markus.bylund
Har ett Oranie-träd som planterades hösten 2005. Tillväxten har varit förhållandevis långsam, men trädet har alltid sett frisk ut och blommat rikligt (även om äppelskörden har varit dålig).

Häromdagen tog jag bort stöden och upptäckte då en skada i stammen under gnagskyddet (se bild, stammen är ca 5 cm i diameter vid skadan). Stammen är ihålig ca 12 cm ovanför resp. 8 cm nedanför skadan. Utanför skadan låg en liten mängd blött brunt trämjöl. Utöver någon enstaka svartmyra så har jag inte sett några insekter eller larver i anslutning till skadan. Trädet ser fortsatt friskt ut i övrigt och bär rikligt med blomknoppar.

Har någon förslag på vad som orsakat skadan? Kan någon tipsa om åtgärder som kan begränsa vidare angrepp?

Tack,

Markus
GunnellF
Det ser ju ut som att nåt har ätit sig in i trädet men svårt att veta exakt vad... Kanske myror??

Om trädet verkar må bra trots skadan och det inte blir mer angrepp kan du nog låta det vara. Håll koll bara. Träd har ju en enorm förmåga att läka sig själva. Skulle det ha uppstått rötangrepp redan kan du nog inte göra så mycket och att sätta igen hålen tror jag inte på, om du nu funderar på det - risken är att du stänger in fukt och då blir det bara värre.

Mitt tips alltså: håll koll så att det inte blir värre eller att det finns skadedjur i trädet t ex myror.
Katten maja
Jag skulle skära rent i hålen så man får fram en frisk yta så gjorde jag med mitt gamla äppelträd som hade fått liknade skador, hade sen på ympvax alternativ honung det har en läkande egenskap trots att myrorna gillade det, på den rena ytan så trädet fick lite skydd men det tog något år innan det var helt ihopvällt men det gick bra och trädet växer fortfarnade och ger frukt. Har nämligen haft honung på andra skador på träden mina det funkar om någon funderar.

Tillägg: Genom att trädet är så ungt så har det större chans att läka ihop sig än som mitt gamla träd som var lite till åren kommen men den orkade läka ihop det också
GunnellF
CITAT (Katten maja @ 14-05-2009, 11:10) *
Jag skulle skära rent i hålen så man får fram en frisk yta så gjorde jag med mitt gamla äppelträd som hade fått liknade skador, hade sen på ympvax alternativ honung det har en läkande egenskap trots att myrorna gillade det, på den rena ytan så trädet fick lite skydd men det tog något år innan det var helt ihopvällt men det gick bra och trädet växer fortfarnade och ger frukt. Har nämligen haft honung på andra skador på träden mina det funkar om någon funderar.

Tillägg: Genom att trädet är så ungt så har det större chans att läka ihop sig än som mitt gamla träd som var lite till åren kommen men den orkade läka ihop det också

Jag skulle INTE skära rent och absolut inte lägga på ympvax! Trädet har redan börjat att läka och om man skär i det öppnar man upp för rötangrepp, eftersom trädets eget rötskydd inte finns i stammen utan precis i kragen i grenfästen. Att lägga på ympvax kan som sagt hellre stänga inne fukt och då får rötan riktigt grepp.

Träd fixar som sagt det mesta själv - titta bara ute i naturen där det varken finns ympvax eller nån som skär! Så länge inte trädet är skadat runt hela barken, alltså runt hela trädet, så funkar även transporten av vatten och näring till/från trädkronan tummenupp.gif
Huggorm
Jag håller med GunnelF, öppna inte ett sår som börjat läka. Skär inte fram färsk ved, utan låt trädet sköta det själv
MariaS
Det där ser ut som en skada av för snäv uppbindning. Trädet har inte haft möjlighet att röra sig när det blåst och då sker sådana här skador. Nu är det för sent att göra något. Trädet klarar sig ändå. Den viktiga delen (sildelen och kambrium) fungerar ändå, eftersom skadan börjat läka. Kärnveden är mer ett skelett för trädet. Börjar det ruttna i kärnveden, brukar träden kompensera för detta och bygger upp sig runt om istället.

Att det ger mindre med frukt, beror säkert på jordmånen. Äpplen är ganska petiga med att jorden ska vara lucker. Det bästa är att plantera äppelträd i en låg kulle, som gör att vattnet rinner från trädet och därmed också håller jorden luftigare.
markus.bylund
Tack Maria, jag tar detta till mig och hoppas innerligt att du har rätt. Det känns inte helt otroligt för trädet var fram till häromdagen ganska hårt uppbunden (ca 10 cm ovanför skadan). Dessutom satt gnagskyddet ganska hårt fast runt stammen.

Markus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon