Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Älskar bruna bönor - men inte fläsk, vegetariskt alternativ?
          Eva i Skåne
          Inlägg 09-10-2003, 20:26
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

CITAT (Virgo @ 09-10-2003, 13:54)
          jag tror att många veganer slinker in på MCDonalds sent på kvällen med uppfällda kragar och solbrillor och mumlar fram 3 bigmac och snabba på lite biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Nej Virgo, där tror jag du har fel.
          Min erfarenhet av vegatarianer (inte veganer, det känner jag inga) är att de är så petnoga att inte deras mat berörs blink.gif av något köttigt.
          Vegetarianen i familjen bevakade i början noga att man inte råkade använda samma stekspade till hans qournbiffar och våra kotletter. Om lillebror tappar en köttbulle i potatismosskålen äter han inte något mos trots att vi noga tagit bort allt kring nedslagsplatsen. Exemplen är många. Dessutom tycker han det mesta i köttväg luktar illa numera.

Vad vegetarisk korv smakar kan jag inte precisera, men det är inte likt "riktig" korv. Det är mycket torrare, men till stroganoff och som ersättning när resten av familjen äter grillad korv duger det.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 09-10-2003, 21:32
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Pastagratäng med Quorn. Ca:10 port.

500 gram Tagliatelle
          300 gram Quornbitar marineras i grillolja i ca: 30 min.
          2 st. Paprikor
          2 dl. riven Ost
          …………………..
          SÅS

Ca: 30 gram Smör
          2 tsk. Curry
          4,5 msk Vetemjöl
          3 dl. Matlagningsgrädde
          3 dl. Mjölk
          5 dl Vatten
          1.5 Gröns.bulj. tärning.
          1.5 tsk. Paprikapulver
          Salt, Svartpeppar
          ………………..
          Koka pastan och lägg den i en smord långpanna. Skär Quorn och Paprika i små bitar.
          Smält smöret i en gryta och låt Curryn brynas en stund, tillsätt Mjölet och blanda.
          Tillsätt alla Vätskor och Buljongtärning. och krydda.
          Låt såsen sjuda i 5 min.
          Rör ner Quorn och Paprika i såsen och sleva den över pastan.
          Strö över Osten (eller täck med ostskivor - går lika bra)
          Gratinera i ugn, 200 grader i 25 minuter.
          ………………………………………………………………………….
          Quorn kan bytas ut mot en grillad eller hemlagad Kyckling

Citera
          Virgo
          Inlägg 09-10-2003, 22:05
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

CITAT (Eva i Skåne @ 09-10-2003, 21:26)
          CITAT (Virgo @ 09-10-2003, 13:54)
          jag tror att många veganer slinker in på MCDonalds sent på kvällen med uppfällda kragar och solbrillor och mumlar fram 3 bigmac och snabba på lite  :D  :D  :D

Nej Virgo, där tror jag du har fel.
          Min erfarenhet av vegatarianer (inte veganer, det känner jag inga) är att de är så petnoga att inte deras mat berörs blink.gif av något köttigt.
          Vegetarianen i familjen bevakade i början noga att man inte råkade använda samma stekspade till hans qournbiffar och våra kotletter. Om lillebror tappar en köttbulle i potatismosskålen äter han inte något mos trots att vi noga tagit bort allt kring nedslagsplatsen. Exemplen är många. Dessutom tycker han det mesta i köttväg luktar illa numera.

Vad vegetarisk korv smakar kan jag inte precisera, men det är inte likt "riktig" korv. Det är mycket torrare, men till stroganoff och som ersättning när resten av familjen äter grillad korv duger det.

Av en tillfällig händelse så råkade jag stå bredvid 4st militanta veganer som pratade så högt så att jag inte kunde undgå att följa deras knäppa samtal.
          1tjej och en kille sade att faan i kväll måste vi bara ta en bigMac för ja ä så djävla hungrig.
          Samtalet innan rörde sig om en protestaktion de deltagit i.

Jag drar inte alla över en kam. Vegetarianer accepterar jag och förstår deras syn (vegetarisk mat är ofta god), veganer oxå och där går gränsen. Bland militanta veganer finns en massa bluffmakare och bråkstakar.

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          Betty
          Inlägg 09-10-2003, 23:46
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Med risk för att för evigt klassas som fullständigt korkad...
          Vad är det för skillnad på veganer och vegetarianer? unsure.gif wacko.gif blink.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Eva Swahn
          Inlägg 09-10-2003, 23:52
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 300

En vegetarian är en person som i huvudsak äter mat som kommer från växtriket. Vegetarian kan man vara av många skäl, bland annat av hälsoskäl, religösa, ideologiska skäl eller för att man är vegan (det ena fordrar inte det andra).

Den som förutom vegetabilier även äter mjölkprodukter kallas laktovegetarian (lac - mjölk)
          Den som förutom vegetabilier även äter ägg kallas ovovegetarian (ovum - ägg)
          Den som förutom vegetabilier dessutom äter ägg- och mjölkprodukter kallas lakto-ovovegetarian
          Den som förutom vegetabilier dessutom äter fisk och skaldjur, eller i enstaka fall kyckling brukar ibland kallas för semi-vegetarian eller demi-vegetarian. För att undvika missförstånd kan man säga vegetarian, men äter fisk etc.
          Ytterligare framtida indelningar är att vänta så snart animaliska produkter framställda på syntetisk väg finns i livsmedelshandeln.

Även om det är fullt möjligt för en vegetarian att av olika skäl välja att lägga till en eller annan animalisk produkt till sin kost, kan aldrig det som kallas vegetarisk kost innehålla andra animaliska produkter än ägg och mjölkprodukter. Alla andra avsteg, vare sig det är fisk, kyckling eller aphjärna, gör att kosten inte längre klassas som vegetarisk. Vegankost får inte ens göra avstegen mjölk och ägg.

En vegan är en person som inte använder sig av animaliska produkter eller produkter som framställts med hjälp av animaliska produkter. Skälen till att vara vegan varierar. De vanligaste skälen till att vara vegan är etiska, hälsomässiga, miljömässiga, naturresurs-relaterade eller ekonomiska.
          Observera att militant vegan är ett ord uppfunnet av media. Med militant vegan menas oftast militant djurrättsaktivist. Viktigt är dock att en militant djurrättsaktivist inte nödvändigtvis är vegan (även om det är det vanligaste) och att endast ett fåtal veganer kan räknas som militanta djurrättsaktivister eller djurrättsaktivister över huvud taget.

--------------------
          Eva i zon I

Citera
          Betty
          Inlägg 10-10-2003, 09:24
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Puh, då har man lärt sig nåt nytt, igen! Tack för ditt tydliga svar Eva!
          CITAT
          Den som förutom vegetabilier dessutom äter fisk och skaldjur, eller i enstaka fall kyckling brukar ibland kallas för semi-vegetarian eller demi-vegetarian. För att undvika missförstånd kan man säga vegetarian, men äter fisk etc.

Nu vet jag vad jag är! Jag är en vegetarian som äter fisk etc. En hel del etc. blir det ju förståss... rolleyes.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Eva Swahn
          Inlägg 14-10-2003, 11:21
          Länk hit: #27

Medlem

Jag sitter inte inne med sånna kunskaper själv, det är ett citat från....hm?...jag tror det var "susning.nu" och borde ha talat om det.

Jag har igår prövat panerad selleri, smaskigt! med lingonsylt till. Borde funka med bruna bönor - då utan lingonsylt - om man inte heter Cilla förstås tongue.gif

--------------------
          Eva i zon I

Citera
          Cilla
          Inlägg 16-10-2003, 02:47
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Ja, lingonsylt och bruna bönor ger säkert samma smaksensation som köttbullar med lingonsås. Jag tycker att vita bönor på burk och hjortronsylt är gott, särskilt om man spetsar med lite färska kryddor - merparten mynta. Kallt ska det vara, gärna direkt ur burken med gaffel.

Mina smaklökar har formats av segling och resande... Barndomens somrar var full av mat vi åt i sittbrunnen under segling. Kölsvinstempererad konservmat lyxades till med bär, svamp och frukter vi hittade på öarna. Grönsakerna som skars upp till maten var minst sagt järnberikade - morakniven som användes till allt rostade av sig. Vi blandade ingredienserna i konservburkarna, rörde om med gaffeln och njöt under segling på vidsträckta hav.

Och så resande förstås. Vem har inte inspirerats att använda nya kombinationer och kryddor efter en utlandsresa?

--------------------

Citera
          Eva Swahn
          Inlägg 16-10-2003, 09:43
          Länk hit: #29

Medlem

Att Cilla är av kärnvirke det har vi nog förstått smile.gif och nu får vi veta att det är resultatet av rostiga moraknivar, Mulle-mat i skogsbrynet och havskall mat ur konservburkar. Det låter som ett obstinat alternativ till Socialstyrelsens direktiv. Bra Cilla! Fortsätt så! med vita bönor och hjortronsylt. Och berätta gärna för oss så vi kan ta oss för pannan lite då och då.

Att möta lustiga kombinationer av mat på tallriken blir alltid pikanta semesterminen: stekt fisk med stekt banan dolt under ett berg av vitlök från den afrikanska kontinenten. Eller stekt orm uppträtt på pinne från den asiatiska.

Vita bönor i tomatsås s k a ätas direkt ur konservburken, med sked alternativt gaffel! Det är det som är charmen.

--------------------
          Eva i zon I

Citera
          Virgo
          Inlägg 16-10-2003, 12:03
          Länk hit: #30

Medlem

hejsan,

CITAT
          Mina smaklökar har formats av segling och resande

Smaklökar är nog de enda lökar du saknar Cilla!! tongue.gif

--------------------
          mvh
          Virgo

Citera
          Lena N
          Inlägg 16-10-2003, 21:13
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem nr: 361

Eva, får jag ett ögonblick återvända till ursprugsfrågan. Jag har ätit bruna bönor med squashfalu vid ett antal tillfällen. D v s squash skivad och stekt på samma sätt som falukorv. Lättlagat och riktigt gott. smile.gif

Sedan en dryg vecka testar jag den nya "stenåldersdieten". Har ännu inte hunnit ända till stenåldern, men kanske vikingatiden ungefär. tongue.gif Erfarenheterna är än så länge mycket goda. rolleyes.gif

--------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.

Citera
          Cilla
          Inlägg 17-10-2003, 11:00
          Länk hit: #32

Medlem

Jag tror att stekt eller grillad haloomi till bruna bönor kan passa de flestas smaklökar.

--------------------

Citera
          Virgo
          Inlägg 17-10-2003, 12:31
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (Cilla @ 17-10-2003, 12:00)
          Jag tror att stekt eller grillad haloomi till bruna bönor kan passa de flestas smaklökar.

ytterligare bevis på att Cilla saknar smaklökar! tongue.gif
          Bruna bönor med getost!

--------------------
          mvh
          Virgo

Citera
          Cilla
          Inlägg 17-10-2003, 12:42
          Länk hit: #34

Medlem

Man måste prova lite Virgo, det fick väl du också lära dig. Haloomi smakar för övrigt mycket likt fläsk, bacon och annat köttslams som man brukar ha till bruna bönor.

--------------------

Citera
          Virgo
          Inlägg 17-10-2003, 12:50
          Länk hit: #35

Medlem

getost kan väl inte smaka fläsk eller bacon.
          Möjligtvis getkött eller oxå om du använt ister eller fett från bacon som du stekt getosten i.
          Visst provar jag mycket och upptäcker att vissa saker inte passar ihop.

--------------------
          mvh
          Virgo

Citera
          Virgo
          Inlägg 17-10-2003, 12:53
          Länk hit: #36

Medlem

här kommer ett recept jag snodde från Kan Zaman Restaurant

Source: Kan Zaman Restaurant

4 ounces haloomi (goat cheese)
          1/2 cup olive oil
          1/4 cup white wine
          2 teaspoons crushed garlic
          Chopped parsley
          Paprika

Heat olive oil in small frying pan. While oil is heating, cut haloomi into thick slices. Place cheese slices into hot oil and fry until golden brown. Carefully shake pan as cheese fries. Flip pieces over and add crushed garlic. Allow to cook another 30 seconds and add white wine. Be careful if using a gas stove because the wine will make flames. Add fried cheese to plate. Garnish with chopped parsley and paprika. Serve with toasted pita bread.

--------------------
          mvh
          Virgo

Citera
          Cilla
          Inlägg 17-10-2003, 13:00
          Länk hit: #37

Medlem

Haloomi smakar salt som rå och som ett välkryddat kött när den är grillad/stekt. Det är en behandlad getost, helt olik den getost som ser ut som en rulltårtebit och är tillagad på Centraleuropeiskt vis.

Det finns billigare getostvarianter än Haloomi också, som flätas samman och läggs i saltlag i stora glasburkar. Brukar säljas i småbutiker som har arabiska delikatesser.

--------------------

Citera
          kryddan
          Inlägg 17-10-2003, 13:46
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 566
          Medlem nr: 1 716

håller med Cilla jag - Halloumi är gott till det mesta och smakar väldigt olikt "getostsmak" - lite mer åt salt gummihållet, fast gott laugh.gif

--------------------
          zon 1
          Ett steg i taget så är man på väg

Citera
          Lena N
          Inlägg 17-10-2003, 20:30
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem nr: 361

CITAT (kryddan @ 17-10-2003, 14:46)
          håller med Cilla jag - Halloumi är gott till det mesta och smakar väldigt olikt "getostsmak" - lite mer åt salt gummihållet, fast gott  :lol:

Även jag håller med om detta. biggrin.gif

--------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.

Citera
          Cilla
          Inlägg 17-10-2003, 22:25
          Länk hit: #40

Medlem

Inte bara mina så kallade underliga smaklökar alltså...

Men visst är det synd att Halloumi (ska det visst stavas) är så dyrt! Och lite farlig är den, närapå beroendeframkallande. Det är underligt att det där gummignisslandet av den råa osten mot tänderna kan bli ett behov.

--------------------

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 12:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon