|
Jag har varit på jakt efter Libbsticka ett tag nu och har bara sett att en fröproducent har dem på påse. Hur kan det komma sig att de inte säljs som plantor? Eller har jag missat att de säljs som plantor, och isåfall var?
Libbsticka är ju egentligen underbar som naturlig smakförstärkare, så den känns vettig att ha.
Eftersom den är flerårig, så är väl inte omsättningen så hög på den. Men ALLA seriösa fröproducenter har den givetvis, så det är inget som helst problem att få tag i frö. Plantor säljer man ju främst för växter som det tar lång tid att dra upp, och som används som ettåringar, t ex tomat. Även kryddor som planteras i krukor säljs som plantor, men libbsticka har man ju normalt inte i kruka, den blir ju ganska stor
Katten maja
21-04-2009, 13:00
Finns det ingen koloniförening där du bor så kanske du kan få skott från någon, libbsticka växer ju som ogräs och stor blir den som sagt.
CITAT (Katten maja @ 21-04-2009, 14:00)  Finns det ingen koloniförening där du bor så kanske du kan få skott från någon, libbsticka växer ju som ogräs och stor blir den som sagt. Jag är medlem i en men ingen där verkar ha en. Den verkar helt enkelt ha förlorat odlarnas intresse.
Husihelvete
21-04-2009, 14:42
Den är ju helt otroligt god i en potatis och svampsoppa. En sådan måste man ha.
Jag tror att Zetas i Stockholm (Kungens Kurva) har (eller har haft) den som planta. Jag fick "modern" till min planta av en av mina lärare för närmare 20 år sedan. Den planta jag fick då planterades i mina föräldrars trädgård (jag gick i högstadiet och bodde därmed fortfarande hemma). När jag äntligen fick en egen trädgård åkte jag hem till föräldrarna och hämtade en del av den plantan. Jag tror inte att plantan i min trädgård är tillräckligt stor för att delas än, men fråga lite snällt och se om någon annan har möjlighet att skicka dig en liten planta  Den är i och för sig rätt stor, men vanligtvis är det inga större problem att skicka plantor per post, bara man packar in dem och ser till att skicka dem i början av veckan så att de inte ligger på posten över helgen. Libbsticka är ju varken speciellt dekorativ eller speciellt glamorös i sin smak, så jag kan förstå att den inte är prioriterad i plantskolorna. Jag tror att spännande varianter av mynta, salvia, lavendel och timjan säljer bättre än denna jättelika fleråriga "selleri"
smuleborg
21-04-2009, 19:44
Vi har sått Libbsticka (försådde, planterade sedan ut), jag har för mig att vi köpte fröerna från Impecta. Andra fröfirmor har förmodligen också. Den blir hög och kräver utrymme.
Vi har köpt planta från en lokal (kommersiell) odlare, den tog sig inte. Det kan bero på att det i det då "nyuppgrävda" trädgårdslandet (ursprungligt, men helt igenvuxet) fanns en del knäpparlarver, eller så beror det på något annat.
jag har sett fröer hos ett postorderföretag (som har annons precis till höger) men detta är något jag vill ha just NU och jag orkar inte vänta flertalet veckor. hittade till slut en planta igår hos en plantskola, så den fick följa med hem. aldrig har 24.90:- gjort mig så glad!
Husihelvete
26-04-2009, 21:20
CITAT (schmut @ 21-04-2009, 13:45)  Jag har varit på jakt efter Libbsticka ett tag nu och har bara sett att en fröproducent har dem på påse. Hur kan det komma sig att de inte säljs som plantor? Eller har jag missat att de säljs som plantor, och isåfall var?
Libbsticka är ju egentligen underbar som naturlig smakförstärkare, så den känns vettig att ha. Det finns faktiskt att få tag på. Idag såg jag Libsticka som planta på Lindkvist trädgårdcenter i Västerås. De är ansluta till Bo Grönt så det borde gå att få tag på hos välsorterade handlare anslutna till samma kedja runt om i Sverige.
Limeblossom
17-05-2009, 16:44
Å jag grävde upp en planta på en "växtsoptipp". Dvs ett ställe där folk slänger sitt trädgårdsavfall. Tyckte jag kännde igen växten, klampade in bland ris och bråte och luktade på ett blad. Jodå, libsticka var det. Hem och hämtade spaden!  Sånt är sååååå roligt!!!
Jag har köpt en libbsticksplanta på en handelsträdgård i år. Så det finns i alla fall.
Och vi som tänker gräva upp och slänga vår. Vi tycker den är ett ogräs - den är jättelik och tar upp hela rabatten om den får.
Jag har drivit fram några, eller egentligen ganska många libstickor i år.
Hur ska jag plantera dom ? om de sprider sig som ogräs, hjälper plantering i en nedsäkt hink ? elle ska den stå på en egen kruka/ hink , hur stor i så fall ?
Red Top
17-05-2009, 19:09
Du behöver inte vara så orolig för att den sprider sig. Däremot blir den med åren rätt stor. Jag har en planta, som stått på samma ställe i c:a 10 år. Av jorden den står i tar den bara upp c:a 40x40 cm, men den blir väldigt hög, c:a 2,5 m och ganska yvig, så nog tar den plats. Min har inte spritt sig överhuvudtaget, annat än att nya "grenar" tittar upp från moderplantan.
Ja - jag får väl vara ärlig och säga att det är samma sak med vår. Men den är väldigt stor och den sprider sig åt sidorna, dock inte supersnabbt. Däremot blir den väldigt hög och jag tycker också den blir ful när den "trillar" åt alla håll och kanter. Tills vi gräver upp den kommer vi numera att klippa den så fort den blir ca en halvmeter hög. På så vis så kan vi stå ut med den.
De har så stark smak så jag vet inte vad man ska göra med en sådan jätteväxt. Någon som hört talas om Carolina Plüms libstickepesto? Hon nämnde den i ett program, men jag har inte sett receptet.
Husihelvete
18-05-2009, 07:02
CITAT (AstaC @ 17-05-2009, 22:12)  Ja - jag får väl vara ärlig och säga att det är samma sak med vår. Men den är väldigt stor och den sprider sig åt sidorna, dock inte supersnabbt. Däremot blir den väldigt hög och jag tycker också den blir ful när den "trillar" åt alla håll och kanter. Tills vi gräver upp den kommer vi numera att klippa den så fort den blir ca en halvmeter hög. På så vis så kan vi stå ut med den.
De har så stark smak så jag vet inte vad man ska göra med en sådan jätteväxt. Någon som hört talas om Carolina Plüms libstickepesto? Hon nämnde den i ett program, men jag har inte sett receptet. Pesto låter intressant, annars är det vanligt att man ha libsticka i soppor.
Jo - soppa är det jag hört. Nu kokar vi väldigt sällan soppa och den där libbstickan ger kilovis med blad så användandet i förhållande till storlek är minimal. Smaken är ju väldigt stark också så det är väldigt lite man använder varje gång. Men när man använder den så känner man precis smaken av buljongtärning så man kanske skulle sälja den till buljongtärningfabriken istället  Jag var lite intresserad av den där peston just för att jag undrar hur hon gör. Jag tycker att alltför mycket libbsticka på en gång skulle bli överstarkt. Mitt tips för plantering är i alla fall att ställa den någonstans där den kan bre ut sig lite fritt. Vår är planterad mitt i en rabatt och det som växer runt omkring får liksom inte någon chans. När libbstickan blir stor och börjar blomma tar den liksom över hela rabatten. Plantan är förmodligen ganska gammal för den är enorm. Men som sagt man kan ansa dem så att de inte blir så höga.
Red Top
19-05-2009, 09:12
Camilla Plum är en av mina favoriter. Här är hennes grundrecept på pesto. På danska, men det är väl inte så svårt att förstå när det är skrivet Grundpesto * ½ l krydderurt, gerne med stilke * 200g nødder, mandler eller pinjekerner * 3 dl olivenolie, måske mere * Salt og peber * 100g parmesan, eller tør fåreost som pecorino eller manchego lidt capers, sardeller eller oliven Mos det hele i en foodprocessor eller blender. Hvis man ikke har sådan én, kan det godt lade sig gøre i en morter. Här är hennes hemsida: FugleberggardPå den här sidan finns fler tips: Havenyt.dkGrundpesto 1/2l kryddörter, gärna med stjälk 200g nötter, mandel, pinjenötter 3dl olivolje, kanske mer salt och peppar 100g parmesan, eller torr fårost som pecorino eller manchego, lite capris, sardeller eller oliver Kör allt i matberedare eller mixer. Om man inte har en sådan går det bra att göra det i en mortel.
Red Top - det måste jag testa innan vi gräver upp libbstickan. Det är i vart fall inga problem att få ihop en halv liter
Tänkte bara tipsa om att libbsticka är gott i omelett också. Det är enda gången vi har kunnat använda rilkligt med libbsticka i maten...annars är det trevligt att lägga i ett (ev. två) blad i grytan istället för buljongtärning. Då slipper man ju dessutom alla tillsatser som finns i färdigköpta buljongerna.
Pote2illa
03-06-2009, 13:10
[size="3"][/size]Libstickan är en mycket gammal kryddväxt, som användes som stimulerande kärleksört. Liebe på tyska betyder ju just kärlek. Dessutom kunde bladen läggas i en trött vandrares skor för att uppliva hans fötter och sinnen inför den fortsatta färden. Visst är det roligt att läsa om gamla kryddörter hur de kom till oss med klostren. Många av munkarna var fantastiskt duktiga odlare. Här regnar det så härligt i dag. Man kan ju också plocka små buketter av den tillsammans med andra kryddor och lägga i frysen. Härligt att stoppa i en gryta eller soppa till vintern. Var rädda om varann.
Kan man torka libbstickan? Hur blir den då? Eller är det frysen i knippen som är det bästa?
Jag såg libbstickeplantor på Plantagen i Bromma eller möjligen Blomsterlandet i Bromma i fjol, kanske har de tagit in dem igen? De fanns bland ettåriga kryddväxter (av ngn märklig anledning).
GunnellF
04-07-2009, 21:18
CITAT (åsali @ 03-07-2009, 12:34)  Kan man torka libbstickan? Hur blir den då? Eller är det frysen i knippen som är det bästa? Jag har precis torkat libsticka och det blev jättebra!!  Torkningen gjorde jag i överskåpet på kylen - la dit libstickan i torsdags och använde några blad idag, men de står kvar än i skåpet nån dag till.
Hallo Schmutt!
Har du fått tag i en libbsticka?
Jag har så du kan få!
Lånar tråden. Vill också få tag i libbsticka (ej frön) i Stockholmsområdet, vart ska jag vända mig? Plantagen köper inte in mer i år och sa att de inte samarbetade med några leverantörer... Så något bra tips på butik/plantskola - en timme med bil utanför stan är helt ok!
Tillägg - har kontaktat Slottsträdgården i Uriksdal (Bosse Rappnes), de hälsade att det var slut där också, har även tittat i handelsträdgårdar ute på Ekerö.
Snart börjar jag kolla på nätkataloger, fast det känns surt och lite för sent att plantera ner något perennt (det tar ju tid innan det tittar upp).
Jag hittade libbsticka igår i Barkarby, de hade åtminstone en 4-5 plantor. På Byleden 10 finns en plantaffär som säljer bra och billiga plantor! Säkert har de inte sålt alla ännu, fanns bland kryddväxterna . Lycka till!
"byleden 10" ska kolla upp det... tack:)
Ska förtydliga mig lite, Byleden 10 är adessen och plantaffären vet jag inte riktigt vad den heter, på kvittot står en adress till Upplands väsby. Men som sagt, plantaffären ligger på Byleden 10 i Barkarby. Lycka till om du hittar dit.
... letade reda på det, "skälby blomstercentrum"... Tyvärr sa de i telefon att de var slut. Jag ringde nyss:(.
Nåja, får väl leta frön.
Tack för hjälpen föresten!
Red Top
12-07-2009, 06:41
Tänkte bara visa en bild på min libbsticka. Staketet som skymtar till vänster är 90 cm högt.
CITAT (Virgo @ 04-07-2009, 23:39)  Hallo Schmutt!
Har du fått tag i en libbsticka?
Jag har så du kan få! Tack för erbjudandet men jag fick tag i till slut. Dock vill min inte växa utan ser mest deprimerad ut vid husknuten
Myosotis
13-07-2009, 06:08
CITAT (Red Top @ 12-07-2009, 07:41)  Tänkte bara visa en bild på min libbsticka. Staketet som skymtar till vänster är 90 cm högt.  Oj! Imponerande. Hur gammal är den?
Red Top
13-07-2009, 07:44
Den är 10 år. Har nog stått på den här platsen i 7 år. På den förra platsen trivdes den inte. Fick bara förmiddagssol då. Nu har den sol från morgon till kväll, med ett litet avbrott mitt på dagen, när huset skymmer.
vilken lyft för vår laxsoppa när jag lade med några blad libbsticka. och några blad fransk dragon, en näve basilika och 5 blad citronmeliss. Vet inte vilken av dom gjorde susen, men gooot blev det. ( jag använder även hemkokt buljong och grönkål till soppan  )
CITAT (Red Top @ 12-07-2009, 07:41)  Tänkte bara visa en bild på min libbsticka. Staketet som skymtar till vänster är 90 cm högt.  Vilket lågt hus du har... skämt åtsido, vilken härlig planta! Själv har jag mest lyckats med basilika när det gäller höjden, har en som är runt en meter hög... Älskar bildtrådar!
Pote2illa
14-07-2009, 13:34
,n fbbsticka är ju varken speciellt dekorativ eller speciellt glamorös i sin smak, så jag kaörstå att den inte är prioriterad i plantskolorna. Jag tror att spännande varianter av mynta, salvia, lavendel och timjan säljer bättre än denna jättelika fleråriga "selleri"  [/quote] [size="4"][/size] Min libsticka hinner inte att bli så stor. Jag använder den flitigt i matlagningen och dom fjäderlätta bladen blir så vackra i en liten vas med snittblommor på köksbordet. Den hör till mina favoriter. Ha det gott.
Gossen Ruda
14-07-2009, 16:30
Ler lite när jag läser denna tråden. Min mamma skulle promt ha den libbsticka en gång i tiden och planterade den i en rabatt. Den blev med tiden stor, och jag menar STOR. Över två meter ibland och bred också. Till slut tröttnade jag på åbäket och grävde upp den. Ett riktigt kraftprov för rötterna var enorma, den hade säkert stått där i 20 år, och dom gick ca 2 meter ut åt sidorna. Tom jorden stank libbsticka efteråt. Det var nog den enda växten i trädgården som struntade i kirskålens angrepp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|