|
|
  |
Hoppsan, Vart tog diskussionen vägen? |
|
|
|
07-10-2003, 10:22
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
Vad du formulerar dig snyggt Cilla.
|
|
|
|
|
07-10-2003, 10:25
|

Medlem
Antal inlägg: 5 498
Medlem nr: 20

|
Mmmm :-) det gör hon Cilla :-))) mkt bra Netikett-regler ;-)) tre hurra för Cilla - värdlens bästa trädrådgivare!
Glada hälsningar ifrån Ingrid
|
|
|
|
|
07-10-2003, 10:35
|
Medlem

|
CITAT (Posse @ 07-10-2003, 11:16) Jag tycker mig känna en viss bäst-sopa-under-mattan-stämning i vissa inlägg här Nej Posse! Inte att sopa under mattan men att ge möjlighet för båda parten att komma tillbaka. Anonyma mail har enligt vad jag förstått satt igång lavinen. Webmaster borde kunna hjälpa till att spåra anonyma mail och få obehaget ut världen. Mailar man anonymt borde man stängas av. Grälar man öppet i mail utanför sajten är det bättre för alla parter att hålla det utanför sajten. Ingen av oss har sett alla mail. Därför kan vi inte ta ställning. Och gudarna skall veta att jag inte vill se eller ta ställning heller. Men det är väldigt lätt att ställa till saker ännu värre. Du har fullkomligt rätt i att ingen av oss vet hur många oförskämda anonyma mail som skickats eller hur stort det problemet är. Fortfarande borde man vända sig till webmaster för att reda ut problemet.
|
|
|
|
|
07-10-2003, 10:45
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Trodde inte att det gick att skicka anonyma mail här.
Visst är det bra med netikettsregler, men ska vi verkligen behöva ha dom på pränt? Sunda förnuftet säger väl (borde iaf!) vad som är rätt eller fel. Även om vi dom senaste dagarna sett motsatsen. Att uppföra sej vuxet har ju inte med åldern att göra, lika lite som att uppföra sej omoget.
Tycker att om det ska fastslås regler för hur man ska uppföra sej här på forumet ska dom komma från Göran eller Ingemar.
Tråkigt när några blir vassa i tonen.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
07-10-2003, 10:48
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Tack Ingrid och Bettson, men det var ditt inlägg Bettson som var helt grundläggande och jag tror att man så småningom kan beskriva det mer positivt också, dvs ta upp mer om vad man gärna kan göra. Nu är vi så fokuserade på ett antal debatter vi haft nyligen. (Diffust jag vet, men jag skriver i hast!)
Posse, din aspekt hade jag inte i tankarna och jag vet inte riktigt vad som åsyftas riktigt. Att inte sopa under mattan håller jag med om. Har vi gjort det kan vi säkert få fram det igen.
Håller med Berith att man inte behöver ha långa avtalstexter innan man går in eller skriver på ett forum, men det kan vara bra att komma överens om generella principer och att kunna gå tillbaka till dem då och då. Att webmastrar och forumvärdar tillsammans med användare utvecklar några policies är vanligt, och om de fastslås och publiceras någonstans är det naturlitgvis av de forumansvariga. Det vi har nu är väl mer ett sätt att tillsammans lära av det som skett senaste tiden, kanske halvåret? Om sedan det kan användas som diskussionsregler, fine. Behövs det inte, fine too...
En annan tanke som slog mig: Det gäller att inte pendeln slår tillbaka. Att de som kritiserade en annan nu utsätts för massiv, personlig kritik. Alla kan vi skriva saker som får oönskade effekter och jag har fullt förtroende för att alla kan vara med om att reda ut det också.
--------------------
|
|
|
|
|
07-10-2003, 11:01
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Suck ..Plötsligt minns jag varför jag är mest på ett annat forum . Dessutom var det jag som startade den infama tråden ..."pratobjekt " netikett regler är väl en självklarhet ....
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
07-10-2003, 11:16
|

Medlem
Antal inlägg: 2 137
Medlem nr: 432

|
CITAT (Bettson @ 07-10-2003, 11:35) CITAT (Posse @ 07-10-2003, 11:16) Jag tycker mig känna en viss bäst-sopa-under-mattan-stämning i vissa inlägg här Nej Posse! Inte att sopa under mattan men att ge möjlighet för båda parten att komma tillbaka. Anonyma mail har enligt vad jag förstått satt igång lavinen. Webmaster borde kunna hjälpa till att spåra anonyma mail och få obehaget ut världen. Mailar man anonymt borde man stängas av. Grälar man öppet i mail utanför sajten är det bättre för alla parter att hålla det utanför sajten. Ingen av oss har sett alla mail. Därför kan vi inte ta ställning. Och gudarna skall veta att jag inte vill se eller ta ställning heller. Men det är väldigt lätt att ställa till saker ännu värre. Du har fullkomligt rätt i att ingen av oss vet hur många oförskämda anonyma mail som skickats eller hur stort det problemet är. Fortfarande borde man vända sig till webmaster för att reda ut problemet. Som sagt var i mitt förra inlägg - stämningen tycks finnas där. Och så tycker jag att det verkar vara lite olika saker vi diskuterar. Adri-Anne har vad jag förstått absolut inte råkat i "gräl" med någon, istället har hon som privat mail eller PM fått elaka meddelanden från någon av Odla-användarna. Något som hon genom att göra detta "offentligt" förmodligen vill undvika få i fortsättningen.
|
|
|
|
|
07-10-2003, 11:19
|
Medlem

|
Jag ber om ursäkt ifall jag uppfattas som vass i tonen. Jag blir bara så ledsen när jag tänker på att några människor förmodligen sitter och gråter i stugorna vilken sida i debatten de än tillhört. Då är det onödigt att slänga bensin på brasan. Mycket bättre att släcka den.
Håller med Berith om att långa avtalstexter inte behövs. Enkla regler. Men ju mer kortfattade de är desto viktigare är formuleringen. Det behöver filas på en hel del. Det tar tid och kanske behöver någon runda för att diskuteras. Jag uttryckte bara en åsikt om vilka regler som borde gälla. Om man läser hela mitt inlägg ber jag forumvärd eller webmaster upprätta forumregler. Om dom inte gör det så är det inget jag kan göra något åt. Det skulle inte falla mig in att försöka bestämma i forumet. Det är inte min grej. Det som behövs nu är lite glada tillrop. Stämningen är låg idag. Därmed avslutar jag för min del denna diskussion.
|
|
|
|
|
07-10-2003, 11:36
|

Medlem
Antal inlägg: 1 119
Medlem nr: 1 447

|
Meningsskiljaktigheter blossar upp på alla forum till och från, enligt min erfarenhet. När jag var gravid och väntade barn blossade ett gräl upp och stämningen blev så vass och otäck att jag (och många fler) faktiskt lämnade forumet. Riktigt tråkigt! Liknande sak hände där; en person blev förbannnad på en annan som hon länge tyckt varit otrevlig mot andra mammor, uttryckte sig och fick en hel mob emot sig. Där svängde pendeln och träffade den arge med full kraft, inte kul att bevittna det heller. Vi människor är ju beskaffade så här, vi gillar den ena och ogillar den andra. Vad man alltid bör tänka på på forum är att man får gå värdshus förbi den man inte tycker om, det är den enda fungerande tekniken, tror jag. Spydighet fungerar inte i text på nätet, den slår så hårt och blir så obeveklig när den står i kall och hård text. Det som hänt här, händer överallt och det man kan lära är att man inte får ge utlopp för alla sina känslor här på forumet, i alla fall inte om de kan såra någon annan. De flesta riktlinjer kring vad man får skriva på ett forum tror jag att majoriteten redan förstår, men det kanske kan vara bra att förtydliga det hela i någon slags forum-etikett (fast inte här på småprat, det blir lite väl vasst och aggressivt tycker jag). Så tycker jag, säkert tycker någon annorlunda, men låt oss vara vänliga ändå!  Jag för min del vill gärna också ha kvar Felix matte här hos oss på forumet, för hon är trevlig också tycker jag.
--------------------
|
|
|
|
|
07-10-2003, 13:23
|

Medlem
Antal inlägg: 1 934
Medlem nr: 17

|
Påhopp , spydigheter kommer nog alltid att finnas på alla forum. Enkla regler finns och jag tycker att tex. i ett forum jag brukar besöka ofta finns en länk som kunde införas här oxå. Men det blir ju lite jobb för webbisen. Man behöver inte krångla till det mer än nödvändigt. Sen kan väl webbisen låsa ett inlägg? Jag missade väl en massa elakheter och sliskigheter pga att jag inte kollade forumet förräns tråden var raderat. "">Hur skriver man ett inlägg i forumet? Zoopet.com Alla forum 1. AKVARIET 06. Växter och alger mikrogödning Kränkande/Stötande inlägg? <"" Tycker man att inlägget är kränkande eller störande, så klickar man på länken och det går ett mail till webmastern exempelFör övrigt så ska det inte heller förekomma smygreklam i inläggen
--------------------
mvh Virgo
Den som hittar stavfel får behålla dessa!
|
|
|
|
|
07-10-2003, 18:33
|

Medlem
Antal inlägg: 723
Medlem nr: 1 235

|
Håller med dem som uttryckt hopp om att alla ska vara kvar. Snälla ni, börja inte prata om "de onda". Vi kan inte döma så. Jag tror inte någon av "oss andra" har koll på alla turer som lett fram till vissa inlägg.
Ang. skrivna etikettsregler: De behövs, tycker jag. Visst vore det trevligt om sunda förnuftet räckte men det gör det inte alltid när det hettar till. Forum utan regler spårar tyvärr ofta ur förr eller senare.
Det ger en viss trygghet också: Jag vet att om jag håller mig till reglerna, får mitt inlägg stå kvar. Bryter jag mot dem blir det borttaget. Motsatsen ser jag nu: Jag skrev ett av svaren i den borttagna tråden, det andra och längsta. Jag ansträngde mig för att vara saklig och nyanserad och argumentera mot argument, inte mot en person. Men nu är tråden borta utan att jag har fått någon förklaring från moderatorn, vilket jag anser att jag borde ha. För jag har ingen aning om mitt inlägg innehöll något som ansågs som övertramp eller om det så att säga bara åkte ut på köpet med resten. Och jag vet inte om det är meningen att jag ska ta åt mig när det talas om "folk som grälar"...även fast jag själv inte tycker att jag gjorde något fel. Men det är inget större problem, jag kan tåla det - men jag tycker att det illustrerar konsekvenserna av att inte ha skrivna regler och inte få meddelande från moderatorn när ens inlägg tas bort.
--------------------
Hälsningar Ingo, zon III
|
|
|
|
|
07-10-2003, 21:12
|

Medlem
Antal inlägg: 1 934
Medlem nr: 17

|
Apropå regler i detta forum, så har alla som registrerat sig godkänt följande: CITAT Odla.nu tar inget ansvar för innehållet i de inlägg som skrivs i forumet, varje användare ansvarar för innehållet i sina egna inlägg. Vi tar inget ansvar eller ger några garantier för riktigheten eller användbarheten i de inlägg som skrivs. De enskilda inläggen uttrycker skribentens åsikter vilket inte nödvändigtvis är detsamma som Odla.nu:s. Varje användare som upplever ett inlägg som stötande uppmanas att omedelbart kontakta Odla.nu via e-post. Vi har möjlighet att radera stötande inlägg, och kommer, om det visar sig vara nödvändigt att göra detta så fort som möjligt efter att det har kommit till vår kännedom. Som användare av forumet godkänner du villkoren och kommer ej att publicera material som du vet är falskt, ärekränkande, smädligt, ofredande, oriktigt, vulgärt, sexuellt, oanständigt, hädiskt, hotfullt eller som på något annat sätt inkräktar på någons privatliv eller strider mot svensk lag. Du kommer ej hellre att publicera material som är skyddat av copyright om denna inte ägs av dig själv eller Odla.nu. Blev tvungen att logga ut och gå till registreringssidan för att hitta denna info som alla har läst. Detta borde kanske finnas överst i forumet precis så som i många andra forum. Nu vet jag att jag brutit mot detta vid ett flertal tillfällen då jag skrivit oanständiga inlägg
--------------------
mvh Virgo
Den som hittar stavfel får behålla dessa!
|
|
|
|
|
07-10-2003, 21:38
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (Virgo @ 07-10-2003, 22:12) Apropå regler i detta forum, så har alla som registrerat sig godkänt följande: CITAT Odla.nu tar inget ansvar för innehållet i de inlägg som skrivs i forumet, varje användare ansvarar för innehållet i sina egna inlägg. Vi tar inget ansvar eller ger några garantier för riktigheten eller användbarheten i de inlägg som skrivs. De enskilda inläggen uttrycker skribentens åsikter vilket inte nödvändigtvis är detsamma som Odla.nu:s. Varje användare som upplever ett inlägg som stötande uppmanas att omedelbart kontakta Odla.nu via e-post. Vi har möjlighet att radera stötande inlägg, och kommer, om det visar sig vara nödvändigt att göra detta så fort som möjligt efter att det har kommit till vår kännedom. Som användare av forumet godkänner du villkoren och kommer ej att publicera material som du vet är falskt, ärekränkande, smädligt, ofredande, oriktigt, vulgärt, sexuellt, oanständigt, hädiskt, hotfullt eller som på något annat sätt inkräktar på någons privatliv eller strider mot svensk lag. Du kommer ej hellre att publicera material som är skyddat av copyright om denna inte ägs av dig själv eller Odla.nu.
Blev tvungen att logga ut och gå till registreringssidan för att hitta denna info som alla har läst. Detta borde kanske finnas överst i forumet precis så som i många andra forum. Nu vet jag att jag brutit mot detta vid ett flertal tillfällen då jag skrivit oanständiga inlägg  Ooops, det där kommer jag inte ens ihåg att jag har läst... Håller med om att den texten borde finnas överst i forumet.
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
07-10-2003, 22:23
|

Medlem
Antal inlägg: 2 137
Medlem nr: 432

|
CITAT (Betty @ 07-10-2003, 22:38) Håller med om att den texten borde finnas överst i forumet. Jag hoppas verkligen att ni menar enbart länk till...
|
|
|
|
|
07-10-2003, 22:42
|

Medlem
Antal inlägg: 210
Medlem nr: 7

|
Efter att ha svarat på otaliga mail och PM i den här frågan och då jag för tillfället har tappat lusten att svara på fler kommer här istället en del svar och lite synpunkter.
Jag försöker gå igenom nya inlägg i forumet åtminstone ett par gånger om dagen, sju dagar i veckan. När det dyker upp något som bryter mot användarvillkoren tar jag bort det så fort jag ser det eller när någon gör mig uppmärksam på det. Många tycks tro att jag sitter dygnet runt i forumet men så är alltså inte fallet, jag har faktiskt en hel del annat att göra och ibland måste även jag sova.
Om inlägg som tas bort:
Oftast gäller det inlägg om knark, sex eller rashets som plockas bort direkt och i regel är det ingen som har några synpunkter på detta. Åtminstone inga negativa:) Den här typen av inlägg skrivs oftast av ”småungar” som av en händelse har hittat in i forumet, i regel skriver dom en eller två gånger innan dom tröttnar och surfar vidare.
Sen finns det dom som bara vill sabotera och skriver en mängd ovidkommande inlägg och är allmänt otrevliga. Den här typen av beteende är lite besvärligare att komma tillrätta med och i värsta fall kan det ta upp till en vecka innan jag stängt av alla användare de lagt upp, spärrat deras ip-nummer och som sista utväg kontaktat deras Internetleverantör.
Sist men absolut jobbigast är det som nu har hänt, ett par inlägg som helt har urartat. I regel bygger det på missförstånd eftersom det blir ganska onyanserat när man skriver ner sina tankar och snabbt går det ju också. Ofta handlar det om ironi som kan vara svårt i ”verkliga livet” men som när det skrivs i ett inlägg helt kan missuppfattas.
Den som på samma sätt som jag följt många av personerna i forumet under flera år och ”känner” dem och hur de skriver har inga problem med att förstå ironin och deras ”munhuggande”, men för den som är ny här kan ett skämt uppfattas som ett personligt påhopp. När något sånt här händer följer jag noga utvecklingen och i regel löser det sig själv när missförstånden redas ut och efteråt är alla bästa vänner.
Men ibland tar det en annan vändning och ”drevet går”. Precis som i det här fallet, många börjar skriva och ta ställning utan att egentligen veta vad det handlar om (jag har fortfarande inte helt förstått det). Då, precis när det började likna en sämre dokusåpa beslutade jag mig för att ta bort inläggen.
Innan jag tog bort inläggen fick jag flera mail och PM med synpunkter från personer som överhuvudtaget inte deltagit i inläggen men som ville att jag skulle ta bort dem. Jag tänker inte lägga ut några kopior på mailen men återger här ett citat från ett av de ”snällaste”: ”Vad är du för jävla webmaster som låter vissa skriva vad som helst?”
När jag till slut bestämde mig för att ta bort inläggen dröjde det inte länge förrän det rasslade till i mailboxen igen. Som väntat var åsikterna nu de motsatta, det var väl bara tillmälena som var ungefär desamma, frånsett då dem om att jag tydligen nu också är en ”censurdjävul” som tar bort inlägg för att jag inte håller med vissa personer. Det framgick dock inte vilka jag borde hålla med:)
Sånt här är jag van vid, det händer alltid när något inlägg i forumet har urartat. Tar jag inte bort inlägget får jag en massa mail och tar jag bort det får jag minst lika många. Det spelar alltså ingen roll hur jag än gör, det är ändå mitt fel. Det märkliga är att de som hör av sig oftast inte ens är aktiva i forumet?
Men för att jag ska slippa svara på fler sådana här mail kommer mina svar här en gång för alla:
- Nej, jag tar inte ställning i de här inläggen. - Nej, det finns ingen lag som förbjuder mig att ta bort vissa inlägg. - Nej, lagen om åsiktsfrihet är inte tillämplig i det här fallet. - Nej, jag behöver inte tala om att ett inlägg raderats. - Nej, det går inte att skicka anonyma mail eller PM från Odla.nu. - Ja, jag tar bort olämpliga inlägg så fort jag får kännedom om dem. - Ja, i tveksamma fall avgör jag var gränsen går. - Ja, i småprat får annat än trädgård diskuteras. - Ja, jag sover gott om nätterna. - Ja, jag svarar på alla mail och PM (oavsett hur otrevliga dom är). - Ja, vi har regler för vad som får skrivas i forumet, se användarvillkoren nedan.
Forumet är i första hand till för diskussioner om trädgård och odling. I avdelningen ”Småprat” tillåter vi dock att även andra ämnen tas upp. En anledning till detta är att vi då slipper ”småpratet” i de övriga avdelningarna och dessa innehåller därför i stort sett endast sånt som hör hemma där. Sen är det också så att de flesta av oss även har andra intressen vid sidan av trädgården och givetvis ska även dessa kunna dryftas. Det finns en del som inte tycker om den här lösningen utan vill att vi endast ska tillåta trädgårdsrelaterade inlägg, men efter vad jag har förstått tycker de flesta att det är bra som det är. De som inte är intresserade av småpratet behöver ju faktiskt inte läsa det utan kan enkelt hoppa över det.
För att registrera sig som användare i forumet krävs det att man godkänner våra användarvillkor och åtar sig att följa dessa.
Alla som skriver i forumet har vid registreringen godkänt villkoren och förväntas också följa dem.
Användarvillkor:
”Odla.nu tar inget ansvar för innehållet i de inlägg som skrivs i forumet, varje användare ansvarar för innehållet i sina egna inlägg. Vi tar inget ansvar eller ger några garantier för riktigheten eller användbarheten i de inlägg som skrivs. De enskilda inläggen uttrycker skribentens åsikter vilket inte nödvändigtvis är detsamma som Odla.nu:s. Varje användare som upplever ett inlägg som stötande uppmanas att omedelbart kontakta Odla.nu via e-post. Vi har möjlighet att radera stötande inlägg, och kommer, om det visar sig vara nödvändigt att göra detta så fort som möjligt efter att det har kommit till vår kännedom. Som användare av forumet godkänner du villkoren och kommer ej att publicera material som du vet är falskt, ärekränkande, smädligt, ofredande, oriktigt, vulgärt, sexuellt, oanständigt, hädiskt, hotfullt eller som på något annat sätt inkräktar på någons privatliv eller strider mot svensk lag. Du kommer ej hellre att publicera material som är skyddat av copyright om denna inte ägs av dig själv eller Odla.nu.”
Frågan är nu:
Behövs det verkligen mer detaljerade regler för kommunikation mellan vuxna människor på Internet?
Hur uppträder ni i umgänget med er familj, era vänner, grannar, arbetskamrater eller mot folk ni möter på stan? Finns det någon som på fullt allvar tror att andra regler gäller här?
Nåt att sova på:
”Vill du att andra ska ha respekt för dina åsikter måste du ha respekt för deras, trots att du inte håller med om dem.”
--------------------
|
|
|
|
|
07-10-2003, 22:51
|

Medlem
Antal inlägg: 5 649
Medlem nr: 208

|
Jag säger bara hoppas att du orkar Ingemar för jag gillar dej o din site du ställer ju alltid upp o finns för oss så det känns nästan som om du verkligen fanns med oss hela dygnet runt o du tar bra hand om oss tycker jag tack för att du ger oss möjlighet att sitta här o tycka o lära o ha de bra kramar från mej
--------------------
lev idag imorrn kan de vara försent min hemsidayla oldwolfie
|
|
|
|
|
08-10-2003, 06:50
|

Medlem
Antal inlägg: 5 498
Medlem nr: 20

|
Tja Ingemar - jag tänker alltid på Dig som närvarande ;-))))
Glada hälsningar ifrån Ingrid ( nog en av oldisarna hihi )
|
|
|
|
|
08-10-2003, 07:22
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Ingemars inlägg tog en stund att smälta… Vad ska man säga? Jag har fått några nya vänner här, några som jag umgås med ”privat” och tydligen har jag valt helt rätt bland alla odla-användare.
Du är bäst Ingemar, så är det bara. Synd bara att man ska behöva tala om det för dej - och andra! - det skulle du förstå som nåt självklart.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|