Jag planterade en sukribe staketdruva förra året. Grävde ett redigt hål, och blandade ut sandjorden med halvförmultnande granbarr, jag räknade med att det skulle ge lagom surhet. Sedan blev det ju torrt på sommaren, och jag vattnade så gott jag kunde. Den hade börjat växa redan när jag köpte den, och fortsatte under torkan. När det blev våtare längre fram på sommaren satte den fart och växte ännu mer. När hösten kom hade den växt omkring en meter. Den såg frisk och välmående ut hela sommaren, och när löven gulnade och föll av framåt höstkanten såg allt fortfarande ut att gå som det borde.
Någon gång i mars kollade jag till den, och såg att den såg väldigt trött ut. Trodde den var död, så jag klippte bort bit för bit uppifrån. När jag bara hade någon decimeter tillväxt kvar kom det grönt inuti. Blev rädd att den skulle blöda, så jag har gått och kollat till den sedan dess, men inte minsta tendens till det. Men nu ser hela plantan död ut. Inte minsta knopp, och barken har börjat flagna. Uppenbarligen mår den inte bra, och är förmodligen döende om den inte redan är död. Frågan är bara varför? Visserligen var det rätt elak barfrost under en period vid juletid, men den skall ju tåla mycket kyla. Kan det vara tjälen som tagit den ändå? Den skall väll klara zon 5, och det är bara zon 2-3 där den står. Hyggligt vindskyddat men inte perfekt. Allt annat jag planterade ser fullständigt friskt ut, det är bara denna som verkar ha strukit med.
|