CITAT (Katten maja @ 14-05-2009, 11:10)

Jag skulle skära rent i hålen så man får fram en frisk yta så gjorde jag med mitt gamla äppelträd som hade fått liknade skador, hade sen på ympvax alternativ honung det har en läkande egenskap trots att myrorna gillade det, på den rena ytan så trädet fick lite skydd men det tog något år innan det var helt ihopvällt men det gick bra och trädet växer fortfarnade och ger frukt. Har nämligen haft honung på andra skador på träden mina det funkar om någon funderar.
Tillägg: Genom att trädet är så ungt så har det större chans att läka ihop sig än som mitt gamla träd som var lite till åren kommen men den orkade läka ihop det också
Jag skulle INTE skära rent och absolut inte lägga på ympvax! Trädet har redan börjat att läka och om man skär i det öppnar man upp för rötangrepp, eftersom trädets eget rötskydd inte finns i stammen utan precis i kragen i grenfästen. Att lägga på ympvax kan som sagt hellre stänga inne fukt och då får rötan riktigt grepp.
Träd fixar som sagt det mesta själv - titta bara ute i naturen där det varken finns ympvax eller nån som skär! Så länge inte trädet är skadat runt hela barken, alltså runt hela trädet, så funkar även transporten av vatten och näring till/från trädkronan
Redigerat av GunnellF: 14-05-2009, 10:34