Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Att starta eget, Vad kostar det?
          Wilmer
          Inlägg 21-04-2009, 11:16
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Jag tipsar om att boka tid hos banken, de kan ge råd och tips!

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Malvia
          Inlägg 21-04-2009, 12:16
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 494
          Medlem nr: 4 410

Skatteverket brukar ha informationsträffar för de som funderar på eller nyss startat eget företag.
          Hör med dom på din ort.

En del studieförbund brukar ha eget företagsrelaterade kurser såsom ekonomi, bokföring, reklam o marknadsföring, etc.

I min kommun har de i flera år satsat på kvinnligt företagande och jag har själv gått på en mängd nyttiga kurser.

Komvux har ju bla Företagekonomi på sitt program.

Finns mycket böcker typ Starta eget handboken, mm finns säkert att låna på biblan.

Har själv en hel del böcker som står o samlar damm.

Lycka till och skaffa dig många bra kontakter, gå med i nätverk och någon företagarförening.

--------------------
          MVH / Malvia - södra Uppland - zon 4 (3)
          ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
          Be om råd men bestäm själv

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 21-04-2009, 18:14
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 099
          Medlem nr: 13 936

Kolla upp ordentligt t.ex på Skatteverketvilka sociala avgifter ( socialförsäkring, pension m.m.) du är tvungen att förutse. Oftast är det inga stora summor det första verksamhetsåret, eftersom man inte deklarerat någon inkomst ännu. Det är inte roligt att åka på en smäll pga detta det andra eller tredje verksamhetsåret som egenföretagare.
          Och var försiktig med att deklarera vinst. Här kan det vara bra att ha en revisor eller annan ekonomiskt kunnig person att rådfråga.

--------------------

Vänliga Hälsningar:
          Rosmarin
          Klimat: Bourgogne Min hemsida

Citera
          HelenJ
          Inlägg 21-04-2009, 19:14
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem nr: 11 521

För några veckor sedan var jag på ett infomöte som Nutek (eller Tillväxtverket som det numera heter) arrangerade och där de hade bjudit in bl a Arbetsförmedlingen, Skatteverket, Boverket, Nyföretagarna, Tullverket och många fler. Men det var helt enkelt alldeles för mycket info på en gång så jag lyckades inte ta allting till mig. Att sedan Skatteverket la ca 2 timmar på att mycket noggrant gå igenom momsredovisningen gjorde kanske sitt till... whistling.gif Så jag var inte så hemskt mycket klokare när jag gick därifrån, snarare nästan lite skrämd. Och det var kanske inte poängen.

Jag har nu bokat ett gratis rådgivningsmöte med Nyföretagarcentrum nästa vecka. Jag hoppas att de kan hjälpa mig med att komma igång på ett bra sätt, och att de hjälper mig med de praktiska frågorna runt bank, försäkringar, sociala avgifter, vinstredovisning mm. Första steget är taget - och det känns bra!

Tack snälla allihop för alla råd och tips. Nu vet jag iaf att jag vågar starta eget, åtminstone på halvfart. Förmodligen börjar jag snart tapetsera min hemkommun med flygblad inför semestern. För vad tror ni - nog borde det väl gå att få jobb med trädgårdsskötsel under sommaren, även om man inte vill göra det svart?

--------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar

Citera
          kasam
          Inlägg 21-04-2009, 21:09
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 828
          Medlem nr: 17 995

En sak till: Starta-eget-bidrag!
          En kompis till mig fick beviljat starta-eget-bidrag nyss. Ja, så vet inte riktigt vilka regler som gäller, men frågan är ju fri... Kan ju vara ett gott stöd i början...
          Än en gång: Lycka till!!!!

--------------------
          www.engronsida.blogspot.se

Citera
          Solstorm
          Inlägg 22-04-2009, 07:55
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Ett företagskonto i banken kostar några tusen om året plus att varje insättning kostar pengar. Årskostnad för bankgiro. Om du ska ha aktiebolag så måste du ha revisor. Det kostar åtskilliga tusen även om du gör all bokföring själv.

Man är skyldig att betala en annons i Post och Inrikes tidningar där pengarna för annonsen går till svenska akademin. Helt sanslöst. (Alla aktiebolag måste det, jag vet inte hur det är med andra företag.)

Sedan kommer allt obetalt arbete med bokföring mm. Lär dig värdera din tid och släng luren i örat på försäljare, annars kan du lätt lägga hela arbetsveckan på att lyssna på dem.

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 22-04-2009, 08:16
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 2 099
          Medlem nr: 13 936

CITAT (HelenJ @ 21-04-2009, 20:14) *
          För några veckor sedan var jag på ett infomöte som Nutek (eller Tillväxtverket som det numera heter) arrangerade och där de hade bjudit in bl a Arbetsförmedlingen, Skatteverket, Boverket, Nyföretagarna, Tullverket och många fler. Men det var helt enkelt alldeles för mycket info på en gång så jag lyckades inte ta allting till mig. Att sedan Skatteverket la ca 2 timmar på att mycket noggrant gå igenom momsredovisningen gjorde kanske sitt till... whistling.gif Så jag var inte så hemskt mycket klokare när jag gick därifrån, snarare nästan lite skrämd. Och det var kanske inte poängen.

Jag har nu bokat ett gratis rådgivningsmöte med Nyföretagarcentrum nästa vecka. Jag hoppas att de kan hjälpa mig med att komma igång på ett bra sätt, och att de hjälper mig med de praktiska frågorna runt bank, försäkringar, sociala avgifter, vinstredovisning mm. Första steget är taget - och det känns bra!

Tack snälla allihop för alla råd och tips. Nu vet jag iaf att jag vågar starta eget, åtminstone på halvfart. Förmodligen börjar jag snart tapetsera min hemkommun med flygblad inför semestern. För vad tror ni - nog borde det väl gå att få jobb med trädgårdsskötsel under sommaren, även om man inte vill göra det svart?

Nyföretagarcentrum är bra. Jag har fått många goda råd och en begriplig förklaring på mycket där. tummenupp.gif

--------------------

Vänliga Hälsningar:
          Rosmarin
          Klimat: Bourgogne Min hemsida

Citera
          kasam
          Inlägg 22-04-2009, 18:38
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 828
          Medlem nr: 17 995

CITAT (Solstorm @ 22-04-2009, 08:55) *
          Ett företagskonto i banken kostar några tusen om året plus att varje insättning kostar pengar. Årskostnad för bankgiro. Om du ska ha aktiebolag så måste du ha revisor. Det kostar åtskilliga tusen även om du gör all bokföring själv.

Man är skyldig att betala en annons i Post och Inrikes tidningar där pengarna för annonsen går till svenska akademin. Helt sanslöst. (Alla aktiebolag måste det, jag vet inte hur det är med andra företag.)

Sedan kommer allt obetalt arbete med bokföring mm. Lär dig värdera din tid och släng luren i örat på försäljare, annars kan du lätt lägga hela arbetsveckan på att lyssna på dem.

Oj oj oj! Förvisso kan det vara knepigt att vara företagare, men varför göra det värre än vad det behöver vara?

Jag startade först enskild firma och körde med det i många år. Ja, och då är det ju OK att ha ett privat konto som enda konto ifall man vill ha det, dvs inget speciellt företagskonto krävs. Bank- eller postgiro är ju vanligast betalningssätt... Gäller ju att ha koll på kvitton o sedan en gång om året sammanställa bokföring (eller om man är duktig göra det löpande...) o bokslut. För mindre verksamheter momsredovisas ju endast en gång per år... (iallafall var det så när jag hade enskild firma).

Annons i Post o Inrikes för AB??? Har sedan en hel del år ett AB och har inte annonserat. Ser att det gäller endast s k publikt AB (sådant som sprider aktier osv), förmodligen ej aktuellt här. Ja, även ett litet AB kräver revisor.

Min bästa investering är att jag har anlitat en toppenbra person som sköter min bokföring o gör bokslut. Denna person vet alla regler, avdrag osv och gör allt jättesnabbt. Underbart! Dock, i början som enskild företagare skötte jag det själv, för då handlade det också om att dra ner på onödiga kostnader för att överhuvudtaget få det hela att gå ihop.

--------------------
          www.engronsida.blogspot.se

Citera
          HelenJ
          Inlägg 22-04-2009, 20:03
          Länk hit: #29

Medlem

Ja, nåt AB är absolut inte aktuellt. Det här gäller en enmansfirma som ska köras som ett extraknäck, åtminstone de första åren.
          Den enkla bokföringen fixar jag själv, min syster som är ekonomiansvarig på ett stort företag får bli min revisor. Här ska det inte krånglas till nåt i onödan....

--------------------

Citera
          Ralf
          Inlägg 22-04-2009, 20:10
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Lär dig värdera din tid och släng luren i örat på försäljare, annars kan du lätt lägga hela arbetsveckan på att lyssna på dem.

Jag hade äldre chef en gång i tiden, ganska tystlåten. Han avbryta säljare med att fråga om dom hade någon broschyr o lämna vilket dom givetvis hade. Då drog han fram en låda som stod under skrivbordet, överfull med broschyrer och prislistor och sade
          - du kan lägga den här, så ska jag titta på den sen.

Redigerat av Ralf: 22-04-2009, 20:12

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-04-2009, 21:08
          Länk hit: #31

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Ett företagskonto i banken kostar några tusen om året plus att varje insättning kostar pengar. Årskostnad för bankgiro.

Mitt företagskonto på swedbank kostar absolut inte flera tusen per år och har aldrig gjort. Bankgirot kostade någon hundralapp så det har jag gjort mig av med

CITAT (HelenJ @ 22-04-2009, 21:03) *
          Här ska det inte krånglas till nåt i onödan....

Klokt, börja i liten skala och lägg inte en massa pengar på sånt man "måste" ha som egen företagare. Det finns många, många som vill dela på din inkomst

Citera
          Ralf
          Inlägg 22-04-2009, 21:27
          Länk hit: #32

Medlem

Den räntefria banken JAK, www.jak.se där man till och med skapa egna OCR-nr till sitt konto och insättningar. kostar endast medlemsavgift. Där emot är det knepigare att få låna.

Redigerat av Ralf: 22-04-2009, 21:29

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-04-2009, 21:55
          Länk hit: #33

Moderator

CITAT (Ralf @ 22-04-2009, 22:27) *
          Den räntefria banken JAK, www.jak.se där man till och med skapa egna OCR-nr till sitt konto och insättningar. kostar endast medlemsavgift. Där emot är det knepigare att få låna.

Men just nu går det rätt lätt att få låna där

Citera
          blomkronan
          Inlägg 22-04-2009, 23:41
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Ett tips till... Gå inte på alla som ringer från telefonkataloger och webbsidofixare... inte ens om dom ringer från eniro eller lokaldelen, välj det som är "grattis" att du lägger till extra pengar för att komma fram först på söksidorna kan kosta dig 10.000:- räkna ut hur många timmar du måste jobba för att tjäna in den annonsen...!!! som kan ge dig två nya under... dom kommer ändå... om du lägger ner flera tusen på webbsidor ger INTE fler kunder... Det som du får kunder på är referenser från dina kunder, dom ger ringar på vattnet tummenupp.gif

Jag har en hundpromenad kompis som starta som du... för ca tre år sedan. Idag jobbar både hon och hennes man heltid i firman och du ska inte tro att du bara kommer få jobb på sommaren... min vän har jobb dygnet runt och året om... så du får inte vara rädd för att säga NEJ till jobb och ta inte för lite betalt... då kommer du jobba dig in i väggen!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-04-2009, 23:56
          Länk hit: #35

Moderator

En sak som är svår är att kunna släppa jobbet på kvällar och helger. Jag hade problem med det, jag kunde inte sätta mig ner och slappna av, då kändes det genast som jag borde jobba lite i stället

Citera
          Solstorm
          Inlägg 26-04-2009, 10:04
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

På nittiotalet startade jag ett nytt ickepublikt aktiebolag. Jag var tvungen att betala 1000 kr för en annons i Post och Inrikestidningar. Horace Engdahl fick frågor om det under en intervju i tv för ett par år sedan. Det är en gammal lag från 1700-talet och intervjuaren frågade om det inte var dags att skippa den lagen nu. Horace Engdahl tyckte inte det, han ansåg att det var bra att svenska akademien fick in de pengarna. Kanske är skillnaden om man startar ett nytt bolag eller om man köper ett färdigt?

I början var årskostnaden 1800 kr hos Nordea för att inneha ett företagskonto, sedan höjdes det till 2000 kr. Jag vet inte vad det kostar idag.

Citera
          HelenJ
          Inlägg 26-04-2009, 19:14
          Länk hit: #37

Medlem

Idag har jag "provjobbat" biggrin.gif . Utan att ta betalt i pengar, däremot fick jag god mat, massor med tips och en del kul växter med mig hem.

Det var himla nyttigt! Dels upptäckte jag att det faktiskt är riktigt kul att jobba i andras trädgårdar, även om det bara gäller kantskärning och ogräsrensning. Dels att det finns ett uppdämt behov av den här sortens företag. Tänk så många som väljer bort hus och trädgård för att de inte orkar med det tunga. Alla pensionärer som säljer huset för att trädgården är för tung. Alla sommargäster som inte vill ägna sin tid på landet med att rensa ogräs. Alla som visserligen fixar det dagliga, men kanske behöver hjälp ett par gånger om året med det tyngre, för att komma ikapp. Alla som vill ha en vacker trädgård att visa upp, men inte få gräsfläckar på knän och fingrar... Jag kommer nog att få fullt upp! cool.gif

Så nu är affärsplanen klar och jag är mer övertygad än någonsin om att det är det här jag vill göra! Jag är verkligen laddad inför mötet på Nyföretagarcentrum, och tack vare er vet jag vilka frågor jag ska ställa. tummenupp.gif

--------------------

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 26-04-2009, 19:46
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (HelenJ @ 26-04-2009, 20:14) *
          Idag har jag "provjobbat" biggrin.gif . Utan att ta betalt i pengar, däremot fick jag god mat, massor med tips och en del kul växter med mig hem.

Det var himla nyttigt! Dels upptäckte jag att det faktiskt är riktigt kul att jobba i andras trädgårdar, även om det bara gäller kantskärning och ogräsrensning. Dels att det finns ett uppdämt behov av den här sortens företag. Tänk så många som väljer bort hus och trädgård för att de inte orkar med det tunga. Alla pensionärer som säljer huset för att trädgården är för tung. Alla sommargäster som inte vill ägna sin tid på landet med att rensa ogräs. Alla som visserligen fixar det dagliga, men kanske behöver hjälp ett par gånger om året med det tyngre, för att komma ikapp. Alla som vill ha en vacker trädgård att visa upp, men inte få gräsfläckar på knän och fingrar... Jag kommer nog att få fullt upp! cool.gif

Så nu är affärsplanen klar och jag är mer övertygad än någonsin om att det är det här jag vill göra! Jag är verkligen laddad inför mötet på Nyföretagarcentrum, och tack vare er vet jag vilka frågor jag ska ställa. tummenupp.gif

Det låter toppen - lycka till biggrin.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          kicki.p
          Inlägg 26-04-2009, 20:12
          Länk hit: #39

Validating
          Antal inlägg: 145
          Medlem nr: 4 755

Numera behöver man inte annonsera i Post och inrikes, inte heller krävs det revisor för företag under miljonomsättning, inte ens i AB-form, nytt från i år.
          Den största skillnaden är att om man driver EF, så betalas preliminärskatt, arbetsgivaravgifter och sociala avgifter i förskott från första dagen på förmodade kommande inkomster räknat på hela inkomståret, oberoende av när inkomsterna trillar in. Med ett AB tar man ut beskattad lön, AB't betalar in sociala avgifter, källskatter och arbetsgivaravgifter på den inkomst man tar ut, och då kan man variera inkomsten själv efter hur många jobb man får och vid vilken tidpunkt.
          AB's skatt beräknas bara på uppskattad vinst, och den skatten kan man få uppskov med i tre månader.
          Jag tror också att det gått igenom att man numera inte behöver mer än 50 tusen i aktiekapital för att starta AB, en bra reform för att få fler att starta eget.

--------------------
          Qui me amat, amat et canem meum.

Citera
          Ralf
          Inlägg 26-04-2009, 20:20
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (kicki.p @ 26-04-2009, 21:12) *
          inte heller krävs det revisor för företag under miljonomsättning, inte ens i AB-form, nytt från i år.
          Men är det verkligen beslutat?? Jag vet att det var förslag på det.

CITAT (kicki.p @ 26-04-2009, 21:12) *
          Jag tror också att det gått igenom att man numera inte behöver mer än 50 tusen i aktiekapital för att starta AB, en bra reform för att få fler att starta eget.

Mig veterligen är det fortfarande 100.000:-

--------------------
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 01:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon