Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ekologisk bekämpning mot trips
          GunnellF
          Inlägg 23-04-2009, 15:48
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 914
          Medlem nr: 22 185

CITAT (Nauti @ 23-04-2009, 16:33) *
          Jag har nästan uteslutande ätbara växter sad.gif

Jag har läst om vitlök i krukorna också, men det vet jag inte hur effektivt det är.

En annan grej jag läst om som jag själv testat nu är att ha chili i vatten som man sprejar med. Jag hade i några habanerofrukter i vattnet och lät det dra. Det bränner i halsen om man råkar att andas in det så det borde vara effektivt mot ohyran också tongue.gif

Sorry, men chilivatten lär knappast hjälpa mot Trips. Inte heller vitlök... det kanske hjälper mot vampyrer men inte Trips flirting.gif

--------------------
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!
          Min hemsida

Citera
          Nauti
          Inlägg 23-04-2009, 16:17
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

Det är väl samma problem som med såpsprit, man måste ju spreja direkt på dem. Gör man det med chilivatten så har det förmodligen någon effekt.

Vitlöken tror inte jag heller på tongue.gif

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          myrtille
          Inlägg 06-05-2009, 05:34
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 324
          Medlem nr: 5 306

Jag har odlat chili på balkong i snart fyra år. Första året hade jag stora problem med trips och skadorna såg precis ut som på dina bladbilder, men redan andra året började jag helt naturligt få besök av nyttoinsekter, bl.a. näbbskinnbaggen (Orius som nämnts tidigare) och den har verkligen lyckats hålla nere tripspopulationen, se bild här nedanför (olika utvecklingsstadier). Den är pytteliten, som störst blir den kanske ett par millimeter.

Bra att känna till om man tänker ha näbbskinnbaggar inomhus är att de faktiskt kan bitas, vilket hände mig en gång när jag skulle plantera om och samtidigt försökte bli av med bladlöss genom att skrapa av dem från bladen med en fuktig trasa. Utslagen jag fick liknade dem man kan få av vägglöss som ju också är en skinnbagge. Nu angriper de inte människor vanligtvis och håller sig på plantorna, men just den gången måste de ha känt sig hemskt hotade.

Inomhus skulle jag använda Neemolja. Jag vet inte om det nämnts tidigare i tråden. Det dödar inte men gör så att ohyra slutar föröka sig.

Här kan du få mer tips om biologisk bekämpning av trips: www.ipm.ucdavis.edu

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-03-2026, 09:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon