Var på plantskolan igår och spontanköpte en smultronschersmin, utan att ha en riktig plan för var jag ska ha den...
Har några olika alternativ och frågor i samband med dessa. Hoppas att ni kan hjälpa mig...
1. Vid entren. Skulle kunna sätta den precis utanför entrén, men då kom jag på att jag har hört att den kan se ganska trist ut när den inte blommar. Min fråga är hur länge den blommar, och när? Ser den väldigt risig ut resten av året? I så fall kanske jag väljer nån annanstans, och hittar en annan buske till entrén.
2. Har en fantastisk gammal stor doftschersmin i gräsmattan. Skulle kunna plantera den bredvid, och skaffa någon mer buske dit, så att det kan bli som en buskplantering där. I så fall tips på fler buskar? Men om doft- och smultronschersminen blommar samtidigt blir det kanske väl mycket dofter, och att de förtar varandra. Vad tror ni?
3. Skulle kunna sätta den vid altanen/uteplatsen. Lite samma sak som i fråga ett. Vore ju mysigt att komma åt doften, men om den ser väldigt trist ut den till den inte blommar så kanske den kan planteras ihop med annan liten buske, som avlöser i blomning alt är fin hela säsongen. Måste inte vara blommande.
Alla platserna är i soligt läge i zon 3.
--------------------
Katrin
|