Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Har jag tagit mig blomster över huvudet?, Kommer de överleva?
          MirMaja
          Inlägg 04-05-2009, 12:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 83
          Medlem nr: 20 526

I helgen har jag syndat.....

Jag skulle ju bara på ett litet besök på plantagen.

Besöket resulterade i:
          1st stor prydnads Astilbe - jättefin! Men så läser jag på när jag kommer hem.... halvskugga!!! Det är det ju ont om på tomten.... Så står det även: utplantering efter blomning? Den blommar ju nu, ska den vissna ner i krukan den står i innan jag kan plantera ut den på friland? Eller ska den planteras om i ny rymligare kruka?

Blommande Hänglobelia och vanlig lobelia - inte så orolig för dessa, de är väl ganska tåliga att stå ute nu? Enda problemet var att jag planterade dem i lerkrukor som jag glömde lägga i blöt först....använde balkongjord och Algomin, hört att om man ej blötlägger lerkrukan så suger den åt sig näringen i jorden?

Blommande Heliotrop satte jag oxå i ej blötlagd lerkruka med balkongjord + algomin, kommer den att blomma igen senare i sommar? Hur drar jag annars ut på blomningen?

En blå mossflox satte jag ut på friland i trädgårdsjord + Algomin, hur skyddar jag den mot en eventuell frost?

En planta Bacopa (snöflinga) i lerkruka, ej blötlagd, balkongjord + algomin, Bacopa tål väl lite kyligare nätter?

Alla krukor har jag ställt på min trapp några steg upp, där är ganska full sol det mesta av dagen, hur tror ni de kommer klara sig?

Hälsningar en orolig och förhastad nybörjare....

Jo! En sak till föresten!

En barrotad klätterros New Dawn, ska den ner i jord så fort som möjligt? Hur tål den frosten och hur skyddar jag den som bäst?
          Måste jag köpa speciell jord eller räcker det med trädgårdsjord gödslad med tex hönspellets eller Algomin?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 08:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon