Oj, oj, hur många misstag ska man göra innan man börjar fatta nåt om trädgårdsodling?
Maken fick en kärra matjord av en kollega. Kanoners tyckte vi, och blandade glatt ut den i trädgårdslandet och växthuset, med rötter och allt. Den verkade mullrik och fin så vi var bara glada. Gratis är gott, liksom.
Vad tror ni händer? Jo just det! Strax var växthuset (som vi inte planterat i ännu) en grön matta av spirande svinmålla! Det såg ut som om nån täckt hela ytan med smörgåskrassefrön ungefär! Så vi grävde ut rubbet och planeterade tomaterna i köpejord istället.
Men i trädgårdslandet hade vi ju redan hunnit så. Nånting så överjävligt har jag aldrig varit med om, och jag tycker egentligen inte särskilt mycket om att svära, men det här är bara för mycket. Maken till ogräsexplosion har jag aldrig sett. Jag hann se rädisorna titta upp, men undrar jag om de inte kvävts, för nu syns de inte alls mellan ogräset. Jag rensar varje dag, men när ryggen skriker av protest reser jag på mig och tycker inte att jag ser någon skillnad. Kirschkål, kvickrot och åkertistel till förbannelse, svinmålla, våtarv och gudvetvad. Nåt annat rotogräs också som sticker upp överallt med ovata blad och vita stjälkar/rotstammar under jord. et enda som orkat växa hittills är spenat och lök, morötterna får vi väl titta i stjärnorna efter.
Och nu i efterhand så tänker jag att hur urbota dum får man vara? Om man gräver upp jord ur nåns trädgård, (eller skog eller vad det nu var) så får man ju allt deras ogräs också.
Suck.
ja, man lär väl så länge man lever.
--------------------
Zon 3-4
|