Huggorm
Jag planterade en sukribe staketdruva förra året. Grävde ett redigt hål, och blandade ut sandjorden med halvförmultnande granbarr, jag räknade med att det skulle ge lagom surhet. Sedan blev det ju torrt på sommaren, och jag vattnade så gott jag kunde. Den hade börjat växa redan när jag köpte den, och fortsatte under torkan. När det blev våtare längre fram på sommaren satte den fart och växte ännu mer. När hösten kom hade den växt omkring en meter. Den såg frisk och välmående ut hela sommaren, och när löven gulnade och föll av framåt höstkanten såg allt fortfarande ut att gå som det borde.

Någon gång i mars kollade jag till den, och såg att den såg väldigt trött ut. Trodde den var död, så jag klippte bort bit för bit uppifrån. När jag bara hade någon decimeter tillväxt kvar kom det grönt inuti. Blev rädd att den skulle blöda, så jag har gått och kollat till den sedan dess, men inte minsta tendens till det. Men nu ser hela plantan död ut. Inte minsta knopp, och barken har börjat flagna. Uppenbarligen mår den inte bra, och är förmodligen döende om den inte redan är död. Frågan är bara varför? Visserligen var det rätt elak barfrost under en period vid juletid, men den skall ju tåla mycket kyla. Kan det vara tjälen som tagit den ändå? Den skall väll klara zon 5, och det är bara zon 2-3 där den står. Hyggligt vindskyddat men inte perfekt. Allt annat jag planterade ser fullständigt friskt ut, det är bara denna som verkar ha strukit med.
RibesRubusVitis
Ge inte upp än. Själv har jag aldrig haft Sukribe, men jag har andra sorter som ser lika stendöda ut så här års. Efter några år lär man sig att de ändå kommer igång.
Huggorm
Jo, den får stå kvar fram till midsommar innan jag ger upp, men den ser ganska hopplös ut just nu
malin72
min jag satte förra året ser också sten död ut..men då väntar vi ett tag till då....
kasam
Min ser också död ut! Allt annat i trådgården är tydligt på gång... men inte druvan. Minns inte att den sett så död ut tidigare vårar... Men kan ju minnas fel. Skyddat läge i zon 0-1, hm.... kanske är den död ändå? Jag väntar ett tag till o ser...
Huggorm
Låter ju som det skulle gå någon farsot bland staketdruvor! Men jag trodde min zelkova också var död. I mars och början på april när alla träd fick svällande knoppar var dess knoppar fortfarande var så små att dom knappt syntes. Men nu har den satt fart, och håller just på att slå ut, det gick i ryslig takt när den väl satte igång
Åsa, mälardalen zon 2
Staketvindruvor ser stendöda ut långt in på våren det är denna djupa dvala och att de inte vaknar vid första värmeböljan som gör dem så tåliga för lite bistrare klimat.
kasam
Idag klippte jag ner den och kollade efterhand - stendöd!
Ingen aning om varför. Har inte gjort något annorlunda i år mot andra år.
Hursomhelst gjorde det egentligen inte så mycket för bären var inte så goda, rätt sura.
Någon som vill tipsa om druva som är söt och god och tålig, så är jag tacksam.

Geranium
Har några Schuyler (Boskoop) ute och en i växthus, det dröjde ända till början på juni innan uteplantorna kom igång förra året. Den sorten verkar vara misstänksam och försiktig. Trots den varma aprilmånaden har just dessa plantor betydligt färre blad än sina estniska kompisar.
Har alltså också några estniska rankor Zilga som gillar torv (sur jord), förra året stod de i vanlig jord nästan hela säsongen = vantrivdes, växte dåligt. Nu har de fått torv o har börjat sprätta iväg som galna redan i mitten av april.

När det gäller Boskoop tex ska man nog inte ge upp så snabbt - de kan mycket väl vakna till så småningom. Här i skåne har det inte regnat på hela april, så man kan ju vattna om det behövs?

Tips: Zilga är bra och tålig, vill ha lågt PH, tex rhododendronjord eller okalkad (naturell) torv blandat i jorden.

Edit: lettisk är den, inte estnisk!
Huggorm
Nu har det kommit några knoppar på min sukribe, så den är inte död trots allt. Dock har i stort sett all fjolårets tillväxt rött tillbaka av någon anledning
Lady Hamilton
Jag tror tyvärr att du klippte den för tidigt. Gissar på att det du klippte bort även det hade det funnits liv i, men gjort är gjort. Rent generellt brukar man säga att man inte skall klippa i vindruvor mellan 1 Jan o fram tills de grönskar (vilket är väldig sent) Men har ingen grönska kommit i Maj/Juni (lite beroende på vart man bor) då kan man börja fundera på om plantan är död
Lycka till i dina fortsatta vindruvsodlingar

Huggorm
Nja, det jag klippte bort var torrt och definitivt stendött. De nya knopparna har kommit långt nedan det jag lämnade kvar, i grenvinklarna. Antar att det är helt nya grenar på gång eftersom de gamla är döda, och det kanske är därför den ännu inte slagit ut trots att vi är halvvägs in i maj. Den har inte blött ett dugg, så den har inte tagit någon skada av det.
KURT
Midsommar kan vara en bra gräns för att väntaut allavedartade växter. Det är annars många som slänger bort sena rosor t ex.
emmsing75
Då kanske det fortfarande finns hopp för min staketdruva också. Den ser helt stendöd ut och "grannen" på andra sidan spaljen har tagit sig bra och har massor med gröna blad men å andra sidan är de inte samma sort. Jag ger den fram till midsommar och har inget hänt då får jag fundera på vad jag ska ha där istället, är nämnligen ett lite vindutsatt ställe men den har överlevt ett par vintrar tidigare men generellt verkar fler saker ha dött under denna vinter här hos mig i uppsalatrakten. Svårt att se varför eftersom vintern inte var särskillt hård men så verkar det vara ialla fall.
gunnaromarta
Jag är tydligen i gott sällskap. Jag planterade en Zilga för tre år sedan och den såg ut att växa bra till en början men vissnade ner helt första vintern. Nästa vår såg den helt död ut men jag vattnade och väntade och så småningom kom ett nytt skott nerifrån. Detta upprepades förra året och i år. I planteringsinstruktionen som följde plantan visas fina bilder på hur man beskär och binder upp grenarna varje år. Sic! Jag tror vi är utsatta för ett stort skämt när det gäller staketdruvor - 25 kg druvor på en planta?!

Gunnar
blinkan
Zilga är suverän på att växa. Växer starkt och ger stor skörd. Min är ca 3 år gammal står emot en vägg som har mycket sol. Planterades för 10 år sedan i jag tror det var torvmull och har inte fått någon gödning sedan dess. Den växer kraftigt och jag behöver klippa den minst 3 ggr per säsong. Det ger mängder av druvor.

Varje vår så tittar jag på den och tror att den dött, man den kommer igång sent och växer då med kraft och snabbhet.

Nu letar jag en tålig grön druva för friland. Någon som har nån sort att rekommendera.
Kvisten
Har läst igenom tråden och den enda tröst jag kan ge är att det verkar som många vindruvsrankor har fått stryk under vintern. De jag pratat med tror att deras har stått för blött någon gång under vinter eller våren. Själv har jag en sockerdruva som är jättegod att äta. Jag tror den heter doctor Schmitman eller något liknande(är tyvärr inte hemma och kan kolla), hade problem med att klasar och druvorna blev små. Fick tips som gav kanon resultat efter varje druvklase ska man spara 2 blad sedan klippa av grenen den slutar i storsett att växa och druvorna blir större. Har prövat detta i 2 år har som sakt fungerat kanon! Har haft den i ca 10 år och hoppas att få njuta av den i många år till. Ska göra öm irabbaten där den står men rankan är K märkt och kommer att stå mitt i en rosenrabatt wub.gif
MariaS
CITAT (blinkan @ 05-08-2009, 08:24) *
Zilga är suverän på att växa. Växer starkt och ger stor skörd. Min är ca 3 år gammal står emot en vägg som har mycket sol. Planterades för 10 år sedan i jag tror det var torvmull och har inte fått någon gödning sedan dess. Den växer kraftigt och jag behöver klippa den minst 3 ggr per säsong. Det ger mängder av druvor.

Varje vår så tittar jag på den och tror att den dött, man den kommer igång sent och växer då med kraft och snabbhet.

Nu letar jag en tålig grön druva för friland. Någon som har nån sort att rekommendera.

Sukribe är också en frilandsdruva, med god smak. Växer som Zilga och är härdig till zon4.

Anledningen till att många druvor varit så sena i år, beror på att det varit en lång och kall vår. Även i plantskolorna har de haft svårt att bekänna färg före midsommar. Vi får hoppas på en bättre vår nästa år istället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon