Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Respiratorpappa -pyton, här är en som blir pappa vid sen ålder
          Gita
          Inlägg 30-04-2009, 20:46
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

Jag skulle tro att den ideala åldern att bli föräldrar är mellan 28 till ca 40, tror dock att det är bättre att vara lite äldre än allt för ung.Det viktigaste för barnen, tror jag, är inte föräldrarnas ålder utan att få växa upp i stabil relation med både mamma och pappa. Jag har en bekant som har tre barn med tre olika pappor, det äldsta barnet har en jättebra relation till sin pappa och välbeställda farföräldrar som öser dyra presenter över sitt barnbarn, tvåan i syskonskaran har ingen som helst kontakt med sin pappa eller sina farföräldrar och slutligen trean som än så länge lever med båda sina föräldrar. syskonen lever alltså under helt olika villkor både känslomässigt och materiellt och det måste, åtminstone i mina ögon, vara ganska problematiskt.
          Gita

Citera
          Ralf
          Inlägg 01-05-2009, 19:02
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (netaave @ 28-04-2009, 21:57) *
          Vi var 42 och 50 när vårt yngsta barn föddes, då hade vi gett upp syskon åt vår första dotter som vi också fick vid mogen ålder då va vi 36 och 44. Men då blev jag plötsligt gravid.
          Jag tycker ni som ondgör er över "gamla" föräldrar ska hålla klaffen för ni har ingen aning om vad ni pratar om men det har jag som har två kullar.

42 och 50 är ju inte gammalt. Tråden handlar om en man som är 67 år gammal när barnet föds, han fyller 68 den 1 februari 2010.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Camillan
          Inlägg 01-05-2009, 19:17
          Länk hit: #43

Gäster

Men hjällllp vilken brännande fråga! Den här tråden känns extremt fördomsfull!!! Vad spelar det för roll vilken ålder fadern är i?! Huvudsaken är väl ändå att barnet är önskat? Dessutom reglerar väl kvinnans fertilitet när det är för sent att skaffa barn (förutom i surrogatmammafallen, vilket däremot är diskutabelt)? En man kan inte vara för gammal därför att han KAN skaffa barn! Naturen sköter sig självt på ett utmärkt sätt! angry.gif

Citera
          andersen
          Inlägg 01-05-2009, 19:40
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 4 130
          Medlem nr: 51

CITAT (Camillan @ 01-05-2009, 20:17) *
          Men hjällllp vilken brännande fråga! Den här tråden känns extremt fördomsfull!!! Vad spelar det för roll vilken ålder fadern är i?! Huvudsaken är väl ändå att barnet är önskat? Dessutom reglerar väl kvinnans fertilitet när det är för sent att skaffa barn (förutom i surrogatmammafallen, vilket däremot är diskutabelt)? En man kan inte vara för gammal därför att han KAN skaffa barn! Naturen sköter sig självt på ett utmärkt sätt! angry.gif

Jag tycker inte att tråden är extrem fördomsfull.utan jag tycker att faderns ålder visst spelar roll,för hur deltagande är man i lekar fysikt fostran mm om man är 67 år gammal?

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          netaave
          Inlägg 01-05-2009, 21:28
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (andersen @ 01-05-2009, 20:40) *
          Jag tycker inte att tråden är extrem fördomsfull.utan jag tycker att faderns ålder visst spelar roll,för hur deltagande är man i lekar fysikt fostran mm om man är 67 år gammal?

Är inte det också individuellt? Finns dom i den åldern som klarar det utmärkt, det handlar ju om i vilken fysisk form man håller sig. Ett val man gör själv.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 01-05-2009, 22:19
          Länk hit: #46

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Ja, egentligen är det löjligt att man pensionerar folk redan vid 65 års ålder i Sverige för väldigt många är i utmärkt form vid den åldern

Citera
          Danne031
          Inlägg 01-05-2009, 23:07
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 373
          Medlem nr: 21 760

CITAT (Camillan @ 01-05-2009, 20:17) *

Det kan spela en jädra roll, och själv är jag grovt emot det.
          Min sambos pappa närmade sig 70 när hon föddes, mamma var bara närmre 50. Visst, han var hyfsat pigg i ungefär 5 år, sen gick det raskt utför.
          Hon kommer inte ihåg honom som pappa mer än enstaka fragment, större delen av hennes uppväxt var han en farfar som tynade bort av ålder. När han dog runt 80 år gammal hade han varit 'på håret' fler gånger än hon kan räkna till och tro fan att det var blandade känslor som vägde över till "äntligen".

Summa summarum är det fruktansvärt själviskt att bli förälder om man fyllt 60 angry.gif

--------------------
          Stundtals passionerad hobbyodlare
          4mil sydost om Göteborg, zon 4
          y

Citera
          andersen
          Inlägg 01-05-2009, 23:30
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (netaave @ 01-05-2009, 22:28) *
          Är inte det också individuellt? Finns dom i den åldern som klarar det utmärkt, det handlar ju om i vilken fysisk form man håller sig. Ett val man gör själv.

Nej det tror jag inte alls på,menar du på fullt allvar att en nybliven pappa på 67år orkar att vara med aktivt när barnet är tex 10år pappan är då 77år!och vid tonårs tiden ca82 år!.

--------------------

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 01-05-2009, 23:35
          Länk hit: #49

Moderator

CITAT (andersen @ 02-05-2009, 00:30) *
          Nej det tror jag inte alls på,menar du på fullt allvar att en nybliven pappa på 67år orkar att vara med aktivt när barnet är tex 10år pappan är då 77år!och vid tonårs tiden ca82 år!.

Han lär ju ha mer tid i alla fall, något som är ett stort problem för många småbarnsföräldrar idag

Citera
          andersen
          Inlägg 01-05-2009, 23:42
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (Huggorm @ 02-05-2009, 00:35) *
          Han lär ju ha mer tid i alla fall, något som är ett stort problem för många småbarnsföräldrar idag

Jo det är ju helt klart, han kan vara med tex nattvandrarna vid 82år och kolla alla ungdomarna.

--------------------

Citera
          kicki.p
          Inlägg 01-05-2009, 23:50
          Länk hit: #51

Validating
          Antal inlägg: 145
          Medlem nr: 4 755

Alla är oroliga över risk att förlora sina anhöriga!
          Jag läser med smärta mitt barnbarns (19 år) oro på sin "blogg" över morfar, 60 år, och allvarligt sjuk.

--------------------
          Qui me amat, amat et canem meum.

Citera
          netaave
          Inlägg 02-05-2009, 00:52
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (andersen @ 02-05-2009, 00:30) *

Jag har flera i min omgivning som lätt skulle klara det. Min svärmor tumlade runt på marken och slog kullerbyttor med barnen när hon var 82 år.
          Jag känner flera män som är mellan 70 och 80 som fortf joggar varje dag. Nattvandra t.ex. är väl inte speciellt fysiskt påfrestande, för i tonåren sen är det väl inga ungar som vill ha föräldrar med på fotboll m.m. ändå.

--------------------

Citera
          netaave
          Inlägg 02-05-2009, 00:58
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Gita @ 30-04-2009, 21:46) *
          Jag skulle tro att den ideala åldern att bli föräldrar är mellan 28 till ca 40, tror dock att det är bättre att vara lite äldre än allt för ung.Det viktigaste för barnen, tror jag, är inte föräldrarnas ålder utan att få växa upp i stabil relation med både mamma och pappa. Jag har en bekant som har tre barn med tre olika pappor, det äldsta barnet har en jättebra relation till sin pappa och välbeställda farföräldrar som öser dyra presenter över sitt barnbarn, tvåan i syskonskaran har ingen som helst kontakt med sin pappa eller sina farföräldrar och slutligen trean som än så länge lever med båda sina föräldrar. syskonen lever alltså under helt olika villkor både känslomässigt och materiellt och det måste, åtminstone i mina ögon, vara ganska problematiskt.
          Gita

Det är precis den uppfattning jag har också, har ju jobbat med barn o föräldrar i många år o de äldre känns mer stabila.
          Tragiskt när det blir så i en syskonkull smile.gif och håller med om att det är viktigt att få växa upp i en stabil relation med båda föräldrarna, inte alla barn har det så idag tyvärr.
          Likaså gör det mig ont i hjärtat när jag hör barn som bor varannan vecka hos sina föräldrar, det kan aldrig vara bra.

--------------------

Citera
          Monaxe
          Inlägg 02-05-2009, 02:52
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

Oj vad detta var känsligt!

Det stora problemet som jag ser det är att vi får allt fler äldre förstabarns föräldrar, det är många som väntar med barnen pga utbildning och sedan karriär. Det skapar ett glapp på 10-15 år innan många ens börjar fundera på att skaffa barn.

Att skaffa sitt första barn när man är 35-40, framförallt över 40, tycker jag är ganska sent, precis som många påpekat ökar riskerna vid förlossningen och för andra sjukdomar. Fast det kan ju vara så att man fått vänta så länge eftersom man har haft svårt att bli gravid, och har kämpat i många år. Kanske gått på fertilitetsutredningar osv. Men det är allt i senaste laget tycker jag.

Skaffar man däremot barn när man är ännu äldre då tycker jag inte att det är rätt mot barnen, det är ju ett faktum att man då kommer att mista sina föräldrar redan som ung vuxen, med allt vad det innebär.

Det är knappast positivt för en tonåring att ha föräldrar med ålderskrämpor som åker in och ut ut på sjukhus...Vilka minnen av föräldrarna blir det, och vilka tonåringar/unga vuxna utvecklas positivt av det?

Om man skulle ha äldre syskon när har gamla föräldrar spelar egentligen ingen roll, de är ju ändå bara syskon och ska inte ta över föräldrarollen.

Tonårsgraviditeterna är ju inte heller något som är problemfritt...

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          andersen
          Inlägg 02-05-2009, 06:33
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (netaave @ 02-05-2009, 01:52) *
          Jag har flera i min omgivning som lätt skulle klara det. Min svärmor tumlade runt på marken och slog kullerbyttor med barnen när hon var 82 år.
          Jag känner flera män som är mellan 70 och 80 som fortf joggar varje dag. Nattvandra t.ex. är väl inte speciellt fysiskt påfrestande, för i tonåren sen är det väl inga ungar som vill ha föräldrar med på fotboll m.m. ändå.

Visst finns det män som joggar som är mellan 70 och 80år, men man skall tänka på att det finns 300.000 personer i Sverige med rullator.Jag nattvandrar själv och det är inte jobbigt fysiskt, men det gäller att kunna möta ungdomar på rätt sätt,har svårt att tänka mej att 82åringar har tex samma språkbruk eller förstår vad ungdomarna säjer.....typ...grym...!

Ang idrott mm så är ju hjälp att ta sig med bil ett måste idag,när jag kör ungdomar med bil till olika saker så ser jag att dom är tacksamma för att man är med.

Vill säja att jag är själv ingen ungdom, närmar mej 50år.

Redigerat av andersen: 02-05-2009, 06:36

--------------------

Citera
          Solstorm
          Inlägg 02-05-2009, 08:43
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Att skaffa barn så sent innebär ju att barnen heller inte kommer att ha så mycket roligt tillsammans med sina mor och farföräldrar, om de ens lever. Två genereationer i sträck som får barn sent tycker jag känns lite tragiskt. Jag är så glad för mina barnbarn och skulle på inga vilkors vis vilja vänta med barnbarn tills jag blir 80 år.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 02-05-2009, 08:45
          Länk hit: #57

Moderator

Men det kanske är bättre sent än aldrig?

Citera
          Solstorm
          Inlägg 02-05-2009, 09:03
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

CITAT (Huggorm @ 02-05-2009, 09:45) *

Jodå bättre sent än aldrig men inte hur sent som helst. Jag tycker faktiskt att det är bättre om mina barn avstår från att skaffa barn än om de väntar tills de går mot femtio.

Citera
          Ralf
          Inlägg 02-05-2009, 09:14
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Huggorm @ 02-05-2009, 09:45) *

Beror på varför man skaffar barn....

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-05-2009, 09:25
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Tycker inte att gubbar ska skaffa barn högt upp i åldrarna bara för att dom kan. Gubbsjuka och egoism kallar jag det för.

När jag var ung så tyckte man att det var förfärligt om en kvinna en bit över 40 blev gravid. I den åldern borde man väl ha slutat ha sex. Snacka om tabu. Idag reagerar väl ingen.

När den ideala åldern att få barn är tycker jag är högst individuellt men jag är ganska övertygad om att man orkar mer när man 30 än när man är 65.

Att det skulle vara bättre sent än aldrig är nog tveksamt i många fall.

Redigerat av *Stintan*: 02-05-2009, 09:29

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-06-2025, 20:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon