Hej!
Jag behöver hjälp med att välja vårdträd. Har med intresse läst tidigare inlägg i ämnet men kan fortfarande inte bestämma mig och är inte heller säker på vad som skulle må bra på den plats jag tänkt mig. Jag vill ha ett lövträd som blir relativt stort men inte gigantiskt. En väldefinierad stam helst (gärna mörk och knotig) med lite vidare krona en bra bit från marken så att vi kan sitta under det på tänkt uteplats och lukta på blommorna och höra vattnet porla i dammen som också ska ligga i närheten. Gärna frodig grönska åt det mörkare hållet men inte alltför tät. Tycker mycket om rasslet från flikiga blad. Sen är det såklart ett plus med blommor och frukter och höstfärg men den vanliga sommargrönskan är det klart viktigaste. Vill också att det är snabbväxande så att vi får sitta under dess krona under vår levnad. Trädet ska planteras i hörnet av vår tomt ganska nära vägen där det tidigare stått ett stort lövträd som nu är nedsågat (vet inte vilken sort men tror det var en alm). Vi bor i zon 1 och vår jord är mer åt det leriga/tunga/blöta än det torra/sandiga hållet. Platsen är ganska skyddad eftersom vår tomt ligger lite nedsänkt med omgivande häckar och byggnader och trädet kommer att stå i sol hela dagen. Både jag och min man tycker att judasträdet är oerhört vackert men det låter osäkert om det kan tänkas trivas här då jorden inte är särskilt väldränerad. Jag tycker mycket om manchurisk valnöt och kaukasisk vingnöt, men min man tycker att löv och stam är för ljusa för att passa med våra gamla knotiga fruktträd. Valnöten har jag också förstått från inlägg här inte är vidare snäll mot andra växter, så då blir det inte ett alternativ eftersom jag vill skapa en lummighet i detta hörn med både mindre träd, buskar och blommor. Har ni några tankar om vad som skulle kunna tänkas passa oss och var man vänder sig för att i så fall få tag i ett träd som är lite större? Kan man beställa större träd än plantskolan normalt har hemma via dem månntro?
Sedan undrar jag vad jag ska göra med mitt fikonträd (en Bornholmsvariant) som verkar ha gett upp nu under senvintern. Jag planterade det förra året på en relativt skyddad plats och försökte ge det så bra förutsättning som möjligt jordmässigt. Det verkar ha klarat sig bra under det värsta av vintern men senare så verkade knopparna frysa, så nu är de stenhårda och verkar helt döda och jag ser inget liv i trädet alls. Kan jag göra något för att se om det finns liv i det, beskära det på något sätt eller ska jag bara låta det vara och hoppas på det bästa?
Tack på förhand! / Cecilia
|