Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Måste man försvara varför man är singel?
          Betty
          Inlägg 06-05-2009, 09:46
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Aqvakul @ 06-05-2009, 10:12) *
          .../En annan reflektion: Jag tror att många parförhållanden är asymetriska. Jag tar min egen relation som exempel: Min största rädsla är att jag skulle mista min hustru. Hennes största rädsla är att det skulle hända barnen något. Jag har tagit upp detta med många vänner, som känner igen sig. Mannen beöver sin partner, kvinnan behöver sina barn. Är det ofta så här, och i så fall varför?

Kan det bero på att mamman burit barnet inom sig i nio månader och därmed känner nån sorts starkt band mellan sig och barnet? Och att kvinnan, av tradition bl.a. ofta ägnat större tid åt/med barnet än vad mannen gjort.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Meriona
          Inlägg 06-05-2009, 11:50
          Länk hit: #42

Gäster

CITAT (Betty @ 06-05-2009, 10:46) *
          Kan det bero på att mamman burit barnet inom sig i nio månader och därmed känner nån sorts starkt band mellan sig och barnet? Och att kvinnan, av tradition bl.a. ofta ägnat större tid åt/med barnet än vad mannen gjort.

Kan vara så. Men jag tror även att vi kvinnor är mer självständiga än män. Det är mycket mer vanligt att karlar desperat-snabbt letar ny partner när ett förhållande spricker, än kvinnor. VI klarar oss nämligen själva! coolgleam.gif flirting.gif

Citera
          Wilmer
          Inlägg 06-05-2009, 12:47
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 10 735
          Medlem nr: 2 529

Apperopå bitter, så finns det nog lika många bittra i parsammanhang faktiskt rolleyes.gif . Jag har hört "några" gnälla över sina livskamrater genom åren... Över hur livet blev.. Hur det kunde varit.. Osv..

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Betty
          Inlägg 06-05-2009, 12:54
          Länk hit: #44

Medlem

CITAT (Wilmer @ 06-05-2009, 13:47) *
          Apperopå bitter, så finns det nog lika många bittra i parsammanhang faktiskt rolleyes.gif . Jag har hört "några" gnälla över sina livskamrater genom åren... Över hur livet blev.. Hur det kunde varit.. Osv..

Visst är det så, en del blir aldrig nöjda, fattar kanske inte hur bra de har det - egentligen... rolleyes.gif

--------------------

Citera
          netaave
          Inlägg 06-05-2009, 12:58
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

"Sitt barn är man släkt med men inte med sin man"
          är en replik i en serie som Erland Josefsson och Liv Ullman va med i på TV för några år sen. Minns inte vad serien hette men vet att jag tyckte uttrycket stämde.

Tror att om jag skulle skilja mig eller bli ensam på annat sätt, så skulle jag inte gifta om mig iaf även om jag skulle träffa någon ny, knappast flytta hop med någon permanent heller. Delsbo eller särbo låter bra tycker jag.
          Det ultimata vore väl att träffa någon man som var genuint trädgårdsintresserad, min nuvarande klipper inte ens gräset utan påminnelse och resten får jag o döttrarna sköta bäst vi kan. Men han är ju bra på andra sätt så klart.
          Men skulle jag som sagt träffa någon ny kanske man skulle leva ihop i någon stuga undet trädgårdssäsongen. Men jag ska helt klart ha min egen bostad också.
          Tror jag nu iaf:)

--------------------

Citera
          Betty
          Inlägg 06-05-2009, 14:02
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (netaave @ 06-05-2009, 13:58) *
          "Sitt barn är man släkt med men inte med sin man"
          är en replik i en serie som Erland Josefsson och Liv Ullman va med i på TV för några år sen. Minns inte vad serien hette men vet att jag tyckte uttrycket stämde.

Tror att om jag skulle skilja mig eller bli ensam på annat sätt, så skulle jag inte gifta om mig iaf även om jag skulle träffa någon ny, knappast flytta hop med någon permanent heller. Delsbo eller särbo låter bra tycker jag.
          Det ultimata vore väl att träffa någon man som var genuint trädgårdsintresserad, min nuvarande klipper inte ens gräset utan påminnelse och resten får jag o döttrarna sköta bäst vi kan. Men han är ju bra på andra sätt så klart.
          Men skulle jag som sagt träffa någon ny kanske man skulle leva ihop i någon stuga undet trädgårdssäsongen. Men jag ska helt klart ha min egen bostad också.
          Tror jag nu iaf:)

Ja det ligger nog en del i det där - med sina barn har man ju blodsband. Kanske därför man ömmar mer för sina barn än för en man.
          Ja att sitta och gissa hur man skulle göra om man blev själv av någon anledning kan man ju, men det är ju bara spekulationer. - Jag ska aldrig gifta om mig och skaffa hus igen! sa jag en gång i tiden... jaja, det var då det... rolleyes.gif Förresten, min man var inte ett dugg trädgårdsintresserad när vi köpte hus. Men allteftersom åren gått och trädgården börjat ta form så har han blivit mer och mer intresserad. Han snickrar gärna till trädgården och tycker att det är fascinerande att se hur det växer och gror. smile.gif

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 06-05-2009, 14:27
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Aqvakul @ 06-05-2009, 10:12) *
          En annan reflektion: Jag tror att många parförhållanden är asymetriska. Jag tar min egen relation som exempel: Min största rädsla är att jag skulle mista min hustru. Hennes största rädsla är att det skulle hända barnen något. Jag har tagit upp detta med många vänner, som känner igen sig. Mannen beöver sin partner, kvinnan behöver sina barn. Är det ofta så här, och i så fall varför?

Jag tror att det är väldigt vanligt. Det värsta är att det ofta inte bara är frun som mannen sätter före barnen. Vad det beror på kan man ju bara gissa sig till och jag tror jag avstår från att sätta min gissning på pränt.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Meriona
          Inlägg 06-05-2009, 14:30
          Länk hit: #48

Gäster

Jag hoppas verkligen inte att jag kommer att vara ensam resten av livet, men jag har haft turen att få ha två riktigt långa förhållanden (13 år och 7 år) med jättegoa killar (även om vi skilts åt ändå tillslut), så jag hoppas att det finns en tredje sådan också. Men jag väntar mer än gärna några år till, jag har svårt att få tiden att räcka till som det redan är med barn och djur och alla intressen... laugh.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-05-2009, 14:31
          Länk hit: #49

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (*Stintan* @ 06-05-2009, 15:27) *
          Jag tror att det är väldigt vanligt. Det värsta är att det ofta inte bara är frun som mannen sätter före barnen. Vad det beror på kan man ju bara gissa sig till och jag tror jag avstår från att sätta min gissning på pränt.

Men vänta lite nu här, är det inte sagt att mäns föräldrainstinkt är lika stark som kvinnors? Är detta bara en lögn som feminister använder sig av? I såna fall kan man ju fråga sig om det är så bra att föräldrarna tar ut lika stor del av barnledigheten och så vidare.

Citera
          Betty
          Inlägg 06-05-2009, 14:40
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (Huggorm @ 06-05-2009, 15:31) *
          Men vänta lite nu här, är det inte sagt att mäns föräldrainstinkt är lika stark som kvinnors? Är detta bara en lögn som feminister använder sig av? I såna fall kan man ju fråga sig om det är så bra att föräldrarna tar ut lika stor del av barnledigheten och så vidare.

Snyggt hugget Huggormen... naughty.gif

Skämt åsido, rätt många män verkar ha bra mycket mindre föräldrainstinkt än vad de flesta kvinnor har - men det finns undantag. Likaväl som att det finns kvinnor som av olika anledningar väljer bort barnen vid en separation.
          Feminist är för mig en person som tror på, och strävar efter - jämlikhet mellan könen.

Redigerat av Betty: 06-05-2009, 14:41

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 06-05-2009, 14:49
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Huggorm @ 06-05-2009, 15:31) *

Tja det kan man ju fråga sig.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 12:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon