Christa
28-04-2009, 07:06
Ibland tål jag jordärtskockor och ibland blir jag riktigt dålig. Jag är inte ensam om det. Har gett bort skockor och åteminstone 3 personer har blivit väldigt dåliga i magen.
Är inte helt säker med det verkar som om jag tål dem sämre om jag skördar dem på våren. Enligt Livsmedelsverket så omvandlas inulinet till fruktos under lagring.
Dock har jag sett i en del trådar här att många skördar dem på våren.
Har jag en konstig sort eller är det fler här som drabbas av magproblem när de äter skockor? Det är inte bara lite fjärtande utan både jag och andra har fått ont i magen och fått väldigt bråttom på toa.
Mina blommar med vackert gula blommor och någon här trodde att det var Bianca. De blir 3 meter höga vid bra betingelser och får stora skockor.
Nu har jag hela trädgården full och vet inte vad jag skall göra med dem. Känns inte kul att kasta bort dem men eftersom dem jag tidigare gett skockor till blivit dåliga i magen så vill jag inte ge bort dem heller.
Frågan är alltså. Är det fler som inte mår bra av att äta dem? Har ni märkt någon skillnad på tidpunkt? Vet ni vad ni har för sorter?
Eftersom inulinet är plantans sätt att lagra energi, så borde det vara mindre inulin på våren, och man borde tåla det bättre då. Problemet beror ju på att det bryts ned långsamt av kroppen (vilket är bra för insulinnivåerna), men det innebär att bakterierna får extra mycket näring att festa på. Det borde rimligen bli bättre om man äter små mängder regelbundet, då borde tarmfloran anpassa sig efter det.
Bra tips att äta skockor för de som har hård mage

. Men kanske inte så kul när man ska gåt ill jobbet. Jag har ransonerat och använder några i tex. potatismos, det är mumsigt! Magen gör inte samma uppror heller. Men testa på helgen för säkerhetsskull!
Christa
03-05-2009, 10:46
Finns det några mer tips när det gäller frågan om att tåla jordärtskockor? Kan det bero på vilken sort man odlar? Nu blandade jag puread skocka i bröd och det tålde jag bra men min sambo som i vanliga fall tål vad som helst blev väldigt dålig i magen. Fick springa som en skottspole på dass en hel dag.
Däremot kan han sätta i sig ett helt kg rå pak choi utan obehag.
Man undrar ju lite vad som händer där inne i mörkret...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.