Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Behöver hjälp inför mitt första försök till köksträdgård
          nybörjarentusias...
          Inlägg 02-05-2009, 23:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 22 872

För första gången har jag nu möjlighet att anlägga ett trädgårdsland och ser verkligen fram emot detta. Har tidigare bott i lägenhet utan större möjligheter till att odla och har därför endast satt blommor i blomlådor och liknande. Ser nu mycket fram emot att få odla grönsaker och kryddor.

Satte mig därför ner och sökte lite på nätet och hittade denna sida. Har nu suttit tre kvällar och läst och funnit att denna sida är otroligt intressant och lärorik. Har dock också insett att det inte är bara att anlägga en köksträdgård. Har som sagt läst mycket och fått en grundläggande kunskap om det hela, men jag behöver ändå er hjälp. Som ni kanske förstår så hinner jag detta år inte så frön och förkultivera på det sättet. Det får bli nästa år. I år får det helt enkelt bli mer att så direkt i pallkragarna eller köpa plantor och sätta ut.

Har bestämt mig för att jag vill odla i pallkragar eftersom jag tycker att detta verkar lättarbetat och också blir snyggt. Mina första funderingar är gällande detta. Som jag förstått det så är det att rekomendera att ha markväv under pallkragarna för att minska risken för ogräs och annat. Sen gäller det vad jag förstått att ta reda på vad för sorts jord som det man ska odla behöver. För morötter och potatis osv krävs även högre pallkragar till skillnad mot exempelvis sallad osv. Rätta mig om jag har fel kring detta. Något annat man bör veta kring själva anläggandet av pallkragarna?

Sen till själva odlandet. Det jag önskar i år är morötter, lite potatis, sallad (gärna maché och ruccola), sockerärtor, rädisor, jordgubbar. Samt kryddor i första hand dill, persilja, oregano, timjan, basilika och citronmeliss. Slutligen önskar jag odla lite tomater från planta.

Det jag nu behöver er hjälp kring är hur jag kan anordna detta. Vad kan man ha tillsammans? går alla kryddor att odla tillsammans? När kan man sätta detta? Bor för övrigt i zon 5. Vad bör man tänka på i stort när man ska odla köksträdgård? Sen inför nästa år då jag önskar så frön och liksom göra det mesta från grunden, samt också odla grönsaker som kräver förkultivering så undrar jag lite kring det. När bör man börja med sånt och hur förvarar man bäst detta? Är det i fönster med sol som man hört eller?

Alltså som ni förstår så är jag helt nollställd när det gäller detta så jag förstår om många av er tycker att det är märkliga frågor jag ställer. Vill dock inte bara slänga ner en massa frön och annat i jorden och hoppas på det bästa. Tycker detta är intressant och vill lära mig så om några av er orkar engagera er och dela med er av er kunskap så är jag tacksam. Tar tacksamt emot även tips som går utanför de frågor jag ställt här.

Tack på förhand

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 07:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon