos? Vad innebär det? Att jag använder kokosfibrer som odlingsmedium i stället för jord. Du kan kolla min kokostråd som jag har länk till i signaturen. Där står det litet mer om vad kokos är i öppningsinlägget.
Redigerat av Nauti: 18-04-2009, 14:07
--------------------
|
|
|
|
|
19-04-2009, 02:28
|
Medlem

|
Tack får frågan
de blir gula på olika sätt:
1 - Möjligt att väldränerad i jorden är inte bra, 2 - chili behöver varm sol extra bylysning,
3- gamla bladen blir naturliga gula.
4 om jorde fick mycket flor med vatten.
|
|
|
|
|
19-04-2009, 10:59
|

Medlem

|
CITAT (Bassam @ 19-04-2009, 03:28)  Tack får frågan
de blir gula på olika sätt:
1 - Möjligt att väldränerad i jorden är inte bra, 2 - chili behöver varm sol extra bylysning,
3- gamla bladen blir naturliga gula.
4 om jorde fick mycket flor med vatten.
H:Bassam Väldränerad jord borde väl vara bra till chilis? Rotsystemen är välutvecklade och verkar trivas finfint i kokos. Belysningen och värmen är inte en orsak i alla fall då de har god belysning och en jämn temperatur kring 27°C. Detta gäller ju inte de som står i fönstret men Det hade jag också trott om det varit begränsat till bara de gamla bladen, men nu är det ju nyare blad som gulnar också  Jag antar att du menar klor. Vattnet där jag bor behöver inte renas med klor så det innehåller inget klor över huvud taget. Tack för hjälpen i alla fall. Jag har gått igenom listan som Preussen länkade till men jag tyckte inte att jag hittade någonting som liknade mitt problem. Bara i dag har två blad fallit av unga i övrigt friska chiliplantor, så jag vet inte riktigt om det kan vara att de gamla bladen bara faller av. Men jag får väl anta att det är det då jag inte ser vad det kan vara annars. För chili har väl inget speciellt näringsbehov?
--------------------
|
|
|
|
|
20-04-2009, 01:14
|
Medlem

|
Tack för frågan
Nu när jag är säker på att du ger dem mera vatten men de har lite ljus.
OBS: du kan se på dem noga och säga till oss om du hittat någon ohyra , om kan se på rötterna. H:Bassam
|
|
|
|
|
20-04-2009, 05:57
|

Medlem

|
CITAT (Bassam @ 20-04-2009, 02:14)  Tack för frågan
Nu när jag är säker på att du ger dem mera vatten men de har lite ljus.
OBS: du kan se på dem noga och säga till oss om du hittat någon ohyra , om kan se på rötterna. H:Bassam Jag vet inte vad du menar med mera vatten och lite ljus. De får lagom med vatten och tillräckligt med ljus, det är inte problemet. Det är jag ganska säker på  Den ohyra jag hittat är den som jag tog bild på och trips. Men tripsangrepp syns ju ganska tydligt och det är inga spår efter dem på de blad som fallit av. Vad det är för skadeinsekter som är på bilden, det vet jag inte och inte vet jag heller vad de orsakar för skador på växterna. Jag har nästan uteslutande sett dem i jorden/kokosen och sällan på bladen. Risken är väl att de smaskar på rötterna och har sig
--------------------
|
|
|
|
Eva 33c
|
20-04-2009, 07:42
|
Gäster

|
Tror du inte Bassam och Åsa har rätt när de säger "brist på ljus"? Som Åsa säger så når ju ljuset inte riktigt ner till de understa bladen när man har sina plantor stående ganska tätt och då är de inte till någon nytta fö plantan. Mina paprika/chiliplantor brukar också alltid tappa lite av de nedersta bladen under förkultiveringstiden inomhus (av utrymmesskäl så står de ju ganska tätt då) men det tar slut när de planteras ut i växthuset, och där får de ju både mer ljus och står luftigare. Tycker det verkar vara det bästa tipset hittills och jag "köper det" som förklaring för mina plantors del.
|
|
|
|
|
20-04-2009, 19:45
|
Medlem

|
tack för frågan jag skickade till dig de här texten och kanske du ska hitta lössning:
Våra rhododendron får så hemskt mycket gula blad som faller av.
Hej Sylvia! Våra rhododendron får så hemskt mycket gula blad som faller av. Tycker att jag vattnat varje vecka tills det runnit över runt om. Har inte gödslat i år.
Tacksam för hjälp. Gun
Rododendron fäller en del äldre blad, som gulnar innan de faller. Det är naturligt och inget att bry sig om. Men om även de yngre bladen blir mer eller mindre gula, då är det problem.
Rododendron vill ha sur jord. Gula blad kan vara ett tecken på för högt jord-pH så att buskarna inte förmår tillgodogöra sig järnet och då blir det järnbrist. Det heter kloros och det känns igen på att bladen blir gula mellan bladnerverna medan själva nerverna förblir gröna, så ett typiskt nätmönster uppstår. Man sänker pH:n genom att man blandar in mycket okalkad torvmull i jorden runt plantan och ev. också vattnar ut järnsulfat. Det kan ta tid att se resultat men det brukar hjälpa.
Om bladen däremot är jämnt gula, är det troligen kvävebrist och då tillför man kväve med hjälp av rododendrongödsel. Det ger man på våren.
Sylvia
Mina kejsarkronor kommer varje år med stor kraft men efter en tid blir bladen gula och hela plantan faller ihop. Någon blomning hinns aldrig med.
Hej! Mina kejsarkronor kommer varje år med stor kraft men efter en tid blir bladen gula och hela plantan faller ihop. Någon blomning hinns aldrig med. Har flyttad runt lökarna till olika ställen i trädgården men resultatet är alltid likadant. Kan det vara en virussjukdom eller?
MVH Olle Borghoff, Sjöskogen
Nejdå, de beter sig så hos mig också. Så en sommar grävde jag upp dem när de blev gula (det är naturligt för lökväxter) och hade dem helt torra under sommaren i ett förråd. På hösten planterade jag om dem igen och se - nästa vår behagade de att blomma! De tycker om sommartorka, alltså!
Sylvia
obs första svara till vi hittar lössning.
|
|
|
|
|
20-04-2009, 20:18
|

Medlem

|
CITAT Rododendron vill ha sur jord. Gula blad kan vara ett tecken på för högt jord-pH så att buskarna inte förmår tillgodogöra sig järnet och då blir det järnbrist. Det heter kloros och det känns igen på att bladen blir gula mellan bladnerverna medan själva nerverna förblir gröna, så ett typiskt nätmönster uppstår.
Om bladen däremot är jämnt gula, är det troligen kvävebrist och då tillför man kväve med hjälp av rododendrongödsel. Det ger man på våren. På plantorna i kokos ligger pH:t på 5,8 i mitt fall och näringen innehåller alla nödvändiga spårämnen. Dessutom är ju även bladnerverna gula. Så järnbrist kan vi väl utesluta? Kvävebristen kan det ju heller inte vara i och med att jag ger plantorna i kokos en fulldos av kokosnäring och de i jord är nyss omplanterade. I samband med att bladen började bli gula så tänkte jag också att det kunde vara kvävebrist. Då började jag bladmata med en näringslösning utspädd till tio gånger rekommenderad bevattningsdos. Så kvävebrist borde vi väl också kunna utesluta? Lökarna har väl inte så mycket med min chili att göra?  Tack för hjälpen Bassam
--------------------
|
|
|
|
|
20-04-2009, 20:23
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
Bassam - nu var det ju Chili det handlar om. CITAT (Nauti @ 20-04-2009, 16:22)  vad ger du dom för näring?. någon typ av näringsbrist tycker jag det ser ut som. du har inte tänkt på att du kan ge för mycket ljus av fel!? är det ljusbrist så brukar bladen bli jämt gula och då är det oftast dom understa som faller. får den fel ljus så kan bladen också bli gula och/eller grön bleka. även solskada ger bleka blad som sedan fälls. ser även skador från ohyra på bladen. en annan sak är att du kanske vattnar för mycket. chili vill gärna torka upp några dagar innan man vattnar igen om man odlar dom i jord.
Redigerat av flaxss: 20-04-2009, 20:24
|
|
|
|
|
20-04-2009, 20:37
|

Medlem

|
CITAT (flaxss @ 20-04-2009, 21:23)  Bassam - nu var det ju Chili det handlar om. vad ger du dom för näring?. någon typ av näringsbrist tycker jag det ser ut som.
du har inte tänkt på att du kan ge för mycket ljus av fel!?
är det ljusbrist så brukar bladen bli jämt gula och då är det oftast dom understa som faller. får den fel ljus så kan bladen också bli gula och/eller grön bleka. även solskada ger bleka blad som sedan fälls.
ser även skador från ohyra på bladen. en annan sak är att du kanske vattnar för mycket. chili vill gärna torka upp några dagar innan man vattnar igen om man odlar dom i jord. Jag ger dem en kokosspecifik näring och jag doserar enligt anvisningarna på flaskan. Så där borde det inte vara något problem. De vattnas med näringslösning tre gånger per dygn. Så jag tycker inte att det borde vara någon näringsbrist. Om jag inte hade haft samma problem med plantorna i jord hade jag gissat på att problemet låg i att de är planterade i kokos och att det är någonting som de inte trivs med. Jag vet inte varför de skulle må dåligt av det ljus jag har. Jag har aldrig hört talas om någonting liknande i alla fall. Att de kan bli solskadade är ju en helt annan sak. Ljusbrist tycker jag vi kan utesluta som sagt, de får ganska rejält med ljus. Hur vet jag om den får fel ljus, har du någon koll på det? Solskada kan ju absolut uteslutas. Det är skador från trips på bladen då jag har det i hela odlingsutrymmet. Däremot tror jag inte att det kan vara orsaken eftersom de inte är så farligt angripna. De har mest smakat litet här och var  Det borde inte vara någonting som plantan fäller bladen av tycker jag. Men jag kan ju ha fel. De som står i jord låter jag torka ut, ibland litet för mycket :/ Kokos skall ju inte behandlas som jord, det skall ju helst vattnas flera gånger per dag och inte torka ut. Det kan väl vara möjligt att chilin inte trivs i kokos, men det tror jag inte är något problem. Åtminstone hoppas jag det. Så det kanske kan vara ljuset som det är fel på? Men det underliga tycker jag är att jag har chiliplantor på två olika ställen med exakt samma problem  Kan det inte vara någon form av svampsjukdom eller liknande? Jag har haft en sådan på min Nephentes, men den försvann bara sådär. Men den såg inte likadan ut och den borde inte angripa min chili när det gått över för ett bra tag sedan på min Nephentes.
--------------------
|
|
|
|
|
20-04-2009, 21:42
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
CITAT (Nauti @ 20-04-2009, 20:37)  Jag ger dem en kokosspecifik näring och jag doserar enligt anvisningarna på flaskan. Så där borde det inte vara något problem. De vattnas med näringslösning tre gånger per dygn. Ljusbrist tycker jag vi kan utesluta som sagt, de får ganska rejält med ljus. Hur vet jag om den får fel ljus, har du någon koll på det? Solskada kan ju absolut uteslutas.
De som står i jord låter jag torka ut, ibland litet för mycket :/ Kokos skall ju inte behandlas som jord, det skall ju helst vattnas flera gånger per dag och inte torka ut.
Så det kanske kan vara ljuset som det är fel på? tycker det låter lite väl mycket att ge chili näring 3gånger per dygn, vad innehåller den näringen du använder?. och chili vill inte ha fuktig jord hela tiden det mår dom inte bra på och ännu mindre vattnas flera gånger om dagen. ger du plantorna fel ljus så syns det ju på bladen. och även artificiell belysning kan ge skador på bladen.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|