Efter omständigt googlande har jag insett att mina chiliplantor och tomater troligen fått någon form av virus, eventuellt tomat/tobaksmosaikvirus. Jag har hittat massor av identiska bilder och symptom på utländska sidor - men inga svenska!
Mina chilis har alla buckliga missformade blad med gula fläckar här och var m.m. Vissa har nu fått missfärgningar i form av hela/halva cirklar i olika mörka toner. Tomaterna har börjat få gulflammiga skott och är knottriga på bladen. Jag trodde ett tag på övergödning, men virus verkar mycket mer sannolikt då jag kom på att även en planta som står kvar i såjord är drabbad. När jag tänker efter fick jag konstiga problem på tomaterna förra året, då frukterna fick mörka fläckar och blev helt deformerade. Den gången trodde jag de stod för torrt och soligt. Det är inte lätt i djungeln av misstag, sjukdomar och skadedjur
Min fråga är hur ofta ni själva stött på detta problem på tomater/chili? Jag har inte ens hört talas om att chili kan få virus förrän idag. Och tydligen är det ett mycket vanligt problem som yrkesodlarna är livrädda för -utom i sverige då kanske
Det är väl bara att slänga alla mina 15 stora chlilis och 4 blommande ampeltomater dårå....Alla är drabbade mer eller mindre...
Nu ger jag upp för gott när det gäller potatissläktet i alla fall. Vilka mer växter bör jag undvika? Jag har en form av fikus som också ser lite drabbad ut, men det är väl så långt från potäter man kan komma?
Ska bara nämna att pelargoner och svart trumpetblomma (alltså inte änglatrumpet!) ser helt friska ut trots att de stått och trängts med tomater och chili hela vårvintern.
...SNYFT!