Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Idag är det 23 år sedan......
          Azur
          Inlägg 27-04-2009, 18:35
          Länk hit: #21

Gäster

CITAT (Red Top @ 26-04-2009, 20:09) *
          Och det som hände vid Three Mile Island i Harrisburg har aldrig hänt? Eller är sannolikheten att det har hänt försumbar?

Three Mile Island är intressant, för vad som hände där var alltså det värsta som kan hända i ett kärnkraftverk av väst-typ: en härdsmälta.
          Resultat: inga döda, en kontaminerad reaktorbyggnad och visserligen kom en del radioaktiv gas ut, men inte mer än att man inte kunnat bevisa höjd cancerfrekvens i området. Kärnkraftverket är fortfarande i drift.

Kärnkraftverken har blivit ännu säkrare sen dess, delvis för att de lärt sig av den olyckan. Helt säkra blir de aldrig, men jag personligen skulle hellre bo granne med ett kärnkraftverk än t.ex. ett oljeraffinaderi.

Skulle jag hellre ha förnyelsebar energi än kärnkraft? Jajamensan. Men jag tar hellre kärnkraft än olja, kol, naturgas, eller vattenkraft.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-04-2009, 18:48
          Länk hit: #22

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Sedan får man inte glömma vilket fantastiskt bra fiskevatten det är där dom pumpar ut det varma kylvattnet. Där simmar abborrar stora som knubbsälar w00t.gif

Citera
          Azur
          Inlägg 27-04-2009, 21:02
          Länk hit: #23

Gäster

CITAT (Huggorm @ 27-04-2009, 19:48) *
          Sedan får man inte glömma vilket fantastiskt bra fiskevatten det är där dom pumpar ut det varma kylvattnet. Där simmar abborrar stora som knubbsälar w00t.gif
          Det varma vattnet gör inte bara att fisken växer fortare, arter som Mulle, som normalt sett bara finns i sydligare vatten, bosätter sig där också. Fast man får väl inte fiska vid utsläppen längre?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-04-2009, 21:05
          Länk hit: #24

Moderator

CITAT (Azur @ 27-04-2009, 22:02) *
          Det varma vattnet gör inte bara att fisken växer fortare, arter som Mulle, som normalt sett bara finns i sydligare vatten, bosätter sig där också. Fast man får väl inte fiska vid utsläppen längre?

Frågan är hur dom tar sig dit upp bara? Dom kan ju inte direkt veta att det finns en fristad av kroppstempererat vatten på en plats långt upp i ishavet.

Citera
          Azur
          Inlägg 27-04-2009, 21:13
          Länk hit: #25

Gäster

CITAT (Huggorm @ 27-04-2009, 22:05) *
          Frågan är hur dom tar sig dit upp bara? Dom kan ju inte direkt veta att det finns en fristad av kroppstempererat vatten på en plats långt upp i ishavet.

Följer säkert med golfströmmen, antingen som yngel eller som vuxna, men dör eller simmar tillbaks söderut överallt annars.

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 27-04-2009, 21:40
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

Jag läste en debattartikel i NyTeknik om eventuell koppling mellan spillvärmeutsläppen från kärnkraftverk och algblomningen i Östersjön. Har inte kollat författarnas bakgrund noggrannare, men det låter inte helt uppåt väggarna:
          http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article560227.ece

Edit: Har kollat lite nu och det finns uppenbarligen en hel del personer som inte delar professorns (artikelförfattarens) åsikter, så mycket är säkert. Kul med akademisk träta - domär riktigt bra på nedsättande kommentarer!!

Redigerat av Ingrid Zon3: 27-04-2009, 21:58

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera
          CillaM
          Inlägg 27-04-2009, 21:47
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

CITAT (Markus_H @ 26-04-2009, 11:01) *
          Så är det även med kärnkraften. Vi har förbjudit uranbrytning i Sverige så att andra kan få sitt grundvatten kontaminerat med uran medan vi lever gott och slipper dö i cancer!

tummenupp.gif För att inte tala om slutprodukten som ingen vill ha!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-04-2009, 22:33
          Länk hit: #28

Moderator

CITAT (CillaM @ 27-04-2009, 22:47) *
          tummenupp.gif För att inte tala om slutprodukten som ingen vill ha!

Elektricitet? rolleyes.gif

Citera
          Azur
          Inlägg 27-04-2009, 22:54
          Länk hit: #29

Gäster

CITAT (Ingrid Zon3 @ 27-04-2009, 22:40) *
          Jag läste en debattartikel i NyTeknik om eventuell koppling mellan spillvärmeutsläppen från kärnkraftverk och algblomningen i Östersjön

Jag skulle vilja påstå att det är rena nyset. Effekten sträcker sig bara nån kilometer från utsläppspunkten.
          Det är väl känt vad som orsakar algblomningar i östersjön: att det släpps ut alldeles för mycket gödningsämnen, framförallt från forna östblocket. Femmiljonersstaden St. Petersburg släpper väl fortfarande ut allt sitt avlopp hetl orenat t.ex., och gödning + vatten + sol = algblomning.

Redigerat av Azur: 27-04-2009, 22:55

Citera
          Tobb
          Inlägg 27-04-2009, 23:42
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 1 197
          Medlem nr: 4 816

"...skitar de ner våran jord för mer kapital..." - Stefan Sundström

Men varför inte bara ta kylvattenet och utvinna energin i det för att värma upp villor i närområdet?
          De som bor nära ett kärnkraftsverk kunde få gratis värme!

Dessutom tror jag varken läkmen/kvinnor eller politiker har förmåga att avgöra sånt som mest forskare borde ta ställning till. Men jag ser inte någon underbar lösning på vem som borde bestämma.

För ärligt... vem kan säga att de är insatta i saker och ting? som tex hur ett kärnkraftsverk fungerar, risker etc. inte jag i alla fall, det är mest fördommar och rädsla.
          Jag funderar ju dock fortfarande på om det kommer att bildas svarta hål i frankrike(?) där superacceleratorn finns som ska krocka protoner eller elektroner, eller vilken partikel det var....
          Än tror jag att vi fortfarande finns kvar? som tur är smile.gif

EDIT:stavning

Redigerat av Tobb: 27-04-2009, 23:46

--------------------
          [reklam] Hej [/reklam]

Citera
          andersen
          Inlägg 28-04-2009, 03:06
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (Tobb @ 28-04-2009, 00:42) *
          "...skitar de ner våran jord för mer kapital..." - Stefan Sundström

Men varför inte bara ta kylvattenet och utvinna energin i det för att värma upp villor i närområdet?
          De som bor nära ett kärnkraftsverk kunde få gratis värme!

Dessutom tror jag varken läkmen/kvinnor eller politiker har förmåga att avgöra sånt som mest forskare borde ta ställning till. Men jag ser inte någon underbar lösning på vem som borde bestämma.

För ärligt... vem kan säga att de är insatta i saker och ting? som tex hur ett kärnkraftsverk fungerar, risker etc. inte jag i alla fall, det är mest fördommar och rädsla.
          Jag funderar ju dock fortfarande på om det kommer att bildas svarta hål i frankrike(?) där superacceleratorn finns som ska krocka protoner eller elektroner, eller vilken partikel det var....
          Än tror jag att vi fortfarande finns kvar? som tur är smile.gif
          EDIT:stavning

självklart så skall vi ha politikerstyre, det finns ingen annat sätt i en demokrati.

Genève är platsen där superacceleratorn finns.

Redigerat av andersen: 28-04-2009, 03:25

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 28-04-2009, 05:35
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Ingrid Zon3 @ 27-04-2009, 22:40) *
          Jag läste en debattartikel i NyTeknik om eventuell koppling mellan spillvärmeutsläppen från kärnkraftverk och algblomningen i Östersjön. Har inte kollat författarnas bakgrund noggrannare, men det låter inte helt uppåt väggarna:

Edit: Har kollat lite nu och det finns uppenbarligen en hel del personer som inte delar professorns (artikelförfattarens) åsikter, så mycket är säkert. Kul med akademisk träta - domär riktigt bra på nedsättande kommentarer!!

Det låter helt rimligt - dessutom har man ju tydligen sett dessa samband. Hög temperatur är en av faktorerna som gynnar algblomning och algtillväxt.

Från artikeln:

CITAT
          För att algblomning ska uppkomma krävs hög vattentemperatur samt god tillgång på näringsämnen. Överflödet av näringsämnen i havsvattnet anses bero på industriutsläpp och läckage från jordbruksmark. Algblomningen sker under sommaren, då vattnet är som varmast. Genom den globala uppvärmningen har vattentemperaturen blivit ännu något högre, vilket gynnar algblomningen.

Eftersom kärnkraftverkens stora värmeutsläpp värmer havsvattnet finns anledning att undersöka eventuella samband mellan algblomning och dessa värmeutsläpp.

Tidningsartiklar i länderna runt Östersjön visar med tydlighet att algblomning regelbundet uppträder i vattnen utanför kärnkraftverken. Detta gäller såväl Östersjön som Södra Bottenhavet, Finska viken, och vattnet utanför Hallandskusten.

SMHI följer den ytliga algblomningens utbredning under sommarhalvåret. Man kan till exempel se hur algblomningen börjar utanför Forsmark och sprids i nordostlig riktning den 23-25 augusti 2008. Samma mönster upprepas flera gånger varje sommar. Algblomning uppkommer och försvinner snabbt beroende på väder och vind. Trots detta visar SMHIs kartor med tydlighet sambandet mellan värmeutsläpp och algblomning.

Det är förståeligt om politikerna inte har en aning om att kärnkraften bidrar till den globala uppvärmningen. Däremot torde kärnkraftsindustrin sedan lång tid ha insett sambandet mellan kärnkraftens spillvärme, det varmare havsvattnet och ökande algblomning.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Solstorm
          Inlägg 28-04-2009, 08:09
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Om giftalger/cyano: På våren när värmen och främst ljuset kommer tillbaka så börjar vattenväxterna att växa med full fart. När kvävet i vattnet är förbrukat men det finns ett överskott av fosfor kvar så kan inte vanliga växter och alger klara sig men cyanon/giftalgerna klarar sig och tar över. Det är inte kväveutsläppen som är boven som massmedia felaktigt försöker få oss att tro, utan det är fosforutsläppen som är för stora.

CITAT (Chamomille @ 26-04-2009, 12:41) *
          Vad är det för fel på vindkraft? Och sol har vi även i Sverige emellanåt unsure.gif Importera sol confused.gif

Sahara har ju sol när vi har mindre av den på vintern. Jag tror säkert att solkraftstekniken kommer att förbättras så den ger mer även längre tid på året. Vindkraften lär vara väldigt dyr i förhållande till vad den ger. Många tycker den förfular miljön, fåglar lär skadas av den. Själv skulle jag inte vilja ha någon i närheten där jag bor pga ljudet.

Citera
          Azur
          Inlägg 28-04-2009, 08:27
          Länk hit: #34

Gäster

CITAT (MimmiH @ 28-04-2009, 06:35) *
          Det låter helt rimligt - dessutom har man ju tydligen sett dessa samband. Hög temperatur är en av faktorerna som gynnar algblomning och algtillväxt.

Visst gynnar högre temperatur algblomning - det är mycket därför vi har den på sommaren och inte på vintern - men våra kärnkraftverk kan inte värma hela östersjön. Nån kilometer från utsläppspunkten är effekten omätbar, så blomningar längre ifrån kärnkraftverken än så kan inte bero på utsläpp av varmvatten.

CITAT
          Det är inte kväveutsläppen som är boven som massmedia felaktigt försöker få oss att tro, utan det är fosforutsläppen som är för stora.

Stämmer i sötvatten och i de sötaste delar av Östersjön, men stämmer inte i saltvatten eller större delen av Östersjön, där är nitrat begränsande.
          Tyvärr, eftersom det är oerhört mycket enklare att rena bort fosfat än nitrat.

Citera
          Miro
          Inlägg 28-04-2009, 08:38
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 362
          Medlem nr: 13 515

Vi bör absolut byta ut kärnkraften!!! Men vi måste ha ngt bättre att byta ut den mot först, och än så länge finns det inte. Att importera smutsig el är inget bra alternativ.

Jag vet att det ifrågasatts tidigare varför inte det uppvärmda vattnet från kärnkraftverken används, och jag tror svaret var ngt fånigt om att man inte vill bli beroende av det.

Min kära tekniknörd hemma säger att de medvetna slarvet vid tjernobyl var utan motstycke, för övrigt.

Citera
          Azur
          Inlägg 28-04-2009, 08:57
          Länk hit: #36

Gäster

CITAT (Miro @ 28-04-2009, 09:38) *
          Jag vet att det ifrågasatts tidigare varför inte det uppvärmda vattnet från kärnkraftverken används, och jag tror svaret var ngt fånigt om att man inte vill bli beroende av det.
          Stämmer. Kärnkraftsindustrin är i lag förbjuden att använda varmvattnet till t.ex. fjärrvärme för att undvika att vi "bygger fast oss i kärnkraftsamhället".
          CITAT
          Min kära tekniknörd hemma säger att de medvetna slarvet vid tjernobyl var utan motstycke, för övrigt.
          Det är rena slapsticken. Gäller Sovjetisk kärnkraft i allmänhet för övrigt, läs t.ex. denna artikel om katastrofen i Mayak, en hemlighållen föregångare till Tjernobyl:
          http://www.damninteresting.com/?p=973#more-973
          Två förmän vid Mayak fick "darwin awards" för häpnadsväckande och exceptionell dumhet.

Citera
          Tobb
          Inlägg 29-04-2009, 13:48
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 1 197
          Medlem nr: 4 816

vad vet politikerna eg? nu förtiden är det ju bara pengar som styr besluten känns det som...

--------------------
          [reklam] Hej [/reklam]

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-06-2026, 10:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon