Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 3 4 5  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tomater i växthus
          MRLINDELL
          Inlägg 05-09-2004, 09:45
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem nr: 2 101

Hej MRLINDELL tongue.gif Glömde bort en bild på några klasar från en frilandsodlad Ildi som glömts bort lite.

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 05-10-2004, 10:40
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem nr: 2 101

Nu är det så kallt att tomatplantorna rasar ihopa. Det har varit en trist tomatsommar men en hel del goda tomater i alla fall. Det blev inte ens hälften så många som jag trodde från början. Jag har haft typ 20 bifftomater som varit över eller runt 300 gram. En jätte som varit på bild vägde 470 gram men var möglig på ovansidan och fick kastas. Vädret har inte varit bra på sensommaren. Många plantor har fortfarande kart och jag har tagit hand om en del som fått lite färg.
          Bifftomaterna får ligga ute på verandan och mogna lite sakta innan de tas in. Bästa kylförvaringen är ute just nu. Jag har inte köpt en enda tomat på hela sommaren/hösten. Som det ser ut nu så räcker tomaterna någon vecka till. Aburginplantan gav 3 stora frukter som var i princip kärnfria och smakade bättre än den köpta. Vitlöken tog slut alldeles för fort. Gyllenbären plockas fortfarande och jag har väl plockat ca 3 liter på mina 3 plantor så här långt. Mest beröm har mina fina äpplen på ett Ingrid-Marie fått, det blir stora fina röda äpplen redan året efter planteringen. Perennerna växer i rabatterna och en vallmo har försökt slå ut igen. Min Nelly Moser blommar med fyra (4) blommor och bryr sig inte om hösten än.
          Hösthallonen är som störst/bäst just nu och enda rosen 'Per Gynt' har några knoppar och blommar lite segt än. Vino Nordican har gett tre klasar med ganska goda bär och ett & annat smultron lever än.
          Gråmalvan har inte gett upp, den har sett lika dan ut nu i flera månader och tillhör hösstens behållning tillsammans med Rudbeckian och några Violer som står sig trots riktigt kalla nätter ner mot 2-3 plusgrader.
          Det känns skönt att fortfarande ha levande rabatter på hösten, att ha tidiga krokus och tulpaner planterade och blomsterplaner för hela nästa sommar klara.

Citera
          Frode
          Inlägg 05-10-2004, 11:22
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 4 528

Alle frilandstomatene har jeg nå klippet bort. Tidlig rød fra Micke var et svært bra nytt bekjentskap. Den ga masser av små gode røde tomater på tross av at været har vært for dårlig her i Oslo i sommer. I drivhuset høster jeg daglig et par tre bifftomater om dagen selv om kampen mott muggen er hard når regnet setter inn.

Ettersom det nå snart er på tide å planlegge for neste år kunne kanskje alle dere som har dyrket tomater komme med deres favoritter.

Jeg har allerede kommet med et tips og det er Tidlig rød som egner seg veldig godt for frilands dyrkning.

Ellers kan dere besøke noen norske tomatgalninger på

http://www.hagegal.info/hagefora/viewtopic.php?t=3762

Citera

5 sidor V  « < 3 4 5
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 15:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon