Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Var är dem? (mördarsniglarna), Inga sniglar hittade, och det är Maj?
          Gossen Ruda
          Inlägg 05-05-2009, 10:05
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Efter regnet i natt kollade jag som vanligt på vägen till brevlådan. Lyckades bara hitta en att stampa på. Något har hänt, kan det vara att dom inte tålt barfrosten? Det har varit nån dm tjäle.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          PeterDeleter
          Inlägg 05-05-2009, 10:25
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 387
          Medlem nr: 21 848

Hittade ett gäng igår för första gången. Nu är dom på G tyvärr. Jag plockar dom med en sån där stor kökspincett och stoppar dom i en burk med industrisprit. Dör dom snabbt och lyckliga. Tror ifall man lämnar kvar dom kliptta i trädgården så drar dom till sig fler sniglar som vill mumsa kadaver. Men finns många skolor och åsikter om dessa rackare vad som är bäst.

Någon som hört vad som hänt med det dom använder i Norge, England etc? Någon liten mask som tydligen Sverige skulle försöka med. Var får man tag på dom? Finns kanske den masken i gamla/ruttna köttet ICA säljer? he-he Nedanför en länk till en artikel.

Länk till artikel

Såg även detta att koltrastar kanske kan vara framtiden

Länk till koltrastar

Redigerat av PeterDeleter: 05-05-2009, 10:46

Citera
          Azur
          Inlägg 05-05-2009, 11:12
          Länk hit: #23

Gäster

CITAT (Gossen Ruda @ 05-05-2009, 11:05) *
          Något har hänt, kan det vara att dom inte tålt barfrosten? Det har varit nån dm tjäle.

De lever ju precis på gränsen till vad de klarar här i Sverige, så lite djupare tjäle än normalt kan säkert reducera dem rätt ordentligt. Sen har de väl knappast gynnats av att våren varit torr heller.

Och sen börjar kanske predatorer och parasiter att hinna ikapp dem så smått.

Citera
          bear
          Inlägg 05-05-2009, 15:42
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 142
          Medlem nr: 10 406

Lägger in följande info för er som inte redan har läst denna:

Från Naturhistoriska museet Göteborgs hemsida:

Livscykel hos spansk skogssnigel

Arten har i stort en ettårig livscykel, enstaka individer kan bli ytterligare någon månad. Vuxna djur som fortplantat sig under året dör under första eller andra veckan i oktober. Därefter finner man endast ungdjur i olika storlekar.

Det är dessa ungdjur som kommer att övervintra i jordkammare nere i marken. Jordkamrarna muras på ca 1-2 dm djup. Övervintring som ägg förekommer inte i Sverige.

Under kalla vintrar med lite snö kommer tjälen att gå djupare, vilket medför ökad köldstress på sniglarna. Detta ger en ökad dödlighet hos djuren.

Sniglarna kommer i gång på våren när dygnsmedeltemperaturen stiger över + 4°C. De av ungdjuren som var stora redan när de gick ner i vinterdvalan behöver endast tillväxa någon vecka för att bli könsmogna och komma igång med fortplantningen.

Utvecklingen från lagt ägg till kläckt snigel tar ca fyra veckor. Snigeln behöver sedan ytterligare fyra veckor för att bli könsmogen.

Vid höga temperaturer kan utvecklingen gå något snabbare. En spansk skogssnigel kan producera upp till 400 ägg under sin livstid.

Äggen läggs i grupper om ca 20 i gropar som snigeln gräver eller under föremål på marken. Under torrsomrar dör normalt en betydande andel ägg och ungdjur.

Under regnrika somrar är överlevanden betydligt högre, vilket märks på det totala antalet sniglar.

--------------------
          "Vill du alltid ha sista ordet, talar du snart med dig själv."

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 05-05-2009, 17:49
          Länk hit: #25

Gäster

CITAT (Azur @ 05-05-2009, 12:12) *
          Och sen börjar kanske predatorer och parasiter att hinna ikapp dem så smått.

Ja, naturen är fantastisk och skapar balans så småningom - tillåter inte att någon art blir för dominant.

Citera
          emmalofo
          Inlägg 06-05-2009, 09:54
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 267
          Medlem nr: 19 330

Men nu är dom här!

Efter tre dagars regnande i Göteborg plockade jag över 70 stycken i min trädgård i morse. I alla storlekar från pyttesmå till stora. Värst var det som vanligt runt mina hortensior och under min nyplanterade klätterhortensia plockade jag 14 stycken. Dom hade renrakat undersidan, SUCK vad jag blir ledsen!

Måste nog flytta den till ett mindre utsatt ställe, men den hade varit så fin som marktäckare på min branta slänt. Åh, vad jag blir förb*piiip* på sniglarna!

Citera
          Österläge
          Inlägg 06-05-2009, 10:23
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem nr: 8 205

CITAT (emmalofo @ 06-05-2009, 10:54) *
          Men nu är dom här!

Efter tre dagars regnande i Göteborg plockade jag över 70 stycken i min trädgård i morse. I alla storlekar från pyttesmå till stora. Värst var det som vanligt runt mina hortensior och under min nyplanterade klätterhortensia plockade jag 14 stycken. Dom hade renrakat undersidan, SUCK vad jag blir ledsen!

Måste nog flytta den till ett mindre utsatt ställe, men den hade varit så fin som marktäckare på min branta slänt. Åh, vad jag blir förb*piiip* på sniglarna!

Aaaahh! -fear-.gif Måste kolla noga ikväll, kollade igår och såg bara några st minisar som hade förätit sig på giftet o dött, moa-ha-haa... naughty.gif

--------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com

Citera
          officinalis
          Inlägg 06-05-2009, 13:03
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Visst är det fantastiskt hur naturen återställer balansen, vi får se hur det sker med mänskligheten sen. Pandemi? devil.gif crazy.gif

Nu de senaste två dagarna har det regnat här, såg massvis med sniglar bland lotterna, ett par enstaka bruna.

Men alla bruna sniglar är väl ändå inte Spansk skoggsnigel, hur identifierer ni dem?

Redigerat av officinalis: 06-05-2009, 13:03

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          Danne031
          Inlägg 06-05-2009, 17:20
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 373
          Medlem nr: 21 760

CITAT (officinalis @ 06-05-2009, 14:03) *
          Men alla bruna sniglar är väl ändå inte Spansk skoggsnigel, hur identifierer ni dem?

Tänk att precis det där var jag på gång att fråga smile.gif

Jag hittade en rätt så mörkt brun med svaga ljusa streck längs med kroppen och sambon hävdade bestämt att det inte alls var någon elak snigel..
          Något åt det rödbruna hållet har jag inte sett ännu.

--------------------
          Stundtals passionerad hobbyodlare
          4mil sydost om Göteborg, zon 4
          y

Citera
          emmalofo
          Inlägg 06-05-2009, 18:15
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 267
          Medlem nr: 19 330

Det finns en länk med bilder lite tidigare i den här tråden.

Men helt ärligt, efter 3 års ojämn kamp mot mördarsniglarna i min trädgård så skiter jag i vilket sort det är och plockar rubbet. Det enda jag låter vara är vinbergssnäckorna, dom är i alla fall oskyldiga till massförstörelsen...

Citera
          Andypandy
          Inlägg 06-05-2009, 19:16
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 149
          Medlem nr: 5 596

CITAT (emmalofo @ 06-05-2009, 10:54) *
          Men nu är dom här!

Jasså. ja då är det något som skiljer sig från centrala Stenungsund då.
          Jag har nämligen redan ställt in 2009 års snigeljakt!

I morse har det kommit 22mm regn på 2 dygn.. vilket borde vara tillräckligt för att locka fram dem.
          Skannade av både tomten och skogsängen 2ggr i morse (den första i regnet).
          Tomten = Noll
          Skogsängen bakom = 2 vilsna själar som undrade var alla deras kompisar var
          (det brukar vara äckligt att gå där andra år i vår-regn om vi säger som så).. så jag förpassade dem snabbt till sina kompisar
          naughty.gif
          Enda fynden var 5-6 vanliga, som jag betecknar gammaldags svenska ljusa småsniglar.

Noll skador på rabatter (liljorna brukar vanligtvis ligga utefter marken avätna vid det här laget)

Konstigt nog har vi inte haft någon vinter i år heller eller direkt kallt som jag kan säga skiljer sig från de andra senaste åren.
          Jag hade vinterdäcken på i 3 veckor.. och grannen sket i att sätt på dem alls detta året.. vi hade kanske snö i 5 dygn totalt.. har räckt till någon snabb pulkabacke/snögubbe och inte direkt kallt heller vad jag kan minnas.
          Tjäle = typ max 4-6cm

Men något har ju uppenbarligen hänt för mig i alla fall... har inte en blekaste aning om vad det beror på dunno.gif (inte för att jag sörjer direkt, det är bara det att det är en hemsk skillnad mot förr om åren om jag säger som så)

Redigerat av Andypandy: 06-05-2009, 19:26

--------------------
          Krylbo, Sonnbo i Södra Dalarna

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 07-05-2009, 08:22
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (PeterDeleter @ 05-05-2009, 11:25) *
          Någon som hört vad som hänt med det dom använder i Norge, England etc? Någon liten mask som tydligen Sverige skulle försöka med. Var får man tag på dom? Finns kanske den masken i gamla/ruttna köttet ICA säljer? he-he Nedanför en länk till en artikel.

Länk till artikel

Nematoder godkändes redan förra året tummenupp.gif

Har förresten läst ett tips om hur man lättast sprider nematoderna bland sniglarna - man blandar nematoder med vatten i en hink, går och plockar sniglar och lägger i hinken (så att de garanterat kommer i kontakt med nematoderna, vattnar man bara ut vet man inte säkert att sniglarna infekteras). Efter ett tag tar man upp sniglarna, avlivar genom halshuggning och lägger ut liken som bete. Nya sniglar kommer och äter av sina fallna fränder och vips! är de också infekterade av nematoder. Sedan sprider det sig självt.

Huruvida det funkar eller ej har jag ingen aning om men det låter onekligen effektivt.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          officinalis
          Inlägg 07-05-2009, 09:11
          Länk hit: #33

Medlem

Angriper de här nematoderna enbart spansk skoggsnigel?

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 07-05-2009, 09:36
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (officinalis @ 07-05-2009, 10:11) *
          Angriper de här nematoderna enbart spansk skoggsnigel?

Jag vet inte, men det är väl bara den spanska skogssnigeln som äter andra sniglar? Då torde risken för spridning till andra arter vara minimal dunno.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          officinalis
          Inlägg 07-05-2009, 09:48
          Länk hit: #35

Medlem

Men de här nematoderna sprids väl ändå inte genom att sniglarna äter upp varandra? Nematoderna förökar väl sig i sniglarna, som gör att de dör?
          Upplys mig gärna

--------------------

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 07-05-2009, 09:52
          Länk hit: #36

Medlem

Ja precis, de förökar sig i sniglarna men enligt metoden jag beskrev ovan kan de smitta genom att de (sniglarna) äter varann. Enligt förpackningen ska man såvitt jag vet vattnat ut nematoderna och hoppas att de hamnar på sniglar och inte bara rinner ner i marken men går det att få dem att smitta genom förtäring är det ju ett sätt som förhindrar spill. Men återigen - jag vet inte huruvida det funkar, läste bara om metoden i en tidning.

--------------------

Citera
          officinalis
          Inlägg 07-05-2009, 09:56
          Länk hit: #37

Medlem

Vore intressant att veta innan man accepterar metoden. Känns inte särskilt schyst att rensa bort hela snigelfaunan i trädgården.

--------------------

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 07-05-2009, 10:02
          Länk hit: #38

Medlem

*pekar på min signatur*

"viktigt att veta är att nematoderna i Nemaslug inte ser någon skillnad på spansk skogssnigel (mördarsnigel) eller någon annan snigelsort, enligt tillverkaren är Nemaslug effektivt på sniglar upp till 8 cm."
          från http://www.ljuvahem.se/bekampning-av-snigl...-nematoder.html

--------------------

Citera
          Azur
          Inlägg 07-05-2009, 10:14
          Länk hit: #39

Gäster

CITAT (Danne031 @ 06-05-2009, 18:20) *
          en rätt så mörkt brun med svaga ljusa streck längs med kroppen

Låter som en pantersnigel.

Citera
          officinalis
          Inlägg 07-05-2009, 10:32
          Länk hit: #40

Medlem

Whiskuchi
          Det här är ett diskussionsforum. I stort sett allting folk frågar och spekulerar i här kan man söka upp via en sökmotor, t.ex. Google. Så enligt mig så är "Just fucking google it" i detta sammanhang bara en spydig kommentar.
          Men nu gav du mig ett svar jag är nöjd med och det tackar jag för.

--------------------

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-03-2026, 13:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon