Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vilken mynta används till Mojito?
          noora
          Inlägg 18-05-2009, 21:48
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

CITAT (Laura @ 18-05-2009, 12:17) *
          Hej Noora!
          Jag har fortfarande inte hittat någon Morackansk mynta än. Du får gääääärna skicka mig en stickling när du har det. yes.gif Är det något jag kan skicka till dig? Jag betalar skälvklart för frakten, men vad vill du ha betalt för sticklingen? Mina andra sorter håller på försöka breda ut sig över kanterna på rabatten redan. Jag borde klippa tillbaks dem, men jag vill ha mycket mynta!! giggle.gif Det börjar se bra ut nu:
          [attachment=34914:Bild228b.jpg]

Jag såg de första "knopparna" ovan jord i helgen, så det dröjer nog ett par veckor innan de är stora nog för att skickas smile.gif

Jag brukar inte ta nåt betalt för sticklingarna, bara fraktkostnaden. Men om du har någon rolig myntasort som jag saknar i min "samling" kan jag gärna byta! Jag har fler myntasorter också, jag vet inte exakt vilka som har överlevt vintern ännu (några övervintrade i hinkar, för jag har inte hunnit bestämma platser åt dem alla...) men jag kan återkomma med en lista om du är intresserad.

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          Lavin
          Inlägg 01-06-2009, 10:51
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 320
          Medlem nr: 13 034

tirups örtagård i staffanstorp har många myntor.

Brukar ni klippa ner dom för att behålla smaken? jag har en kvm marockansk grönmynta som är ca 30 cm höga just nu. Jag har i teet och med rom men kan inte skörda av allt, så jag funderar på om man ska korta av dom så att de har fräscha skott.

min favorit på mojito är med stroh-rom, (behövs inte så mkt dock), färskpressad lime (smaka av saften separat, en del smakar usch), rörsocker och is. och kanske lite soda. Stroh-rommen gör den lite rökigare och kryddigare, men vill man ha en riktig fräsch så funkar det med bacardi.

Citera
          villa-sandberg
          Inlägg 05-06-2009, 12:52
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 70
          Medlem nr: 22 628

CITAT (Lavin @ 01-06-2009, 11:51) *
          min favorit på mojito är med stroh-rom, (behövs inte så mkt dock), färskpressad lime (smaka av saften separat, en del smakar usch), rörsocker och is. och kanske lite soda. Stroh-rommen gör den lite rökigare och kryddigare, men vill man ha en riktig fräsch så funkar det med bacardi.

Tack för lite recept! Fick tag på marockan på lokala trädgårdshandeln och nu sitter den i kryddlandet ( i egen stor nergrävd kruka) så nu kan dom ljumma sommarkvällarna komma för vi är redo för en mojito i skymningen på balkongen! cool.gif

--------------------
          Bor och odlar i Mälardalen, zon 2

Citera
          Laura
          Inlägg 08-06-2009, 10:08
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 457
          Medlem nr: 22 122

Tack för tipset. Jag bor nära Göteborg så Staffanstorp är lite för långt att åka. Men jag skall ringa dem och höra om dem kan skicka. smile.gif

Mina Mojitosar får alltid bra betyg smile.gif trotts att jag inte själv gillar rom (jag byter ut det mot vodka). Ni kanske vill testa?:

Jag har alltid en färdig petflaska fullt med rörsocker sockerlag i kylen (då slipper man grus i munnen).

Och jag krossa alltid en stor skål med is (i en billig iskrossmaskin från IKEA) innan jag börjar. Tips! Krossa alltid mer is än du tror du kommer att behöva... Har du ingen iskrossare går det bra med isbitar men du kommer att behöva mycket is!

Först tar jag ett whiskyglas och klämma jusen ur tre fjädedelskylftor i glaset och sedan slänger jag dem i glaset också. Sedan lägger jag till ungefär 1-2 nävar med grönmynta (hittills är det det bästa mynta både när det gäller smak men även konsistens).
          Sedan häller jag ungefär 2 cm sockerlag i glaset och sedan tar jag en mortelstöt och krossa allt i glaset för att få fram smakerna. Sedan häller jag i ungefär 3 cm Havana Club rom (alternativ vodka om man inte gillar rom) och rör om allt i glaset med en tesked.
          Sedan tillsätter jag mera mynta (några kvister) och fylla nästan upp (2-3 cm från glasets kant) med krossad is. Jag tillsätter sedan några fler kvister med mynta, mera is och sedan toppar jag med kolsyrad vatten (utan smak förstås).
          Sedan är det bara lull-lull kvar, vilket man kan göra roliga saker med (typ någon bär eller så på toppen). Ett berg med krossad is är absolut nödvändigt, men jag lägger alltid (så klart) en kvist med mynta på toppen och servera med sugrör (då det är svårt att komma åt drinken med allt det där is!

Skål!
          happy.gif

CITAT (Lavin @ 01-06-2009, 11:51) *
          tirups örtagård i staffanstorp har många myntor.

Brukar ni klippa ner dom för att behålla smaken? jag har en kvm marockansk grönmynta som är ca 30 cm höga just nu. Jag har i teet och med rom men kan inte skörda av allt, så jag funderar på om man ska korta av dom så att de har fräscha skott.

--------------------
          Not quite a total beginner any more in zone 1
          http://ruralsweden.blogspot.com/

Citera
          noora
          Inlägg 08-06-2009, 10:17
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Nu börjar myntan vara tillräckligt stor för att jag ska kunna ta sticklingar (den var oväntat långsam i starten i år). Skicka mig ett PM med adress, så kan jag skicka ett par kvistar.

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          Laura
          Inlägg 08-06-2009, 10:30
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 457
          Medlem nr: 22 122

CITAT (noora @ 18-05-2009, 22:48) *
          Jag såg de första "knopparna" ovan jord i helgen, så det dröjer nog ett par veckor innan de är stora nog för att skickas smile.gif

Jag brukar inte ta nåt betalt för sticklingarna, bara fraktkostnaden. Men om du har någon rolig myntasort som jag saknar i min "samling" kan jag gärna byta! Jag har fler myntasorter också, jag vet inte exakt vilka som har överlevt vintern ännu (några övervintrade i hinkar, för jag har inte hunnit bestämma platser åt dem alla...) men jag kan återkomma med en lista om du är intresserad.

Hej!
          Jag har försökt (även nu på Tirups utan framgång) att få tag på denna sällsynta växt men utan framgång. sad.gif Jag skulle bli jätteglad för en stickling när de har vuxit lite! biggrin.gif Just för tillfället i min Mojita trädgård har jag äpplemynta, pepparmynta, spansk grönmynta, vanlig grönmynta och en generisk 'mint' som jag sådde från frö beställd från England. Jag har dessutom vattenmynta i dammen och temynta i rabatten. Ja, jag gillar verkligen mynta!! giggle.gif Jag letar också efter lime mynta.
          Jag byter gärna. Annars har jag mycket annat jag kan skicka, t.ex en liten paprika planta, eller en kruka med en del av någon av mina citronmellis, gräslök, stäppsalvia, lavendel eller oregano plantor som är rätt stora i rabatten, eller stickllingar från rosmarin, timjan eller citrontimjan.
          Jag kommer att vara i Stockholm på väg hem från en resa till Libanon den 25 juni. Jag har några vänner i Sthlm som jag kan lämna någon växt med medans jag är i Libanon och sedan träffar dig för att byta när jag är på väg hem. Kanske? Inte för att spara pengar, så inte de stackars små växter går sönder i posten... sad.gif
          Vad tycks? Tror du stickllingen kommer att har vuxit tills dess. Hmmm. Tveksamt va?
          Hälsningar
          Laura

--------------------
          Not quite a total beginner any more in zone 1
          http://ruralsweden.blogspot.com/

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-11-2025, 23:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon