Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Att starta eget, Vad kostar det?
          kasam
          Inlägg 26-04-2009, 20:48
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 828
          Medlem nr: 17 995

Har samma ? som Ralf...

Kollade lite snabbt regeringens hemsida o där står det att det är under utredning.... men hittar inga beslut. Sidan är uppdragerad 14 april 2009.

Kicki.p - var har du hittat din info? För det vore ju onekligen toppen om det är klubbat o klart...

--------------------
          www.engronsida.blogspot.se

Citera
          kicki.p
          Inlägg 26-04-2009, 20:57
          Länk hit: #42

Validating
          Antal inlägg: 145
          Medlem nr: 4 755

Uppgifter om slopat krav på revisor är klart. Uppgiften om att regeringen föreslår 50 t i aktiekapital hörde jag på en företagarkurs i oktober 2008, har ännu inte hittat uppgift på att det går/ gått igenom. Men AB- formen tycker jag är smidigare, bara för att det är enklare att hantera Skattemyndigheten. Fattar inte, de borde väl vara glada att vi vill arbeta???

--------------------
          Qui me amat, amat et canem meum.

Citera
          Ralf
          Inlägg 27-04-2009, 08:32
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (kicki.p @ 26-04-2009, 21:57) *
          Uppgifter om slopat krav på revisor är klart.

Var är det klart??
          När fattades det beslutet?
          AB kräver 100.000:-

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          kasam
          Inlägg 27-04-2009, 08:43
          Länk hit: #44

Medlem

CITAT (Ralf @ 27-04-2009, 09:32) *
          Var är det klart??
          När fattades det beslutet?
          AB kräver 100.000:-

Vore ju onekligen toppen om dyr revisor kunde skippas...
          Jag har mailat skatteverket med frågorna kring revisor o aktiekapital.
          Återkommer med deras svar så fort jag har det.

--------------------

Citera
          kicki.p
          Inlägg 27-04-2009, 17:07
          Länk hit: #45

Validating
          Antal inlägg: 145
          Medlem nr: 4 755

Slopat krav på revisor har vår redovisningsbyrå ÖPWC meddelat oss, de är dyra men så bra så vi fortsätter ändå med dem. Men de har varit mycket tydliga med att det från o med i år inte längre är nödvändigt.

--------------------
          Qui me amat, amat et canem meum.

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 28-04-2009, 16:42
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 2 099
          Medlem nr: 13 936

CITAT (HelenJ @ 26-04-2009, 20:14) *
          Idag har jag "provjobbat" biggrin.gif . Utan att ta betalt i pengar, däremot fick jag god mat, massor med tips och en del kul växter med mig hem.

Det var himla nyttigt! Dels upptäckte jag att det faktiskt är riktigt kul att jobba i andras trädgårdar, även om det bara gäller kantskärning och ogräsrensning. Dels att det finns ett uppdämt behov av den här sortens företag. Tänk så många som väljer bort hus och trädgård för att de inte orkar med det tunga. Alla pensionärer som säljer huset för att trädgården är för tung. Alla sommargäster som inte vill ägna sin tid på landet med att rensa ogräs. Alla som visserligen fixar det dagliga, men kanske behöver hjälp ett par gånger om året med det tyngre, för att komma ikapp. Alla som vill ha en vacker trädgård att visa upp, men inte få gräsfläckar på knän och fingrar... Jag kommer nog att få fullt upp! cool.gif

Så nu är affärsplanen klar och jag är mer övertygad än någonsin om att det är det här jag vill göra! Jag är verkligen laddad inför mötet på Nyföretagarcentrum, och tack vare er vet jag vilka frågor jag ska ställa. tummenupp.gif

Det låter bra! På Nyföretagarcentrum fick jag en kontaktperson och sedan träffades vi flera gånger så de frågor du inte kommer på första gången kommer du att kunna ställa vid ett senare tillfälle. Lycka till!!!

--------------------

Vänliga Hälsningar:
          Rosmarin
          Klimat: Bourgogne Min hemsida

Citera
          kasam
          Inlägg 29-04-2009, 14:59
          Länk hit: #47

Medlem

CITAT (kicki.p @ 27-04-2009, 18:07) *
          Slopat krav på revisor har vår redovisningsbyrå ÖPWC meddelat oss, de är dyra men så bra så vi fortsätter ändå med dem. Men de har varit mycket tydliga med att det från o med i år inte längre är nödvändigt.

Hejsan!

Nu fick jag svar från Skatteverket:

Vad gäller minskat aktiekapital - ligger som förslag, ej beslut. Förslag

Vad gäller skippad revisorsplikt för mindre AB - ligger som förslag, ej beslut. I förslaget förslås det att det ska gälla tidigast fr o m den 30 juni 2010. Förslag

Ja, byråkratins kvarnar mal långsamt... Har ju varit rätt mycket snack.... Jag tror att många trott/hoppats på att reformerna skulle gå snabbare.... men jag hoppas iallafall att det går igenom med start i 2010 för då skippar jag revisorn direkt och gör något roligare för de pengarna!

Ha det så gott i solskenet!

/Kasam

Redigerat av kasam: 29-04-2009, 15:54

--------------------

Citera
          HelenJ
          Inlägg 02-05-2009, 10:43
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem nr: 11 521

CITAT (kicki.p @ 26-04-2009, 21:12) *
          Den största skillnaden är att om man driver EF, så betalas preliminärskatt, arbetsgivaravgifter och sociala avgifter i förskott från första dagen på förmodade kommande inkomster räknat på hela inkomståret, oberoende av när inkomsterna trillar in.

Jag har nyss kommit hem från mitt möte med Nyföretagarcentrum. Jag har fått svar på många frågor, bland annat denna: måste man alltså sätta sig i skuld innan man ens startat?
          Svaret är nej. Man kan redan från början skriva uppskattad nettoinkomst som 0:-. Sedan får man jämka och betala in lite skatt "i förväg" efter hand som inkomsterna kommer in, så man inte får en tuff smäll i slutet av året. Men man behöver alltså inte betala in ett enda dugg i förskott!

Eftersom detta var min stora stötesten (vansinnigt att börja med en massa utgifter, och hur ska man kunna veta vad man kommer att tjäna när man är helt nystartad?) och det problemet är löst, kommer jag nu att gå vidare med att prata med banker, kolla försäkringsbolag och skicka in en avgiftsanmälan till skatteverket. Det är lite kill i magen, men det känns också kul och spännande. Framåt sommaren komemr jag att vara igång!

--------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 02-05-2009, 10:51
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (HelenJ @ 02-05-2009, 11:43) *
          Jag har nyss kommit hem från mitt möte med Nyföretagarcentrum. Jag har fått svar på många frågor, bland annat denna: måste man alltså sätta sig i skuld innan man ens startat?
          Svaret är nej. Man kan redan från början skriva uppskattad nettoinkomst som 0:-. Sedan får man jämka och betala in lite skatt "i förväg" efter hand som inkomsterna kommer in, så man inte får en tuff smäll i slutet av året. Men man behöver alltså inte betala in ett enda dugg i förskott!

Eftersom detta var min stora stötesten (vansinnigt att börja med en massa utgifter, och hur ska man kunna veta vad man kommer att tjäna när man är helt nystartad?) och det problemet är löst, kommer jag nu att gå vidare med att prata med banker, kolla försäkringsbolag och skicka in en avgiftsanmälan till skatteverket. Det är lite kill i magen, men det känns också kul och spännande. Framåt sommaren komemr jag att vara igång!

Vad bra bravo.gif Lycka till - håll oss även i fortsättningen uppdaterade smile.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          noora
          Inlägg 02-05-2009, 17:45
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Jag startade företag för 1,5 år sedan, enskild firma registrerad hos bolagsverket. Jag har företagskonto med kort och bankgiro hos SEB, dom har ett billigt paket för enskilda firmor som kostar under tusenlappen per år. Men man måste inte ens ha det, om man inte får in betalningar hela tiden kan man lika gärna ha ett bankkonto utan bankgiro.

Som det redan nämndes ska du se upp med telefonförsäljarna, speciellt de som kränger webbsidor och telefoni (telefoni för att dom anger priser utan moms och man blir väldigt förvirrad när man ska räkna ut om det blir billigare eller ej). Mitt tips är att sätta sitt mobilnummer som företagets officiella nummer hos skatteverket/bolagsverket (vilken det nu var som ville ha ett telefonnummer). Telefonförsäljarna ringer inte alls lika gärna till en mobil som till en fast telefon, och mobilen kan man stänga av eller sätta på ljudlöst om man inte vill bli störd... Jag fick massor med konstiga erbjudanden per telefon, och t.ex. Tele2 var riktigt svåra att bli av med. Efter att jag skaffade en extra mobiltelefon och satte det numret som företagets telefonnummer har vi fått mycket färre samtal (inga alls till mobilen), och de som fortfarande ringer hem till oss kan vi skälla ut för att de ringer till ett privatnummer som är med i NIX-registret.

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          Solstorm
          Inlägg 02-05-2009, 20:48
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Jag måste hålla med noora här. Telefonen är ett elände. Alla försäljare som ringer, hur mycket tid stjäl de inte från den tid som skulle vara effektiv arbetstid. Väldigt mycket handlar det om att köpa reklam. Räkna ut dina fasta kostnader och hur många timmar du behöver arbeta för att få ihop till de erbjudandena. Hur många timmar behöver du arbeta för att kunna betala den reklam som någon vill sälja?. Vad får du för pengar tillbaka? Väldigt många skäller över skattemyndigheten. Jag har aldrig haft några problem med dem, de har snarare varit tillmötesgående (förutom att man kan få lite olika svar från gång till gång om vilka regler som gäller).

Nigeriabrev som det skrivs om i tidningarna kommer per telefon också. KÖP INGET VIA TELEFON! Kräv skrivtliga erbjudanden på ALLT!

Citera
          Danne031
          Inlägg 02-05-2009, 20:56
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 373
          Medlem nr: 21 760

Och inga avtal via fax heller..där finns riktigt fula fiskar.

Helen ditt bloggande om att studera, är det bara tillfälligt nere eller är länken inaktuell?

Redigerat av Danne031: 02-05-2009, 20:59

--------------------
          Stundtals passionerad hobbyodlare
          4mil sydost om Göteborg, zon 4
          y

Citera
          HelenJ
          Inlägg 02-05-2009, 23:01
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Danne031 @ 02-05-2009, 21:56) *
          Helen ditt bloggande om att studera, är det bara tillfälligt nere eller är länken inaktuell?

Trädgårdsblogg, som portalen heter, håller på att krascha av för många besök. Oftast ligger den nere på kvällar mellan 18 och 23, ibland mer, ibland mindre. De håller på att uppdatera en ny server och flytta över allting till den. Det arbetet har pågått ett par månader och är förhoppningsvis snart klart. Och då kommer det att bli hur bra som helst! tummenupp.gif

Visst är det jobbigt att bli för populär? giggle.gif

--------------------

Citera
          Danne031
          Inlägg 02-05-2009, 23:04
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 373
          Medlem nr: 21 760

Det låter super smile.gif
          Att omskola mig till något 'grönt' har varit en doldisdröm länge så det hade varit kul att få läsa lite om det smile.gif

--------------------
          Stundtals passionerad hobbyodlare
          4mil sydost om Göteborg, zon 4
          y

Citera
          HelenJ
          Inlägg 26-07-2009, 09:20
          Länk hit: #55

Medlem

Jaha, nu är jag igång sedan 1/7, och kan alltså redovisa lite kostnader....

Bolagsverket - registrera företaget över nätet kostade 900:-
          Skatteverket - att registrera sig där kostar inget
          Försäkring - Helår olycksfall, ansvar, rättsskydd 2500:-
          Hemsida - domännamn och månadsabonnemang inkl mail 350:-/år
          Visitkort har jag tryckt ut via nätet - gratis.
          Bankgiro - knappt 100:-/mån
          Uppläggning av företagskonto m checkkredit 400:-
          Jag har också köpt fönsterkuvert, frimärken, kopieringspapper, toner till skrivaren så jag kan fakturera mina kunder....

Revisor kostar inget, det är min syster som sköter det åt mig. Hon har också ordnat mitt bokföringsprogram genom sitt jobb som ekonomiansvarig.
          (Hade det inte varit för henne hade jag nog inte fixat att komma igång med bokföringen, och framför allt med de mycket knepiga reglerna kring hushållsnära tjänster. )

Det var alltså inte så dyrt att komma igång! Jag har förstås fått köpa in några redskap, men de har jag redan jobbat ihop kostnaden för. Så checkkrediten (som var väldigt bra att ha första veckorna) utnyttjar jag inte längre.

Snart kan jag börja lyfta lön, och det var ju det som var hela poängen med firman... smile.gif

Edit: stavning....

Redigerat av HelenJ: 26-07-2009, 09:21

--------------------

Citera
          Irene_L
          Inlägg 26-07-2009, 09:31
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

bravo.gif
          Grattis till din nya firma! rose.gif

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          Ralf
          Inlägg 26-07-2009, 10:20
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Grattis

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 26-07-2009, 10:28
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 2 099
          Medlem nr: 13 936

Så roligt Helen. Önskar dig lycka till och att det ska gå bra för dig naturligtvis.

Ta det lite försiktigt i början. Begär som sagt skriftligt eller epost på allt som erbjuds det nya företaget per telefon. Fundera två eller tre gånger innan du skriver under någonting. Man erbjuds så mycket tjänster, tilläggsförsäkringar, reklamerbjudanden mm. Fråga dig själv om du verkligen behöver detta och vad det kostar dig ifall detta fantastiska erbjudande i slutändan inte ger dig nya kunder eller vad det nu kan vara frågan om. Försök att hålla utgiftssidan så låg som möjligt.

Och var noga med att dina erbjudanden gentemot kunder är ordentligt specifierade. Speciellt om det är ett lite större arbete som ni ska skriva kontrakt på.

--------------------

Vänliga Hälsningar:
          Rosmarin
          Klimat: Bourgogne Min hemsida

Citera
          GunnellF
          Inlägg 26-07-2009, 11:08
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 914
          Medlem nr: 22 185

Mitt tips är att du ser till att ta riktigt betalt redan från början - jag vet själv att det är lätt att inte göra det, medan man är ny i yrket och tycker att det är kul att jobba. Men vänjer man folk vid att man jobbar billigt är det svårt att ändra på senare. Dessutom att du tänker dig för när du tar på dig jobb så att du inte överbokar dig - också lätt från början när allt är kul. Och det där med trädfällning skulle jag ta en extra funderare på: det krävs mycket vana för att fälla träd i trädgårdar.

tummenupp.gif

--------------------
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!
          Min hemsida

Citera
          HelenJ
          Inlägg 26-07-2009, 11:25
          Länk hit: #60

Medlem

CITAT (GunnellF @ 26-07-2009, 12:08) *
          Mitt tips är att du ser till att ta riktigt betalt redan från början - jag vet själv att det är lätt att inte göra det, medan man är ny i yrket och tycker att det är kul att jobba. Men vänjer man folk vid att man jobbar billigt är det svårt att ändra på senare. Dessutom att du tänker dig för när du tar på dig jobb så att du inte överbokar dig - också lätt från början när allt är kul. Och det där med trädfällning skulle jag ta en extra funderare på: det krävs mycket vana för att fälla träd i trädgårdar.

tummenupp.gif

Jag ligger på samma pris som kolleger/konkurrenter häromkring. Däremot ger jag en "studentrabatt" så länge jag pluggar, den kommer att försvinna så fort jag tagit examen. Det gör att jag kan lägga ner extra mycket tid på att vara noggrann utan att någon kan klaga på det. Jag tror jag tjänar på det i förlängningen. Jag har också olika priser beroende på var kunden finns geografiskt, och vilken typ av arbete det gäller. Jag skriver därför inte ut några priser nånstans utom i varje enskild offert.

Just vad gäller trädfällning kommer jag att ha med mig min gamle far, som är gammal skogsarbetare och har full koll på hur man tar ner träd utan att riskera att omgivningen också åker... (Han kostar inte så mycket i personalomkostnader heller whistling.gif )

Jag har redan fått samtal från olika försäljare, men när jag ber om att få erbjudandet på mail så jag kan läsa igenom det i lugn och ro brukar samtalet snart ta slut, och än så länge har jag inte sett röken av några såna mail.... flirting.gif

--------------------

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-10-2025, 18:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon