Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ogräs eller inte? Hjälp mig artbestämma! (del 2), Här är mer från nya odlingslotten. Någon som kan hjälpa?
          Ywonne
          Inlägg 08-05-2009, 15:07
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem nr: 16 253

Såpnejlika08.jpg

6. Såpnejlika

KaukasiskValort08.jpg

8 . Valört

Strandiris.jpg

10. StrandIris

Så här ser de ut hos mig...

--------------------

Citera
          CillaM
          Inlägg 08-05-2009, 20:51
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Första bilden är tycker jag är en flox

Andra bilden är vallört men inte kaukasiskt vallört, ser mer ut som den som är ganska så vanlig, men inte mindre ful för det (eller mindre invasiv). Kaukasisk vallört ser ut så här

Tredje bilden är en strandiris

Citera
          buffy
          Inlägg 09-05-2009, 09:34
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 380
          Medlem nr: 8 323

7. Ängssyra. Får senare stänglar med rosalila "blomkolvar" 8. Fingerborgsblomma? 10. Iris av den smalbladiga sorten typ sibirica el strandiris 11. förgätmigej? Finns många sorter. När blommorna slår ut tar man ej miste. 12. kan jag ej alls.

Man kan ta bort de torra frö-stänglarna hos irisen. Man kan ta bort stänglarna direkt efter blomningen också om man vill. Mkt lättskött växt. Utomordentligt vacker dessutom.

Citera
          gavagai
          Inlägg 09-05-2009, 10:15
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem nr: 18 698

CITAT (buffy @ 09-05-2009, 10:34) *
          7. Ängssyra. Får senare stänglar med rosalila "blomkolvar" 8. Fingerborgsblomma? 10. Iris av den smalbladiga sorten typ sibirica el strandiris 11. förgätmigej? Finns många sorter. När blommorna slår ut tar man ej miste. 12. kan jag ej alls.
          Man kan ta bort de torra frö-stänglarna hos irisen. Man kan ta bort stänglarna direkt efter blomningen också om man vill. Mkt lättskött växt. Utomordentligt vacker dessutom.

Ja, men eftersom det är så mycket ogräs runt omkring och helt kompakt med rötter i marken tänker jag att jag måste göra mer än så, försöka gräva upp runtom hela på något vis, helst utan att skada irisen som växer mitt i allt ogräs...

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 09-05-2009, 20:23
          Länk hit: #25

Gäster

Strandirisen brukar vara en tålig växt. Du kan säkert gräva upp hela klumpen och sen rensa rabatten från ogräs och så plantera tillbaka den. Kanske kan du passa på att dela klumpen (det beror på hu stor den är) och få mer än en planta när du liks håller på.

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 10-05-2009, 21:43
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Jag tror din iris är en Iris sibirica. Du kan lugnt klippa av fröstänglarna nere vid marken nu. Jag brukar lämna kvar dem över vintern eftersom de är så vackra. Här finns en artikel om olika irisar.
          Några råd: Om din iris har stått länge på samma plats skulle den må gott av att delas, samtidigt som du rensar bort ogräset och lägger till kompostjord eller lite kogödsel på påse. Rötterna är antagligen V-formade och du kan dra i sär delarna så du får 2 plantor av varje rot. Gödsla inte mycket, då blir det bara blad och lite blommor. Och plantera inte irisen djupare än den står nu. Lycka till med fynden!

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 01:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon