| |
|
  |
Var är dem? (mördarsniglarna), Inga sniglar hittade, och det är Maj? |
|
|
|
|
07-05-2009, 10:54
|
Medlem
Antal inlägg: 349
Medlem nr: 11 660

|
CITAT (officinalis @ 07-05-2009, 10:11)  Angriper de här nematoderna enbart spansk skoggsnigel? Här har mördarsniglarna tagit kål på alla andra sniglar. Många år sedan jag såg någon "vanlig" snigel här, så om vi ska värna om andra sniglar så ska vi nog börja med att ta bort mördarna.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-05-2009, 11:00
|

Medlem
Antal inlägg: 320
Medlem nr: 13 034

|
Pantersniglar och mördarsniglar... lite kul.
Jag har en fundering, någon som vet om de har spridits över hela landet? Jag har inte sett en enda av de brunröda, bara de vanliga söta svarta slimisarna. Och de är så få så det är inget problem, verkar lite blyga.
Ingen av grannarna har heller, så jag har lite teorier.
1- de kan inte komma hit så lätt. Vår lilla by är omgiven av åkrar på alla sidor, som plöjs och säkert besprutas med ett eller annat.
2- de få som kommer hit via växtinköp och annat äts upp av gråsuggor, igelkottar och koltrastar. Det är mycket träd här och gamla trädgårdar med skräphögar som är bra för djurlivet.
Det som talar emot det här är att det finns en nybyggd del med ca 50 hus, den vanliga klassiska gräsmattan och 2,4 äppelträd. Och där är det bara allmänningar runtomkring, som gränsar till en liten skog och sedan till en mosse. Borde vara perfekt för sniglarna. Å andra sidan så odlas det väl inte så mycket ätbart där, om inte stenarna har gått över till att trumlad betogsten =)
Nån som vet om det finns flera fickor som inte har snigeln? Jag tycker att det är mycket intressant, för vad är det som skiljer det här stället från bjärred, löddeköpinge och saxtorp, där de har den?
Det är väl bara en tidsfråga innan den kommer hit. kanske att man skulle kolla med en plåtslagare och böja till sån plåt till hela tomten, hyra en anka och sen vara klar?
|
|
|
|
|
|
|
|
07-05-2009, 14:00
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (Lavin @ 07-05-2009, 12:00)  .../ Jag har en fundering, någon som vet om de har spridits över hela landet? /... Nej de finns inte här uppe ännu. Men det är nog bara en tidsfråga. Risken finns väl att man får med sig några otäckingsägg när man köper krukade växter söderifrån...
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2009, 10:20
|
Medlem
Antal inlägg: 7
Medlem nr: 23 069

|
Ja nog torde de dyka upp nu när regnet kommit. Har hittat en hemsida om en metod som angriper sniglarna under jordytan där de ligger och trycker www.bionema.se/sniglar och som fungerar bra även då det regnar. Glimma
|
|
|
|
|
|
|
Azur
|
08-05-2009, 11:33
|
Gäster

|
De är inte vinterhärdiga i norra två tredjedelarna av Sverige. De övervintrar ungefär 2 decimeter ned i backen, så om tjälen går djupare än så, så dör de.
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2009, 12:51
|

Medlem

|
CITAT (Azur @ 08-05-2009, 12:33)  De är inte vinterhärdiga i norra två tredjedelarna av Sverige. De övervintrar ungefär 2 decimeter ned i backen, så om tjälen går djupare än så, så dör de. Men så bra,  för den upplysningen Azur! När jag köper krukade buskar och perenner som jag vet är odlade i södra Sverige så brukar jag hålla dem under bevakning lite på sidan om några dagar innan jag planterar ut dem just för att inte riskera att få in eventuella mördarsniglar i min trädgård. Men om det inte är någon risk att de övervintrar så behöver jag ju inte vara så försiktig i fortsättningen. Här går tjälen säkert ett par meter ner i jorden.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2009, 13:17
|

Medlem
Antal inlägg: 1 073
Medlem nr: 8 205

|
Jag har testat att göra snigelfällor med grapefrukt, och det funkar jättebra! Har lagt en bit skal med lite fruktkött under en tegelpanna o strött snigelfritt under, och det ligger fullt med döda minimördare under o runtomkring. De brukar ju hinna krypa iväg innan de dör, kan det vara att de små är så känsliga så de inte hinner iväg?
--------------------
Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.
Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2009, 13:29
|

Medlem
Antal inlägg: 149
Medlem nr: 5 596

|
Alltså!! Det här är bara tokgrymt!!
Det har nu regnat ytterligare 12mm förutom de 22mm tidigare, dessa 5 dagar.. och jag har INTE hittat EN ENDA efter 4 ggr skanning nu i både regn och kväll efter de andra 2 vilsna (som fick gå vidare till sin skapare för ett par dagar sedan)!! Betänk då att jag för 4 år sedan hittade över 1000 st på denna tomt vid regn denna tiden!
Nej, ha en bra fredag ni andra.. för ni kommer inte att se mig i denna snigeltråden mer 2009! woho.. party on !
Redigerat av Andypandy: 08-05-2009, 13:30
--------------------
Krylbo, Sonnbo i Södra Dalarna
|
|
|
|
|
|
|
|
08-05-2009, 13:42
|

Medlem

|
CITAT (Andypandy @ 08-05-2009, 14:29)  Alltså!! Det här är bara tokgrymt!!
Det har nu regnat ytterligare 12mm förutom de 22mm tidigare, dessa 5 dagar.. och jag har INTE hittat EN ENDA efter 4 ggr skanning nu i både regn och kväll efter de andra 2 vilsna (som fick gå vidare till sin skapare för ett par dagar sedan)!! Betänk då att jag för 4 år sedan hittade över 1000 st på denna tomt vid regn denna tiden!
Nej, ha en bra fredag ni andra.. för ni kommer inte att se mig i denna snigeltråden mer 2009! woho.. party on !
confetti.gif ( 2.93k )
Antal nedladdningar: 11 Grattis!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2009, 10:17
|
Medlem
Medlem nr: 23 064

|
Tror tyvärr att det är torkan som håller dem borta, och att de finns där nere nånstans. Fick ett tips i den andra snigeltråden att lägga ut bete, typ grapefrukt eöler bananskal, dom gillar sådant. Jag tyckerdet verkar logiskt att ta så många som möjligt så tidigt som möjligt
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2009, 10:25
|
Medlem
Medlem nr: 23 064

|
CITAT (Biddler @ 09-05-2009, 11:17)  Tror tyvärr att det är torkan som håller dem borta, och att de finns där nere nånstans. Fick ett tips i den andra snigeltråden att lägga ut bete, typ grapefrukt eöler bananskal, dom gillar sådant. Jag tyckerdet verkar logiskt att ta så många som möjligt så tidigt som möjligt Eller så tog den kalla vintern de flesta. jag ska ta alla jag ser i år
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2009, 11:46
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
Igår stampade jag på fyra småttingar. Några stora har jag inte sett än.
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-05-2009, 22:27
|

Medlem
Antal inlägg: 10 735
Medlem nr: 2 529

|
Jag har sett ett fåtal - dags att gillra fällor, innan de hinner klona sig  . På kolonilotten är det också lungare än förra året. Främst märkte jag det på komposten i våras som förra året var 80% snigelbebbar 20%kompost. Kändes det som. I år, inte några alls!!!!!!!!!!!!!! Jag hade tänkt köpa och vattna med nematoder där, men nu var det ju liksom ingen ide  . Men att det är helt fritt från dem, nänä. Det äts allt på bladverket så bara att bekämpa på, men kampen kanske blir lite rättvis i år.
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
|
|
|
11-05-2009, 18:46
|

Medlem
Antal inlägg: 233
Medlem nr: 10 628

|
CITAT (Andypandy @ 08-05-2009, 14:29)  Alltså!! Det här är bara tokgrymt!!
Nej, ha en bra fredag ni andra.. för ni kommer inte att se mig i denna snigeltråden mer 2009! woho.. party on ! Andypandy! Jag vet var dina sniglar är! Vill du ha tillbaka dom? I morse såg jag dom första och plockade sju stycken. Var ute för en stund sen och plockade fem till! Fy f-n
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
12-05-2009, 09:40
|
Medlem
Medlem nr: 23 069

|
Ja det verkar som att det är väldigt olika hur mycket sniglar man har beroende på var man bor. Pratade med någon på Bionema, www.bionema.se , som sa att på vissa ställen i landet var det väldigt lungt men på andra håll var det stora problem. Gräsmattelarverna verkar också vara ett ökande problem för trädgårdsägarna men det finns nematoder mot de också. Glimma
|
|
|
|
|
|
|
|
12-05-2009, 10:37
|

Medlem
Antal inlägg: 457
Medlem nr: 22 122

|
Det verkar som alla era sniglar är i min trädgård.  Jag har plockat ca. 15-20 stycken iofs små mödarsniglar (2-5 cm) varje dag den senaste veckan, och idag hittade jag mitt första biggie. Han var nog 7 cm säkert.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
12-05-2009, 20:21
|
Medlem
Antal inlägg: 373
Medlem nr: 21 760

|
Jag har fortfarande inte sett en enda, bara ett fåtal svarta skogssniglar  Och då bor vi mitt ute i skogen med mycket nära till både äng, sjö och blandskog. Fast det är ju så att vi vintertid har ett mycket kallare klimat än Göteborg fast det bara är 4 mil. Rejäla höjdskillnader gör att vi har vinterlandskap veckor efter att barmark etablerats i 'stan'. Det kanske medverkar en del till obefintligt bestånd av spanjorerna vad vet jag.. Tjälen borde ju gå en bra bit djupare här än vad geografin visar på en karta så att säga.
--------------------
Stundtals passionerad hobbyodlare 4mil sydost om Göteborg, zon 4 y
|
|
|
|
|
|
|
|
13-05-2009, 00:07
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Här finns små och nu har jag också sett riktigt stora och äckliga, fast än så länge är de inte så många som det brukar vara.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-05-2009, 09:08
|

Medlem
Antal inlägg: 111
Medlem nr: 19 071

|
Jag har inga sådana där vidrigheter alls i min trädgård, har aldrig sett en endaste en, det närmaste jag kan komma är de små söta och beskedliga vinbärssnäckorna.. och ju mer jag läser om hur ni har det, desto mer inser jag hur privilegierad jag är! *djupt djupt tacksam!* Är glad att jag blivit medveten om deras existens och hur total katastrofen skulle vara om jag fick hit dem och det INNAN jag fått hit dem så att jag nu kan göra allt för att de aldrig ska få ens en pyttechans att slemma runt på mina ägor!! Inte en den minsta lilla planta/annan snigelrisksak kommer komma in på min gård utan noggrann granskning och karantän i lååång tid! Jag klarar mig ypperligt bra utan en hord förstörande äckelsniglar i mitt liv, tack så mycket.
--------------------
Hoyor, Uteväxter, Norsk skogkatt, Marsvin (Lunkarya), Grön Påfågel, Blå Påfågel (natur, vit, svartvingad och brokig), Temmincks Tragopan, Kungsfasan, Diamantfasan, Guldfasan (natur och gul), Tofsduva, Skrattduva, Diamantduva, Påfågelduva, Dvärgsilkeshöns, Dvärgfönix, Dvärgmes.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|