Ibland tål jag jordärtskockor och ibland blir jag riktigt dålig. Jag är inte ensam om det. Har gett bort skockor och åteminstone 3 personer har blivit väldigt dåliga i magen.
Är inte helt säker med det verkar som om jag tål dem sämre om jag skördar dem på våren. Enligt Livsmedelsverket så omvandlas inulinet till fruktos under lagring.
Dock har jag sett i en del trådar här att många skördar dem på våren.
Har jag en konstig sort eller är det fler här som drabbas av magproblem när de äter skockor? Det är inte bara lite fjärtande utan både jag och andra har fått ont i magen och fått väldigt bråttom på toa.
Mina blommar med vackert gula blommor och någon här trodde att det var Bianca. De blir 3 meter höga vid bra betingelser och får stora skockor.
Nu har jag hela trädgården full och vet inte vad jag skall göra med dem. Känns inte kul att kasta bort dem men eftersom dem jag tidigare gett skockor till blivit dåliga i magen så vill jag inte ge bort dem heller.
Frågan är alltså. Är det fler som inte mår bra av att äta dem? Har ni märkt någon skillnad på tidpunkt? Vet ni vad ni har för sorter?
|