Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Koskit
          Källtorpet L&T
          Inlägg 26-05-2009, 12:50
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 161
          Medlem nr: 21 517

CITAT (Jan Lindgren @ 26-05-2009, 13:33) *
          Hej!
          Det intressanta är vilka proportioner växterna behöver av näring. Det finns studier som visar att det behövs ca 6 gånger mer kväve än fosfor för att det ska växa optimalt. ( Tom Ericsson i Trädgårdsamatören) Vad händer med Överskottsfosforn i naturgödslet?
          MVH
          Jan Lindgren

du sa på ett annat ställe att jag räknade "snällt" men nu är det du som är snäll..
          ta en vetegröda i västergötland som ex. fosforklass IV-V (4-5), där har du ett fosfor behov på ca 0-15 kg/ha, samma gröda behöver ca 100-120 kg N/ha.
          då pratar jag jordar som har fått stallgödsel under generationer..

det har funnits förslag på att jordar med P-al klass V (5) inte ska få gödslas med stallgödsel men där har förstå-sig-på´arna kommit fram till att gödseltransporterna skadar miljön mer än övergödslingen av fosfor gör..

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 26-05-2009, 17:19
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Tack för ett initierat svar. Då kan man lugnt säga att trädgårdsägare som år ut och år in gödslar med naturgödsel är miljömarodörer.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          officinalis
          Inlägg 26-05-2009, 19:29
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

När ni pratar om naturgödsel, är det kourin uppblandat med torv, eller hur fungerar det där? Jag har sett en hel del "Kogödsel" som innehåller "Naturgödsel" och Torv, men det framgår inte riktigt vad naturgödsel är för något.
          Vill man ha hållbar gödsling i trädgård så tycker jag trädgårdskompast, hushållskompost och täckodling kan vara någonting. Har man vägarna förbi ett stall så kanske man kan fråga ifall de vill bli av med gödselstacken, eller en del av den.
          Själv har jag köpt 100-150 liter "Naturgödslad" Torv i år för 50 kvm odlingsutrymme. Men jag ska nog tjuva gräs och nässlor någonstanns för kvävetillförseln. Jag har också jordförbättrat mycket med trädgårdskompostjord. Förhoppningsvis blir det ingen katastrof, varken för den lilla skörden eller miljön. smile.gif

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 10:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon