Full version: Tomatmosaikvirus?
Nina K
Efter omständigt googlande har jag insett att mina chiliplantor och tomater troligen fått någon form av virus, eventuellt tomat/tobaksmosaikvirus. Jag har hittat massor av identiska bilder och symptom på utländska sidor - men inga svenska!

Mina chilis har alla buckliga missformade blad med gula fläckar här och var m.m. Vissa har nu fått missfärgningar i form av hela/halva cirklar i olika mörka toner. Tomaterna har börjat få gulflammiga skott och är knottriga på bladen. Jag trodde ett tag på övergödning, men virus verkar mycket mer sannolikt då jag kom på att även en planta som står kvar i såjord är drabbad. När jag tänker efter fick jag konstiga problem på tomaterna förra året, då frukterna fick mörka fläckar och blev helt deformerade. Den gången trodde jag de stod för torrt och soligt. Det är inte lätt i djungeln av misstag, sjukdomar och skadedjur rolleyes.gif

Min fråga är hur ofta ni själva stött på detta problem på tomater/chili? Jag har inte ens hört talas om att chili kan få virus förrän idag. Och tydligen är det ett mycket vanligt problem som yrkesodlarna är livrädda för -utom i sverige då kanske confused.gif

Det är väl bara att slänga alla mina 15 stora chlilis och 4 blommande ampeltomater dårå....Alla är drabbade mer eller mindre... -cry-.gif

Nu ger jag upp för gott när det gäller potatissläktet i alla fall. Vilka mer växter bör jag undvika? Jag har en form av fikus som också ser lite drabbad ut, men det är väl så långt från potäter man kan komma? laugh.gif

Ska bara nämna att pelargoner och svart trumpetblomma (alltså inte änglatrumpet!) ser helt friska ut trots att de stått och trängts med tomater och chili hela vårvintern.

...SNYFT! sos.gif
KURT
Det är ju inget större problem om om just inte är yrkesodlare. Eller om man odlar stora mängder plantor, och tar in smittade plantor. För den som inte odlar växter ur detta släkte hela året så är ju inte risken speciellt stor, alla levande organismer, från bakterier till människor drabbas av virus, inget konstigt med det.
Nina K
Nej, visst, trips och bladlöss och annat knytt är ju inte heller några stora problem (särskilt i och med att de är behandlingsbara). Jag blev bara lite förvånad över att något obehandlingsbart som ändå får rejäla effekter på växterna var för mig helt okänt och sällan anges som diagnos, t.ex här på forumet. Då syftar jag mest på kombinationen chili/virus. Tomater vet jag ju att de kan få lite alla möjliga saker wink.gif

Så du tror det är värt att spara plantorna? Problemet accelererar och går inte över av sig självt vad jag läst, så jag har inget större hopp om friska frukter. Jag är ju också rädd att det ska sprida sig till andra saker...jag har bland annat EN indisk spikklubba som jag efter stor möda och många månader äntligen fått upp (taskiga frön tror jag). Och den stackaren är ju definitivt mottaglig.
Åsa, mälardalen zon 2
"När jag tänker efter fick jag konstiga problem på tomaterna förra året, då frukterna fick mörka fläckar och blev helt deformerade."

Låter snarare som pistillröta eller potatisbladmögel inte som virus.

+Det finns ju tomatsorter som är virusresistenta som man kan odla ifall man misstänker att man har problem med tomatmosaikvirus. Annrs så brukar ju inte denna typ av virus överleva ute här i sverige vad jag vet, det är väl mest tobaksmosaik som kan överleva länge på torkade blad (rökare kan vara en smittkälla + slänger man på snus, fimpar etc. på jorden i blommorna kan det ju smittas även där)

Virus är annars inte så värst vanligt på tomatplantorna hemma, så ska man leta efter en diagnos så är det oftast något helt annat som är problem och inte virus.

Kanske du ska prata med någon på SLU innan du bestämmer att du har problem med virus, kanske Maj-Lis Pettersson kan hjälpa till? även om hon mest sysslar med skadedjur hon brukar vara intresserad av att veta vad som är problem i hemträdgården och jag vet att hon brukar få prover skickade till sig av fritidsodlare, kanske hon kan ta emot ett prov för att se om det verkligen är virus alt. så kanske hon har en kollega som kan se om det är virus. Hennes E-mail + telefonnummer kan man hitta på SLU:s hemsida ifall man söker på namnet.

Nina K
Tack för tipset Åsa, det ska jag genast kolla upp!
Bassam

Tack för frågan

virus gör bara fysiologisk skador liksom gula eller röda blad - mosaik på blad. dvärg växter delar- växter delar ser ut på andra sätt-bekämpa : ta bort alla skadad delar -plantera ej samma växt varje år- planter friska fröa -- plantera växt som har Virusresistent .

H:Bassam
Nina K
Tack för svaret Bassam, men jag undrar lite vad symptomen jag nämnde som 'inte' är fysiologiska skador?
Undrar om det verkligen hjälper att ta bort skadade partier - växtvirus borde ju fungera analogt med våra virus, d.v.s att viruset inte bara finns lokalt där symptomen visar sig. Dessutom skulle detta innebära att jag fick plocka bort i princip alla blad. Det skulle ju i så fall likna en indirekt avlivning wink.gif Nåja, kanske inte, men näst intill....

Åsa, nu har jag i alla fall mailat till Maj-Lis. Hoppas hon svarar. Det skulle vara skönt om jag kunde fastställa eller avskriva virushypotesen....så jag vet vad jag ska göra med växtrackarna smile.gif

Fortfarande ingen annan som har stött på virus tidigare? Eller känner igen symptomen som framförallt mina chliplantor har? Jag listar dem igen som en liten påminnelse *hint hint* smile.gif
-Deformerade blad som skrumpnar oregelbundet i kanterna eller blir konstigt vridna
-Stora hål bildas ibland vid kraftigaste deformeringspunkten
-Problemen drabbar varje nytt litet blad mer eller mindre
-Unga blad skrumpnar ibland ihop och trillar av
-Vissa blad: ljust gula fläckar/fält (men inte torra)
-Vissa blad: mörka ringar eller halvcirklar i olika storlekar

Obs, det dominerande symptomet på chili är deformering/bruna ringmönster. Vissa enstaka blad är gulmosaikade, men detta ser jag mest påtagligt hos tomaterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon