Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Libbsticka
          schmut
          Inlägg 21-04-2009, 12:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 18 818

Jag har varit på jakt efter Libbsticka ett tag nu och har bara sett att en fröproducent har dem på påse. Hur kan det komma sig att de inte säljs som plantor? Eller har jag missat att de säljs som plantor, och isåfall var?

Libbsticka är ju egentligen underbar som naturlig smakförstärkare, så den känns vettig att ha.

--------------------
          odlingsblogg på engelska
          Never mind the greens

Citera
          KURT
          Inlägg 21-04-2009, 12:50
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Eftersom den är flerårig, så är väl inte omsättningen så hög på den. Men ALLA seriösa fröproducenter har den givetvis, så det är inget som helst problem att få tag i frö. Plantor säljer man ju främst för växter som det tar lång tid att dra upp, och som används som ettåringar, t ex tomat. Även kryddor som planteras i krukor säljs som plantor, men libbsticka har man ju normalt inte i kruka, den blir ju ganska stor

Citera
          Katten maja
          Inlägg 21-04-2009, 13:00
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 501
          Medlem nr: 21 348

Finns det ingen koloniförening där du bor så kanske du kan få skott från någon, libbsticka växer ju som ogräs och stor blir den som sagt.

--------------------

Fia
          Odlare i zon 4

Citera
          schmut
          Inlägg 21-04-2009, 13:24
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Katten maja @ 21-04-2009, 14:00) *
          Finns det ingen koloniförening där du bor så kanske du kan få skott från någon, libbsticka växer ju som ogräs och stor blir den som sagt.

Jag är medlem i en men ingen där verkar ha en. Den verkar helt enkelt ha förlorat odlarnas intresse.

--------------------
          odlingsblogg på engelska
          Never mind the greens

Citera
          Husihelvete
          Inlägg 21-04-2009, 14:42
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 277
          Medlem nr: 18 459

Den är ju helt otroligt god i en potatis och svampsoppa. En sådan måste man ha.

--------------------
          Surfa in på WWW.HUSIHELVETE.SE och läs om vårt egenritade hus. Bygget, inredningen, trädgården och livet. Över 426.000 har redan gjort det.

Nu planeras hur trädgården ska anläggas

Citera
          noora
          Inlägg 21-04-2009, 14:44
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Jag tror att Zetas i Stockholm (Kungens Kurva) har (eller har haft) den som planta.

Jag fick "modern" till min planta av en av mina lärare för närmare 20 år sedan. Den planta jag fick då planterades i mina föräldrars trädgård (jag gick i högstadiet och bodde därmed fortfarande hemma). När jag äntligen fick en egen trädgård åkte jag hem till föräldrarna och hämtade en del av den plantan.

Jag tror inte att plantan i min trädgård är tillräckligt stor för att delas än, men fråga lite snällt och se om någon annan har möjlighet att skicka dig en liten planta smile.gif Den är i och för sig rätt stor, men vanligtvis är det inga större problem att skicka plantor per post, bara man packar in dem och ser till att skicka dem i början av veckan så att de inte ligger på posten över helgen.

Libbsticka är ju varken speciellt dekorativ eller speciellt glamorös i sin smak, så jag kan förstå att den inte är prioriterad i plantskolorna. Jag tror att spännande varianter av mynta, salvia, lavendel och timjan säljer bättre än denna jättelika fleråriga "selleri" wink.gif

Redigerat av noora: 21-04-2009, 14:45

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          smuleborg
          Inlägg 21-04-2009, 19:44
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Vi har sått Libbsticka (försådde, planterade sedan ut), jag har för mig att vi köpte fröerna från Impecta. Andra fröfirmor har förmodligen också. Den blir hög och kräver utrymme.

Vi har köpt planta från en lokal (kommersiell) odlare, den tog sig inte. Det kan bero på att det i det då "nyuppgrävda" trädgårdslandet (ursprungligt, men helt igenvuxet) fanns en del knäpparlarver, eller så beror det på något annat.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          schmut
          Inlägg 24-04-2009, 08:56
          Länk hit: #8

Medlem

jag har sett fröer hos ett postorderföretag (som har annons precis till höger) men detta är något jag vill ha just NU och jag orkar inte vänta flertalet veckor.

hittade till slut en planta igår hos en plantskola, så den fick följa med hem. aldrig har 24.90:- gjort mig så glad!

--------------------
          odlingsblogg på engelska
          Never mind the greens

Citera
          Husihelvete
          Inlägg 26-04-2009, 21:20
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (schmut @ 21-04-2009, 13:45) *
          Jag har varit på jakt efter Libbsticka ett tag nu och har bara sett att en fröproducent har dem på påse. Hur kan det komma sig att de inte säljs som plantor? Eller har jag missat att de säljs som plantor, och isåfall var?

Libbsticka är ju egentligen underbar som naturlig smakförstärkare, så den känns vettig att ha.

Det finns faktiskt att få tag på. Idag såg jag Libsticka som planta på Lindkvist trädgårdcenter i Västerås. De är ansluta till Bo Grönt så det borde gå att få tag på hos välsorterade handlare anslutna till samma kedja runt om i Sverige.

--------------------
          Surfa in på WWW.HUSIHELVETE.SE och läs om vårt egenritade hus. Bygget, inredningen, trädgården och livet. Över 426.000 har redan gjort det.

Citera
          Limeblossom
          Inlägg 17-05-2009, 16:44
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 586
          Medlem nr: 1 371

Å jag grävde upp en planta på en "växtsoptipp". Dvs ett ställe där folk slänger sitt trädgårdsavfall. Tyckte jag kännde igen växten, klampade in bland ris och bråte och luktade på ett blad. Jodå, libsticka var det. Hem och hämtade spaden! smile.gif Sånt är sååååå roligt!!!

Citera
          Nauti
          Inlägg 17-05-2009, 16:48
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

Jag har köpt en libbsticksplanta på en handelsträdgård i år. Så det finns i alla fall.

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          AstaC
          Inlägg 17-05-2009, 17:10
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 94
          Medlem nr: 15 232

Och vi som tänker gräva upp och slänga vår. Vi tycker den är ett ogräs - den är jättelik och tar upp hela rabatten om den får.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          katah
          Inlägg 17-05-2009, 18:48
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Jag har drivit fram några, eller egentligen ganska många libstickor i år.

Hur ska jag plantera dom ? om de sprider sig som ogräs, hjälper plantering i en nedsäkt hink ?
          elle ska den stå på en egen kruka/ hink , hur stor i så fall ?

Citera
          Red Top
          Inlägg 17-05-2009, 19:09
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Du behöver inte vara så orolig för att den sprider sig. Däremot blir den med åren rätt stor. Jag har en planta, som stått på samma ställe i c:a 10 år. Av jorden den står i tar den bara upp c:a 40x40 cm, men den blir väldigt hög, c:a 2,5 m och ganska yvig, så nog tar den plats. Min har inte spritt sig överhuvudtaget, annat än att nya "grenar" tittar upp från moderplantan.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          AstaC
          Inlägg 17-05-2009, 21:12
          Länk hit: #15

Medlem

Ja - jag får väl vara ärlig och säga att det är samma sak med vår. Men den är väldigt stor och den sprider sig åt sidorna, dock inte supersnabbt. Däremot blir den väldigt hög och jag tycker också den blir ful när den "trillar" åt alla håll och kanter. Tills vi gräver upp den kommer vi numera att klippa den så fort den blir ca en halvmeter hög. På så vis så kan vi stå ut med den.

De har så stark smak så jag vet inte vad man ska göra med en sådan jätteväxt. Någon som hört talas om Carolina Plüms libstickepesto? Hon nämnde den i ett program, men jag har inte sett receptet.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Husihelvete
          Inlägg 18-05-2009, 07:02
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (AstaC @ 17-05-2009, 22:12) *
          Ja - jag får väl vara ärlig och säga att det är samma sak med vår. Men den är väldigt stor och den sprider sig åt sidorna, dock inte supersnabbt. Däremot blir den väldigt hög och jag tycker också den blir ful när den "trillar" åt alla håll och kanter. Tills vi gräver upp den kommer vi numera att klippa den så fort den blir ca en halvmeter hög. På så vis så kan vi stå ut med den.

De har så stark smak så jag vet inte vad man ska göra med en sådan jätteväxt. Någon som hört talas om Carolina Plüms libstickepesto? Hon nämnde den i ett program, men jag har inte sett receptet.

Pesto låter intressant, annars är det vanligt att man ha libsticka i soppor.

--------------------

Citera
          AstaC
          Inlägg 19-05-2009, 07:24
          Länk hit: #17

Medlem

Jo - soppa är det jag hört. Nu kokar vi väldigt sällan soppa och den där libbstickan ger kilovis med blad så användandet i förhållande till storlek är minimal. Smaken är ju väldigt stark också så det är väldigt lite man använder varje gång. Men när man använder den så känner man precis smaken av buljongtärning så man kanske skulle sälja den till buljongtärningfabriken istället smile.gif

Jag var lite intresserad av den där peston just för att jag undrar hur hon gör. Jag tycker att alltför mycket libbsticka på en gång skulle bli överstarkt.

Mitt tips för plantering är i alla fall att ställa den någonstans där den kan bre ut sig lite fritt. Vår är planterad mitt i en rabatt och det som växer runt omkring får liksom inte någon chans. När libbstickan blir stor och börjar blomma tar den liksom över hela rabatten. Plantan är förmodligen ganska gammal för den är enorm. Men som sagt man kan ansa dem så att de inte blir så höga.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Red Top
          Inlägg 19-05-2009, 09:12
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Camilla Plum är en av mina favoriter. Här är hennes grundrecept på pesto. På danska, men det är väl inte så svårt att förstå när det är skrivet flirting.gif

Grundpesto

* ½ l krydderurt, gerne med stilke
          * 200g nødder, mandler eller pinjekerner
          * 3 dl olivenolie, måske mere
          * Salt og peber
          * 100g parmesan, eller tør fåreost som pecorino eller manchego lidt capers, sardeller eller oliven

Mos det hele i en foodprocessor eller blender. Hvis man ikke har sådan én, kan det godt lade sig gøre i en morter.

Här är hennes hemsida:Fugleberggard

På den här sidan finns fler tips:
          Havenyt.dk

Grundpesto
          1/2l kryddörter, gärna med stjälk
          200g nötter, mandel, pinjenötter
          3dl olivolje, kanske mer
          salt och peppar
          100g parmesan, eller torr fårost som pecorino eller manchego, lite capris, sardeller eller oliver
          Kör allt i matberedare eller mixer. Om man inte har en sådan går det bra att göra det i en mortel.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          AstaC
          Inlägg 19-05-2009, 16:18
          Länk hit: #19

Medlem

Red Top - det måste jag testa innan vi gräver upp libbstickan. Det är i vart fall inga problem att få ihop en halv liter smile.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          LindaA
          Inlägg 02-06-2009, 21:20
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 200
          Medlem nr: 2 283

Tänkte bara tipsa om att libbsticka är gott i omelett också.
          Det är enda gången vi har kunnat använda rilkligt med libbsticka i maten...annars är det trevligt att lägga i ett (ev. två) blad i grytan istället för buljongtärning. Då slipper man ju dessutom alla tillsatser som finns i färdigköpta buljongerna.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 22:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon