Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > årets avhärdnings fråga :)
          Österläge
          Inlägg 24-05-2009, 21:53
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem nr: 8 205

CITAT (blomkronan @ 24-05-2009, 22:29) *
          Österläge
          Tomater tål inte kyla... så ta INTE ut dom nu! dom vill ha minst 10 grader helst varmare... runt 15 grader på nätterna och vi kan fortfarande få kallare på nätterna. Jag skulle inte chansa iallafall om det handlar om att man inte får plats... "så få inte plats" ett par veckor till då naughty.gif istället för att döda dom!

Du bor i zon 2 som jag... Det finns såååå mycket fakta om tomater på nätet läs det flirting.gif

Nää, varför läsa själv när nån här på Odla kan berätta för mig?!? tongue.gif flirting.gif giggle.gif

Ok då, avvaktar väl lite då... wink.gif Än så länge får de plats, men de är så höga!! Fast 15 grader på nätterna, det blir det ju typ aldrig här...

Men chilisarna då, de är väl minst lika känsliga?!? unsure.gif Nån som vet...?

--------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com

Citera
          smuleborg
          Inlägg 24-05-2009, 22:37
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Vad bra att våra står inne då. Häpp. Och invaderar. Vad gör man inte.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          blomkronan
          Inlägg 24-05-2009, 23:17
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (Österläge @ 24-05-2009, 22:53) *
          Nää, varför läsa själv när nån här på Odla kan berätta för mig?!? tongue.gif flirting.gif giggle.gif

Ok då, avvaktar väl lite då... wink.gif Än så länge får de plats, men de är så höga!! Fast 15 grader på nätterna, det blir det ju typ aldrig här...

Men chilisarna då, de är väl minst lika känsliga?!? unsure.gif Nån som vet...?

Självklart ska du vara på odla flirting.gif Jag blev bara rädd att du skulle ställa ut tomaterna redan nu...
          Chilisarna är inte lika känsliga... jag har ställt ut mina nu i växthuset, men det kan vara för kallt vissa nätter fortfarande, men jag tycker du kan börja avhärda dom nu i ditt lilla plastväxthus dagtid i allafall smile.gif

Jag har haft 10-13 grader i växthuset (med värmefläkt) på nätterna och Chilisarna mår bra.
          Men Wingding hade sina ute och en del dog... sad.gif

Citera
          Österläge
          Inlägg 25-05-2009, 15:15
          Länk hit: #24

Medlem

Tack Blomkronan, då får tomaterna stå kvar inne ett tag till, har ju ändå en del andra växter inne fortfarande (de som såddes sent o omskolades i helgen) så några mer eller mindre... wink.gif Men skönt att chilisarna klarar det, kom på oxå att jag har läst att de blir knubbiga av lite kylare på natten, så det bör ju inte vara så farligt. I natt var det aldrig kallare än 8 grader faktiskt! Men jag vet, det kan komma frostnätter in juni... Har ju inhandlat fiberduk nu iaf så jag kan skydda dem om det blir frost.

--------------------

Citera
          Tulipanaros
          Inlägg 25-05-2009, 15:55
          Länk hit: #25

Gäster

Hm, min erfarenhet är snarare att chili är känsligare än tomat... men det beror förstås också på vilken sort av tomat/chili du har. Mina chilis och paprikor är i alla fall inte lika tuffa som mina tomater. smile.gif

I vilket fall: även om du har tomaterna inne ett tag till tycker jag att de måste få vara ute så mycket som mycket på dagarna nu, för att tuffa till sig inför utesäsongen. Mina tomater står ute -- visserligen i ett mycket skyddat läge -- dygnet runt nu (zon 3/4), men jag vågar inte plantera ut dem på friland ännu eftersom det kan komma bakslag fortfarande. Mina parikor och auberginer står också ute dygnet runt, men det var inte så länge sedan jag tog in dem en natt, eftersom vädret kändes lite för hårt. Nästa morgon åkte de ut igen. Tomat och paprika har stora frukter (men inga mogna ännu) och auberginen blommar snart.

Citera
          Österläge
          Inlägg 25-05-2009, 21:03
          Länk hit: #26

Medlem

Ojoj, verkar svårt att veta... Jaja, chilisarna är på sitt tredje dygn nu så de får stanna ute, tar kanske ut tomaterna dagtid när det är fint väder då, o in på natten ett tag. Har ju ett litet växthus i plast, kan ställa tomaterna i det kanske - men först måste de ju avhärdas... wink.gif

--------------------

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-09-2025, 02:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon